Hej Torben.
Jeg læste din leder i OZ, og da jeg selv mange gange har forsøgt at råbe op til debat i vores egen lille andedam i EDR Ballerup, omkring disse tunge emner, og der ind imellem har været lige vel stille efter sådan et opråb, så vil jeg naturligvis ikke bare lade dig hænge her.
Jeg ville gerne have skrevet før, men havde nogen udfordringer med at oprette mig her i forum, og skulle igennem både et HB medlem og Webmaster, før det lykkedes.
Tror ikke en ung gæst, med en gylden kommentar, havde haft samme tålmodighed. Med siden her.
Ikke fordi jeg føler mig specielt kvalificeret til at drøfte dette emne, men jeg har da fulgt hobbien i mange år, og har i næsten lige så mange haft en vis indflydelse på OZ5BAL, altså EDR Ballerups navigering i tidernes skiftende udfordringer.
Som udgangspunkt ser jeg ikke vores hobby under større pres end mange andre niche interesser i Danmark.
Men under pres er vi naturligvis, da den grundlæggende form for radiokommunikation, for længst er overhalet indenom af den teknologiske udvikling. Det tror jeg vi alle er enige om.
Så at bede en ung mand, eller kvinde, skabe kontakt til en anden 50 Km væk vha. en amatør radio, er en svær øvelse.
Hvis denne interesse skal opstå, skal den listes ind ad bagdøren, via andre tilbud først.
Droneteknik, 3D print, Styrke humanitære civile beredskaber, Cyber-sikkerhed mm., så begynder vi måske at få en smule af deres opmærksomhed.
Hvis man skal opnå at fange en mulig fuldblods radioamatør i en tidlig alder, så tror jeg de stadig skal hentes fra samme sted, som jeg selv og stort set alle andre jeg kender har fået interessen fra, nemlig Walkie hobbyen.
Lokalafdelingerne af EDR kan meget nemt stille lokaler, hjælp og PR til rådighed via en Walkie afdeling med nummer uddeling osv.
Kommer der en enkelt i ny og næ og siger hej i foreningen, så hav evt.
”lånekasser” klar med billige aflagte Baufeng håndstationer, gamle Walkier, og del ud med rund hånd, og lad dem selv rode lidt rundt med dem derhjemme, efter en kort instruktion.
…og lad for guds skyld vær med at snakke amatørcertifikat, Ohms lov, girokort og Fielddays for hurtigt, ligeledes pas på med at fortælle gamle støvede historier om hvordan du købte dit første radiorør hos cykelhandleren lige efter krigen.
SÅ ser I dem ikke igen.
I vores lokalafdeling har vi gjort det politiske ukorrekte og erkendt at de programsatte resurser ikke rækker til mere lige for nu, end at holde vores lokaler og rammer i topform, og antenneparken ligeså.
Vi har fantastiske lokaler, masser af plads til antenner, og er i det hele taget rigtig godt tilfreds med vores rammer.
Vi er ganske bevidste om vi ikke bruger mange resurser på at lokke hverken unge eller for den sags skyld andre til at besøge vores forening, men vores erfaring siger os, vi ikke bliver flere i foreningen af, hverken at deltage i åbenhus arrangementer eller sommerferie aktivering af skolebørn i kommunen.
Vi kunne nok lave et reklame fremstød, som de ting jeg berører her i min tekst, men kom der så nogen forbi, så skal de jo fastholdes, og det er nok her den virkelige opgave ligger, hvis man har lovet dem for meget.
Vi i ledelsen er afklaret med det, og vi vil faktisk hellere bruge vores sparsomme resurser på at forkæle os selv.
Omvendt skal der ikke herske tvivl om, vi til en hver tid vil være åbne for nye ideer og gæster med spændende tanker. Det er meget sjældent der bliver sagt nej til noget.
Sådan lidt firkantet sagt, så holder vi huset klar, til den dag de rette dukker op.
Heldigvis er det ikke så slemt som det lyder, og ind imellem lyner vi med fordums kraft.
Vi kan sagtens køre en contest, strikke et godt loppemarked sammen, lave måleaftener mm.
Men vi er desværre nok ramt lidt af det faktum, vi alle har været med længe og har prøvet det meste, og så mister man nok lidt af sin skarphed.
Vi kører en masse ”hygge radio”, og bliver tit enige om, vores hobby umuligt kan være under pres, når vi eks. Vis ser 60 stationer blive decodet i en 15 sekunders Periode på FT8.
Når nu scenen er sat, så skal man naturligvis også nå til punktet, ”Hvad gør vi så med det større fællesskab?”.
Ja, den er værre, for selv om vi oplever en meget høj grad af harmoni, og kammeratskab for dem der stadig er med i vores lokale samlingssted, så er fællesskabet i form af ting vi alle gør sammen, noget udfordret.
Det trækker altid godt med sociale arrangementer, sommerfest, Julefrokost, St. Hvededag mm., men kurser med Arduino, Smithchart og PA design osv., det er stort set udfaset.
Sjovt nok roder folk i klubben stadig løs med disse ting, og alle kan fortælle om hjemmelige eksperimenter og nye projekter.
Men folk vil bestemme tempoet selv, og bruger i dag primært vores forening til at spørge andre til råds, og bytte stumper og andre ting.
Et godt eksempel for nylig:
https://www.oz5bal.dk/s-meter-med-led-og-aeduino/
På den måde fungerer det ret godt i foreningen, men gør sig ikke særlig godt på en reklamebanner for vores lokale fællesskab.
Hvis man laver et snapshot af tingene lige nu, så er der nogen der har fundet sammen om at lave en lille QRP weekend i en lejet hytte, en mine DXpedition til Ven i Sveriges smukke Øhav, QRO PA reparation i foreningens værksted, en monster Mag. Loop til 80M skal repareres ligeledes i værkstedet osv.
Så der er masser af ting i gang, men kun med små grupper der finder sammen uden om bestyrelse, opslåede og programsatte ting, og gør disse grupper nemme at starte og ændre osv.
Det har vi intet problem med i vores forening, og ud over det altid fungerer fint, så smider vi altid også lidt økonomi efter projekterne hvis vi bliver spurgt til det, og selvfølgelig forsøger vi at holde os ajour med, hvad der sker i krogene, så vi altid kan henvise til de rette personer, hvis nogen spørger.
Altså er de populære fællesskaber, de, hvor man ikke føler sig for låst af rigide regler, tidspunkter og programsatte møder.
Sådan tror jeg også yngre personer vil have det.
Om de erfaringer vi har fra vores lokalafdeling, i en eller anden form kan overføres til noget for gavn for det landsdækkende fællesskab er svært at sige, men nøgleordene må være noget med:
Frihed, selvstændighed, små dynamiske grupper, vælge fra og til med kort varsel, og sikkert en masse mere.
Desværre rimer disse nøgleord ikke særlig godt på fællesskab, men hvis man kan finde en måse at sætte disse rammer op på, og kombinere det med en måde at gøre sig uundværlig på, og forsøge af være eneste sted man kan nogle bestemte ting, så er man måske godt på vej.
Altså ikke prøve at konkurrerer med Internettet om standard viden, og kun udbyde ting i webshoppen, der ikke allerede kan købes 100 andre steder til billigere priser osv.
Nu har jeg vist malet mig selv op i et hjørne, og det hele vil jo runge lidt hult, hvis jeg ikke kan blive en smule mere konkret.
Men jeg har ikke de gyldne GPS koordinater for fremtidens retning.
Desværre.
Det vil nok for mit vedkomne blive en kombination af lidt brainstorming og egne ønsker.
Jeg syntes det kunne lyde interessant med følgende ting, sorteret efter Målgruppen der forsøges at komme i dialog med.
For de helt unge:
Her mener jeg desværre man næsten må opgive de alleryngste, og sætte barren en smule op, når det kommer til alder. Men prøves kan det da.
-PR ambassadører tager kontakt til Sociale botilbud, Maker-space grupper, Skolers Fysiklærer om gæsteforelæsning, og da de fleste kommuner har tilbud om aktivering af ungdommen i skoleferien, så også her, og fortæller om hobbien og dens muligheder.
For mellemgruppen midt i livet, der søger en beskæftigelse:
-De lokale aviser tager næsten altid mod en redaktionel omtale af en lokal forening. Her kunne der være div. klargjorte artikler at hente hos EDR.
-Mange byer har et form for medborgerhus, eller bibliotek, så sørg for at have godt med information hængende her, evt. spørg om I må lave en lille udstilling der kan stå i et par uger i sommerferien.
For dem der allerede kender hobbyen, men skal lokkes lidt for at dyrke fællesskabet. Her kunne EDR tilbyde:
-Nationalt antennehold der kunne samles og hjælpe med den praktiske opsætning/renovering af antenner.
-Udlejning af lift til medlemmer,
-Fællesindkøb af spændende enheder fra udlandet.
Op til ferier måske QRP radioer, om vinteren SDR dongler mm.
ikke dyre, men specielle ting.
-Teknisk dialog om enhederne på EDR’s hjemmeside evt. med overordnet teknisk support, software mm.
-Teknisk redaktør genindføres og har ”Spørgehjørne” på hjemmesiden.
Her er det vist på tide at stoppe, selv om jeg nok kunne have blevet ved lidt endnu.
Håber det gav mening, og jeg ikke i min iver, kom fra langt væk fra din oprindelige ide med denne debat.
Thomas/OZ1JTE