Nye fielddayregler

User avatar
OZ2I
Posts: 24
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: Nye fielddayregler

Post by OZ2I »

Indlæg fra endnu en som ikke kan komme på EDR Forum -----
_______________________________________________________________________

Jo vist har vi da en mening, men vidste ikke lige at det var på EDR forum man skulle lufte den :)
Der er så bare lige det problem, at jeg ikke kan logge på det forum, uvist af hvilken grund virker mit login ikke til det.
Så er det jo lidt svært at deltage

Men jeg kan da sige at for OZ3EDR, vil det sikkert resultere i at vi ikke deltager med de nye regler, for os handler det ikke om selve contesten, men om det sociale og det at få nye radioamatører til at prøve kræfter med hobbyen.
Så med en station og uden mulighed for at D licenserede amatører kan få lov, så er vores grundlag for at deltage væk, det samme hvis der ikke må køres digi mod. Det forstår jeg udmærket i forhold til selve contest, men i forhold til at få nogle uerfarende radioamatører til at prøve kræfter med hobbyen, så vil det være træls ikke at kunne bruge digi mode.

Så suma sumarum er nok at med de nye regler, så tror jeg vi finder en anden måde at promovere OZ3EDR på desværre for det var nu meget hyggelig med fielday

OZ3EDR Struer
vy 73 de OZ1DCZ Carsten Kobborg
Formand i OZ3EDR
OZ7CC
Posts: 1
Joined: Tue Apr 30, 2024 1:21 pm

Re: Nye fielddayregler

Post by OZ7CC »

Så kom jeg på... det med at smække en station op i en fart bliver ikke en mulighed i vores lille afdeling (OZ8SOR) og heller ikke at køre 2 x Fieldday på et år.

Vi var ganske få aktive medlemmer til at gøre arbejdet og sidste år endnu færre operatører pga sygdom og andet.

Jeg mener også at det med at kunne afvikle trafik under primitive forhold hvis det en dag skulle blive nødvendigt, stadig er en vigtig ting at vedligeholde, og så kan konkurrence elementet komme i anden række, men stadig sådan at CW for operatører der kan, er opdelt fra digimodes inkl afvikling af CW på computer, og SSB selvfølgelig.

Det vil give et mere klart billede deltagelsen af de forskellige modes, og også hvor mange der stadig har skills til at køre radio uden computer.... eller med for den sags skyld.

Og ellers så mange bånd og antenner som muligt, samtidigt.

Det giver ingen mening at have arbejdet med at stille op til FD, og så kan man kun køre med en station af gangen, og da slet ikke hvis man skal have ulicenserede operatører til at prøve også.

Så dvs de 5 gamle bånd, en station på hvert bånd af gangen, ingen begrænsninger i antenner, ingen permanente installationer må bruges og ingen forsyning fra lysnettet... så har vi grundtrækkene for EDR afdelingerne. Og selvfølgelig separate klasser for de forskellige modes som skitseret ovenfor.

Om der så bliver en eller 2 klasser med forskellige effektgrænser kan man så finde ud af .

Til de andre deltagere der kunne tænkes at være med, så vil jeg forelå at der laves en QRP klasse, dvs max 100 watt, og kun forsyning fra solpaneler, batterier, vindmøller, kondicykler, håndgeneratorer og anden ikke fossil energiforsyning, dog også inkl medbragte batterier.

Alt andet som oven for.

Og endelig det man vel så kan kalde sommerhusklassen, dvs alle andre uanset hvor og med hvad man deltager med, også hvis man bare sidder derhjemme og ikke har andet at lave.

Mht Roskildes station så har jeg aldrig set den, men de beskrivelser der siver ud tyder da på at det ikke er i nærheden af at kunne betegnes som en FD station.

OZ7CC formand OZ8SOR Sorø afdeling.
Post Reply