Nye fielddayregler

Post Reply
OZ1ETP
Posts: 6
Joined: Sat Sep 02, 2023 8:11 am

Nye fielddayregler

Post by OZ1ETP »

Hej allesammen,

Jeg starter en ny tråd til at snakke fielddayregler i en emnegruppe der er relevant til formålet.
Det er dejligt at flere og flere melder sig på forum med skriverettigheder.
Er der nogen der ikke kan få adgang til forum, så skriv til mig om ting relevant for fieldday, så vil jeg poste det på Forum.

Har du ikke adgang til Forum endnu, så ret henvendelse til Webmaster -> OZ1OP.
Kan du ikke få adgang til Forum, måske fordi du kun er medlem af en afdeling, men er aktiv fieldday-deltager, så se ovenfor.

Og så vil jeg frabede mig Fnidder-fnadder der kører en sober diskussion af sporet, fordi der bliver postet et forslag der ikke falder i god jord eller bemærkninger der ikke er relevante for emnet. Der har allerede været tendenser.

Ønsker indtil nu, er deltagelse med brug af energi fra lysnettet, samt at lade novicer med/uden certifikat deltage i contesten under overvågning af den ansvarlige for stationen (fremsat på RM i November). Jeg vil gerne høre jeres bemærkninger til det i stedet for enevældigt at diktere.

Hold jer endelig ikke tilbage tanker og ideer - Tiden løber!

Vel mødt
Vy 73 de oz1etp/Lars
Fielddaymanager
OZ1ETP
Posts: 6
Joined: Sat Sep 02, 2023 8:11 am

Bidrag fra OZ2EDR - Re: Nye fielddayregler

Post by OZ1ETP »

Jeg har modtaget et indlæg fra OZ2EDR som jeg delagtiggør jer i.

Dernæst at jeg som foreslået både her og i referatet fra RM skal udarbejde et sæt nye regler som vi forhåbentlig kan blive enige om. Så det vil jeg tage fat på og tage alle de ideer der fremkom mens jeg gennemgik Fieldday-loggene og tiden efter samt til RM, i betragtning.

Vy 73 de oz1etp/Lars.

---------------------------
Indlægget fra EDR Århus Afdeling:

Hej Lars

Allerførst vil vi gerne sige, at det er dejligt du har overtaget hvervet som Fieldday-manager. Det glæder os at du vil påtage dig at modernisere reglerne, så EDRs Fieldday forhåbentlig eksisterer mange år fremad.

Vi har i Aarhus Afdelingens bestyrelse diskuteret dit oplæg. Her er vore anbefalinger/forslag/strøtanker i forbindelse med moderniseringen af EDRs FD regler:

Alle er enige om at tiden er løbet fra den klassiske EDR FD. Det er der ikke ressourcer i afdelingerne til mere. Det viser det faldende deltagerantal ganske tydeligt.

Hvis en contest skal være spændende at deltage i, skal der være så meget aktivitet som muligt. Derfor skal EDRs FD ”læne sig opad” en større contest, der afvikles på samme tidspunkt. Reglerne for EDRs FD skal gerne være kompatible med denne contest, så man kan vælge at indsende sin log til den. Man kan sagtens lave ”en contest i contesten” så de danske deltagere benytter deres eget point system (hvis man ønsker det) og indsender loggen til EDR. EDR laver så en national resultatliste.

For at øget det mulige antal deltagere fra OZ, skal det være muligt for alle danske radioamatører at deltage. Altså Lokalafdelinger, contest-grupper, enkeltpersoner og Fixed stations (ikke portable).

Hvor finder vi så en contest der opfylder disse ønsker? IARU Region 1 Fieldday contesten er meget velegnet til formålet. Man kan se på forrige års resultats-lister, at der er god deltagelse og der er masser af forskellige klasser, så alle kan deltage efter evner og ambitioner.

Der er imidlertid to store forskelle fra den goe gamle EDR FD:
Den er delt op i 2 tester, den ene kun SSB og den anden kun CW. Det ser vi ikke noget problem i. Vi forestiller os, at SSB-delen bliver den store aktivitet, hvor det er muligt at samle mange deltagere til FD. CW-delen vil nok tiltrække færre deltagere, men de nørdede CW entusiaster vil alligevel støtte op omkring arrangementet.

Den anden forskel er at der kun tillades 1 radio. I vores Afdeling passer det meget godt til vores nuværende deltagerantal. Har man større ambitioner (og mandskab) har man stadig mulighed for flere radioer, de skal bare have forskellige kaldesignaler.

Hvis man kigger på RSGBs FD regler, så har de faktisk ”smeltet” deres nationale FD sammen med IARU Region 1 FD. Så det kan fint lade sig gøre.

Vores mening omkring regelændringerne, er i øvrigt at det ikke skal være til debat. Lad alle interesserede sende forslag, gode ideer og input til dig. Herefter laver du de nye regler. Ellers bliver vi ALDRIG enige…..

På vegne af Bestyrelsen i OZ2EDR, Aarhus Afdelingen
Søren OZ1ISY, contestmanager
User avatar
OZ2I
Posts: 22
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: Nye fielddayregler

Post by OZ2I »

Et par små pip herfra:

Jeg syntes ikke at CW og DIGI kan køre i samme klasse - så måske der bare skal udvides med en DIGI klasse i stedet for helt at udelukke DIGI. På den anden side sker der ikke meget contest med DIGI rundt omkring og jeg ved ikke hvorfor - men jeg ved heller ikke noget om DIGI, så det . . .

At hver radio skal have sit eget kaldesignal kan nemt gøres ved at benytte et suffix - altså f.eks. OZ8SOR/1, /2, /3 osv.

Med regler om at kun een enkelt radio må anvendes til hvert kaldesignal giver mulighed for en mere ligelig konkurrence og samtidig kan det også give en intern konkurrence i afdelingerne hvor /1 konkurerer med /2 osv. Bagdelen ved dette er så, at de afdelinger som virkelig bygger en avanceret fieldday radiostation ikke får nogen bonus for det tekniske arbejde (andet end for antenner). Til gengæld vil der måske komme et hav af mindre opsætninger rundt omkring, da det jo ikke kræver så stort arbejde med en lille station.

Det eneste jeg kan være lidt usikker på med forslaget, er at een FD bredes ud til to (eller tre hvis DIGI). Måske kan mindre stationer opveje det?

Jeg tror FD manager har fået en del input og det kunne da være fint at høre om der er kommet andre gode forslag. Er du der Lars ?
73 de OZ2I Henning
User avatar
OZ2I
Posts: 22
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: Nye fielddayregler

Post by OZ2I »

Jeg prøver at komme med et anderledes forslag hvor der er fjernet nogle begrænsninger. Nu skal jeg så se om jeg kan finde ud af at lægge en PDF herop, men det kan ikke lade sig gøre 🙂 Nå, så må du få et link hvor du kan hente den: https://oz1hq.dk/FD-Regler-OZ2I.pdf

Det med de to datoer kan man jo selv bestemme - afdelingen deltager bare på den dato de syntes bedst om.
Hvorfor det absolut skal lægges sammen med IARU FD kan jeg ikke forstå og tror da heller ikke det vil give flere danske deltagere.

73 de OZ2I Henning
OZ1RH
Posts: 5
Joined: Mon Jun 27, 2022 12:28 pm

Re: Nye fielddayregler

Post by OZ1RH »

Hej,

I EDR Roskilde, OZ9EDR har vi diskuteret fielddayreglerne.

1. Formål
Med tanke på den storpolitiske situation bør formålet med at afholde fieldday være at træne i nødkommunikation i en situation hvor landet er lammet af strømudfald. I en sådan situation gælder om at kunne kommunikere bedst muligt til hele verdenen med alle tilrådigstående midler.

Vi har fortalt naboerne til fielddaymarken at nu er der er en konkurrence hvor vi træner i at kommunikere med hele verden selvom samfundet delvist er brudt sammen så der ikke er strøm i stikkontakten. Det skaber forståelse og respekt for radioamatørernes virke, noget fielddayreglerne skal tilskynde til.

Det afgørende for fieldday reglerne skal derfor være at fremme konkurrencen i at kommunikere uden brug af strøm fra lysnettet.

2. Udstyret
Det afgørende for udstyret er således at det skal kunne fungere uden forbindelse med lysnettet. I en nødsituation gælder det om at kommunikere bedst muligt. Det vil sige størst mulige antenner og sende effekt samt at bruge den mest langtrækkende modulation. Der skal derfor ikke være begrænsninger på udstyret.

Et andet argument for at tillade store antenner og PA trin er at fielddaydeltagerne skal lokkes med bedre udstyr end de fleste har derhjemme, ellers er der ingen som gider deltage. OZ9EDR's fieldday har i mange år været et mekka for nye radioamatører og dem som har dårlige antenneforhold hjemme, det skal EDR's fielddayregler fremme.

For at etablere nødkommunikation er det ikke afgørende om det sker i bygninger eller med faste antenner. EDR har imidlertid tradition for at fielddag sker fra bar mark det vil sige med portable antenner og uden for faste bygninger.

OZ9EDR har til dette formål i gennem mange år investeret i og benyttet transportable antennemaster monteret på trailere, hvoraf de fleste er indregistreret.
20240421_164242.jpg20240421_164102.jpg20240421_164011.jpg 20240421_163816.jpg

Disse trailere står efterhånden fast med antenner på fielddaymarken, men kan flyttes om nødvendigt. Hvorfor skulle vi flytte trailerne, når de kan skaffe QSO'er hele året? Der er mere perspektiv i at de står klar til en pludselig nødsituation. Dermed er der ikke grund til at fielddayreglerne forbyder transportable trailermaster, som står fast på en mark. Om coax ligger i nedgravede føringsrør burde heller ikke have betydning, tværtimod ligger nedgravede kabler godt beskyttet og klar til en nødsituation.

Forslaget om at opstilling kun må ske 24 timer før testens start hæmmer kun deltagerne i at stille det bedst mulige op. Der har for mange år siden været begrænsning på tiden til opstilling, men det blev taget ud af reglerne fordi afdelingerne var blevet for små til at opstille deres udstyr på kort tid. Siden er afdelingerne ikke blevet større, men medlemmerne er blevet ældre, så tidsbegrænsningen skal ikke indføres igen.

For klasse B står der at der ikke må benyttes PA-trin. Det udelukker brug af en 10 W Elecraft KX3 suppleret med et 100 W PA. Meningen er at der kun må sendes med 100 W så teksten skal ændres til at der ikke må benyttes PA-trin, som kan levere mere end 100 W.

3. Hvornår skal fieldday afholdes?
Fieldday reglerne lægger op til at følge Region 1 reglerne med en CW test i juni og en SSB test i september. Det forekommer hensigtsmæssigt at følge de internationale regler, men det er en stor ulempe at deltagerne skal rykke ud to gange hvert år. Det kræver at reglerne stiller færrest mulige krav til deltagelsen.

4. Skal FT8 være tilladt?
Region 1 reglerne indeholder ikke brug af digitale kommunikationsformer som FT8.

I udkastet til fieldday regler står der derfor at pc ikke må benyttes. Tanken er formentlig ikke at forbyde logning med pc og reglerne foreskriver da også at loggen skal indsendes elektronisk. Reglen om at pc ikke må benyttes drejer sig derfor givetvis om at forbyde brug af pc til dekodning af signalerne og CW er nævnt eksplicit i denne forbindelse.

I en nødsituation gælder det om at bruge alle til rådighed stående midler inklusiv pc. Om nogen så skulle finde på at bruge pc til at decode CW er tvivlsomt, i hvert fald som programmerne fungerer i øjeblikket, men der er ingen grund til at forbyde dekodning af CW med pc. Dette gælder nok så meget andre digitale kommunikationsformer der har længere rækkevidde end SSB og CW. I en nødsituation vil man formentlig ligesom langtidssejlerne bruge WinMore eller tilsvarende til e-mail, der ligesom FT4/FT8 har længere rækkevidde end CW og derfor er egnet til nødkommunikation.

Reglerne bør ikke nævne FT8 eksplicit, da andre digitale kommunikationsformer kan vinde indpas i fremtiden. Eksempelvis er FT4 mere egnet end FT8 når der er aurora eller multipath propagation. Forbedrede digitale modulationsformer vil sandsynligvis vinde indpas i fremtiden, det kunne f.eks. være afarter af WSJT Q65, hvortil der allerede i dag findes et program MAP65, som kan dekode alle Q65 signaler indenfor knap 200 kHz. At stationerne kan spredes på HF frekvenserne mindsker den QRM der er for nuværende på de 3 kHz brede FT4/8 frekvenser og båndene udnyttes bedre. Dette er vigtigt i en nødsituation og reglerne bør derfor principielt tillade alle former for digitale kommunikationsarter. Q65 er i øvrigt hurtigt blevet næsten enerådende til eme.

Erfaringerne fra OZ9EDR's fieldday har vist at FT4/8 appellerer til mange operatører og i betragtning af at de fleste klubber mangler operatører til fieldday kan der argumenteres for at EDR's fieldday skal tillade digital kommunikation. Om resten af Region 1 ikke bruger FT4/8 er ikke afgørende. Det vigtige for aktiviteten er at EDR kører CW og SSB samtidigt med Region 1.

5. Pointsberegning
Pointsberegningen er typisk et antal point pr. QSO gange antallet af multipliere defineret som nye båndlande. Den som vinder er den som har flest points.

Der er tradition for at opdele resultatlisten i klasser, f.eks. kun 100 W, kun trådantenner osv. Det kan der tærskes langhalm på lige til at der en klasse for hver deltager. Det som har betydning for nødkommunikation er alene flest mulige QSO'er og sikkert længst muligt væk.

EDR's fielddayregler har hidtil kørt på 80-10 m kontestbåndene. Hverken Tyskland eller England kører 160 m i fieldday så det er der ingen grund til at EDR gør. Desuden står besværet med at sætte en god antenne op til 160 m næppe mål med de få QSO'er som 160 m kan give om sommeren. 160 m skal derfor ikke indgå i den danske fieldday.

Forslaget til nye fielddayregler indeholder et krav om at der skal benyttes særskilte calls på hvert bånd. At en sådan (tåbelig) regel findes i de tyske og engelske fielddayregler har ingen betydning for de danske regler. Tilsvarende krav findes mig bekendt ikke i andre internationale tester, tværtimod er der klasser for Multi-Two og Multi-Multi hvor samme call benyttes på alle bånd. Reglen om et call pr. bånd er meningsløs og skal udgå. Det kan ikke være meningen at klubberne skal anskaffe sig 5-6 forskellige calls for at kunne køre på alle kontestbåndene. Og selvfølgelig skal de klubber som kan og vil køre på flere bånd have lov til det, så medlemmer og tilskuerne kan få lejlighed til at køre flest mulige QSO'er.

De gamle regler indeholdt en regel om at QSO med EDR afdelinger giver ekstra points. Denne regel havde i praksis ingen betydning og gav en masse besvær og den er heldigvis blevet afskaffet og skal ikke genindføres.

Det er hensigtsmæssigt at pointsberegningen svarer til en af de større tester som findes i udbredte kontestlogprogrammer som N1MM+ og Wintest. De gamle regler er godt nok indlagt i N1NM, men tilpadsningen i N1MM skal vedligeholdes og gør opsætningen af N1MM besværlig. Fielddayreglerne og specielt pointsgivningen skal passe til en af de større tester så N1MM og Wintest kan benyttes, men de behøver ikke nødvendigvis at være magen til Region 1 fielddayreglerne. En større test med løbenumre kan anvendes.

6. Deltagerne
EDR's fieldday har hidtil været en konkurrence mellem EDR's afdelinger, men det er en god ide at kontestklubber tilknyttet EDR også kan deltage. Hvis et enkelt medlem vil deltage på lige fod med de andre deltagere, er der ingen grund til at forbyde det, jo mere aktivitet jo bedre.

Deltagerne kan derfor være alle danske radiostationer som er /P defineret som ingen forbindelse med lysnettet.

73, Palle, OZ1RH
EDR Roskilde.
User avatar
OZ2I
Posts: 22
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: Nye fielddayregler

Post by OZ2I »

Hej Palle
Jeg har prøvet at trække essense ud af dit indlæg og:

1. Det afgørende for fieldday reglerne skal være at fremme konkurrencen i at kommunikere uden brug af strøm fra lysnettet.
2. Der skal ikke være begrænsninger på udstyret.
3. Der er ikke grund til at fielddayreglerne forbyder transportable trailermaster, som står fast på en mark.
4. Om coax ligger i nedgravede føringsrør bør heller ikke have betydning.
5. At opstilling kun må ske 24 timer før testens start hæmmer kun deltagerne i at stille det bedst mulige op.
6. Reglerne bør principielt tillade alle former for digitale kommunikationsarter.
7. Den som vinder er den som har flest points.
8. Det som har betydning for nødkommunikation er alene flest mulige QSO'er og sikkert længst muligt væk.
9. 160 m skal ikke indgå i den danske fieldday.
10. Selvfølgelig skal de klubber som kan og vil køre på flere bånd have lov til det.
11. Pointsgivningen skal passe til en af de større tester så N1MM og Wintest kan benyttes.
12. Deltagerne kan være alle danske radiostationer som er /P defineret som ingen forbindelse med lysnettet.

ad 2. Hvordan ellers lave kategorier?
ad 3. Ikke hvis de deltager i egen kategori
ad 4. Ikke hvis de deltager i egen kategori
ad 6. Ja
ad 7. Ja i den givne kategori
ad 9. Nej
ad 10. Ja
ad 11. Uden betydning
ad 12. Så en Field Day station kan også være en mobil station. Kategorier

Så det.......
73 de OZ2I Henning
OZ1RH
Posts: 5
Joined: Mon Jun 27, 2022 12:28 pm

Re: Nye fielddayregler

Post by OZ1RH »

Hej Henning,

Du har uddraget essensen af mit lange skriv og vi er ret enige, lad os få nogle regler i den retning.

Du forudsætter at der er forskellige klasser eller kategorier og det kan man da godt lave for at anspore mindre stationer til at deltage i en klasse hvor de har en chance for at vinde. Når det drejer sig om nødkommunikation er det afgørende imidlertid kun at kunne nå flest muligt andre radioamatører og gerne også mange der ligger langt væk, så i en nødsituation er der ingen klasser - det gælder kun om at kunne kalde hjælp.

11. Pointsgivningen skal passe til en af de større tester så N1MM og Wintest kan benyttes.
Jo, under testen skal logprogrammet vise status på points, manglende multipliere mv. Det betyder at pointgivningen skal være kendt i logprogrammet under testen.

73, Palle, OZ1RH.
OZ1ETP
Posts: 6
Joined: Sat Sep 02, 2023 8:11 am

Re: Nye fielddayregler

Post by OZ1ETP »

Palle,

Hvordan harmonerer tanken om at kunne etablere en midlertidig nødradiostation i en krisesituation med at benytte store mobile antennemaster og nedgravede kabler der er kørt i stilling fra år til år for at køre hardcore contest?
Det er så langt væk fra tanken om den fieldday jeg blev introduceret til i 1980'erne som det kan komme.

Jeg ser helst at alle stationer får lige muligheder med materiellet, så det alene er operatørernes evner der afgør konkurrencen. Derfor forslaget til begrænsninger i materiel og tidspres under opstilling.
De første gange jeg deltog i Fieldday sagde reglerne at materiel måtte bringes til pladsen dagen før og at opstilling ikke måtte påbegyndes tidligere end 6 timer inden contestens start. Hvorfor ikke også gøre det til en konkurrence i sig selv at kunne smække en brugbar station op i en fart?

Jeg har en udmærket forståelse for folk der ikke gider deltage når de bliver kørt over at super-stationer som den du snakkes om.

Computere til log, skimmer, DX-cluster og Alert-netværk mm er selvfølgelig fuldt tilladt, lige som moderne radiostationer der kan det hele er det

Vy 73 de oz1etp/Lars
OZ1RH
Posts: 5
Joined: Mon Jun 27, 2022 12:28 pm

Re: Nye fielddayregler

Post by OZ1RH »

Hej Lars,

>Hvordan harmonerer tanken om at kunne etablere en midlertidig nødradiostation i en krisesituation med at benytte store mobile antennemaster og nedgravede kabler der er kørt i stilling fra år til år for at køre hardcore contest?
Det passer da rigtig godt med at man hurtigt skal kunne kommunikere med omverdenen. I en nødsituation gælder det om hurtigt at kunne kalde hjælp eller i det mindste orientere omverdenen om situationen og det går hurtigst når det meste står klar. At antennemasterne er mobile gør at de om nødvendigt kan flyttes.

Du foreslår en sommerhusklasse, men et sommerhus kan sjældent flyttes.

>Det er så langt væk fra tanken om den fieldday jeg blev introduceret til i 1980'erne som det kan komme.
I 1980'erne var der ikke så mange som tænkte på en nødsituation i Danmark, men det er jo desværre blevet aktuelt nu. Det forekommer fornuftigt at tilpasse fieldday til den aktuelle situation.

>Hvorfor ikke også gøre det til en konkurrence i sig selv at kunne smække en brugbar station op i en fart?
Fordi det er ikke det det gælder om i en nødsituation. Det vigtige er at kunne få en besked hurtigt ud til hele verdenen.

>Jeg har en udmærket forståelse for folk der ikke gider deltage når de bliver kørt over at super-stationer som den du snakkes om.
Hvis folk udelukkende deltager for at vinde kan der laves en klasse for hver deltager... OZ9EDR/P startede midt i 1980'erne som en lille station, men har arbejdet målrettet på forbedringer, både med hjemmebyggede båndfiltre, forskellige antennetyper og transportable vippe+teleskopmaster. Selv en 16 kVA traktordreven generator blev bygget. Det var vel en slags superstation, men OZ9EDR/P vandt alligevel ikke hele tiden og det skyldtes det du nævner om operatørerne, idet OZ9EDR/P ikke altid fik samlet nok multipliere, fordi vi havde travlt med at skovle amerikanere og japanere i loggen.

73, Palle, OZ1RH.
Post Reply