Kommentar til OZ4KAJ præsentation

Post Reply
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Kommentar til OZ4KAJ præsentation

Post by OZ7XF »

Når OZ4KAJ i sin præsentation highligter:
At vedtægternes formålsparagraf §2 holdes højt
“At fremme forståelse, viden og tolerance gennem radiokommunikation på tværs af landegrænser, politik og religion”. Vi skal passe på med ikke at lade følelserne løbe af med os.
kan det ses som en utilfredshed med foreningen førte politik omkring den russiske invasion af Ukraine. Jeg må i hvert tilfælde stille spørgsmålet:

Mener Kaj dermed, at foreningens formålsparagraf står over Folkeretten og Genève-konventionerne for krige førelse, og at foreningen på den baggrund skal ophæve sin førte politik:
EDR’s politik er, at vi vil følge de almindelige sportsorganisationers ageren med hensyn til alle aktiviteter af konkurrencekarakter såsom Contester og rævejagter (ARDF) arrangeret af Den Russiske Føderation og Belarus.
Russiske og hviderussiske radioamatører er derfor i øjeblikket ikke berettigede til at deltage i nogen begivenhed, der er organiseret/sponsoreret af EDR.

EDR’s politik i kommercielle aktiviteter er, at vi vil afholde os fra handel med Den Russiske Føderation og Belarus indtil videre.
og igen have samkvem med de russiske og bellarussiske radioamatører, der repræsenterer deres landes ledelser?

I givet fald, bliver det nej, fra min side.

vy 73
OZ7XF, Allan
User avatar
OZ2I
Posts: 22
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: Kommentar til OZ4KAJ præsentation

Post by OZ2I »

"Vi skal passe på ikke at lade følelserne løbe af med os"
Det er helt rigtigt formuleret og jeg mener også at grundpillen i EDR er paragraf 2.
Nu er jeg så spændt på at se hvordan EDR vil komme ud af det hjørne de har sat sig selv i. Hvornår er alle radioamatører igen "stuerene" og hvornår kan EDR igen leve op til sin formålsparagraf.

Jeg er glad for at have Kaj i RM og jeg er sikker på han vil gøre det godt.

Held og lykke Kaj !
Best 73 de OZ2I Henning Andresen
oz4kaj
Posts: 3
Joined: Tue Mar 15, 2022 11:02 am

Re: Kommentar til OZ4KAJ præsentation

Post by oz4kaj »

DR OM Allan

Jeg mener, at du og andre blander tingene sammen.
EDR skal forfægte radioamatørernes interesser. Og kun det.
Hvorvidt et land handler i strid med folkeretten og diverse konventioner, har vi regeringen og de politiske fora til at tage sig af. Ellers kunne EDR få travlt. Hvad med Kina, Pakistan, tidl. Burma og mange flere.
Jeg kender ikke din politiske holdning, men vil du stå bag og være repræsentant for hvad vore egne forskellige regeringer beslutter og handler efter? Næppe. Lige så lidt kan vi tage en radioamatør i et land til indtægt for landets handlinger.
Vi har en hobby, der bryster sig af ikke, at forfægte den enkeltes race, religion og seksuelle holdning.

Lad mig til sidst slå fast: Jeg mener uden omsvøb, at Rusland og Belarus gør overgreb imod Ukraine i strid mod alt.

Best 73
OZ4KAJ Kaj
oz4kaj
Posts: 3
Joined: Tue Mar 15, 2022 11:02 am

Re: Kommentar til OZ4KAJ præsentation

Post by oz4kaj »

DR OM Henning

Tak for dine pæne ord.
Rart at vide, at jeg ikke er alene med den holdning.

Best 73 de OZ4KAJ Kaj
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Kommentar til OZ4KAJ præsentation

Post by OZ7XF »

Hej Kaj

Din kommentar underbygger på bedste måde min opfattelse, at du sætter foreningens formålsparagraf over Folkeretten og Genève-konventionerne for krige førelse, og at foreningen på den baggrund skal ophæve sin førte politik.

Du spørger og du svarer:
Jeg kender ikke din politiske holdning, men vil du stå bag og være repræsentant for hvad vore egne forskellige regeringer beslutter og handler efter?
Næppe. Lige så lidt kan vi tage en radioamatør i et land til indtægt for landets handlinger.
Lige præcis der, tager du gevaldigt fejl. Jeg vil til enhver tid og uafhængig af hvilken regering, der sidder på magten, stå bag dens beslutninger. Det er en del af demokratiets spilleregler. Om man er enig eller uenig er i den forbindelse underordnet, som i underordnet.
Og jeg så gerne, at også du fulgte den praksis frem for at føre din egen lommefilosofi.

Du inddrager Kina, Pakistan, tidl. Burma og mange flere i din retorik. Ja, disse autokratier er vi fra dansk side ikke altid enige med. Dog driver vi stadig handel med dem og er ikke direkte truet af dem. Det giver en væsentlig forskel på det, der sker i Europa for tiden.

Du skriver endvidere:
Vi har en hobby, der bryster sig af ikke, at forfægte den enkeltes race, religion og seksuelle holdning.
Nu ved jeg ikke, hvad hobbyen bryster sig af. Men jeg ved, hvad den frie verden, deriblandt Danmark som stat bryster sig af. Det er menneskerettigheder, der påbyder Staten at overholde menneskerettighederne. Det er dog en hel anden debat, der ikke hænger sammen med foreningens formålsparagraf, den du anvender i din præsentation.

Og netop lommefilosofi bliver dit udsagn:
Lad mig til sidst slå fast: Jeg mener uden omsvøb, at Rusland og Belarus gør overgreb imod Ukraine i strid mod alt.
når du ikke gør noget ved det.
Kik nu lidt dybt eller vend vrangen ud på lommerne og fjern lommeulden. Vi står i en hel ekstraordinær situation. En situation, der ikke er taget højde for i vedtægterne.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz4kaj
Posts: 3
Joined: Tue Mar 15, 2022 11:02 am

Re: Kommentar til OZ4KAJ præsentation

Post by oz4kaj »

DR OM Allan

Hmm. Lommefilosofi. Egentlig et meget godt ord. Egentlig er det jo, hvad EDR skal forfægte: Radioamatorernes interesser i radioamatør regi.
Ellers mener jeg, at du blander ting sammen, som ikke kan sammenlignes.
Du har dine holdninger. Det er du i din gode ret til. Dem er jeg ikke enig i alle sammen. Det er jeg i min gode demokratiske ret til.
Jeg ser udøvelsen af vores hobby, som en skabelse af mellemmenneskelige relationer. Menneske til menneske. Det er en meget vanskelig balance i Europa lige nu. Men smækker vi døren i over for alle mennesker i et land, fordi landets hersker handler imod "al fornuft", så lukker vi også døren for dialogen. Det vi sætter højt i de demokratiske samfund.
Vi har i EDR en organisation, der er sat i verden til forfægte vore radioamatør interesser. Men EDR skal ikke blande sig i landes politiske og andre holdninger. Hvor grusomme de kan være. Den enkelte radioamatør må handle , som hans/hendes holdninger tilsiger.
Kommer der et pålæg fra vores regerings side om at lukke for al kontakt, er det en helt anden sag.

Jeg må konstatere, at vi er uenige om, hvad EDR må og skal blande sig i. Ok med det. Men jeg kan heldigvis også konstatere, at vi er enige i, at der sker et overgreb i Ukraune.

Lad os slutte vores dialog her. Jeg tror ikke nogen af os, kan bringe noget nyt her til.

Best 73 de OZ4KAJ
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Kommentar til OZ4KAJ præsentation

Post by OZ7XF »

Hej Kaj

Jeg tror egentlig, at denne dialog er så vigtig, at der ikke er grund til at lukke den ned.

I din præsentation, det som tråden omhandler fremgår noget, der virker som om, at du er utilfreds med den nuværende hovedbestyrelse, og at du vil gøre op med det efter valget, hvis du får muligheden. Det er dit valg omend, jeg syntes, at valget til repræsentantskabet skal ske ud fra alt andet end enkeltsager.

"Menneske til menneske relationen" er netop ophørt med invasionen. Normalbilledet er væk. Også selvom, at Putin forsøger at bilde både eget folk og omverdenen ind, at alt er normalt. Krigen er ingen krig, men en mindre specialoperation. Indførsel af hårde sanktionsmidler, hvis nogen udtaler anderledes, taler dog den anden vej.
Vi kan ikke have den eftertragtede samtale. Men det er slet ikke den EDRs Statement handler om.
I korte træk handler EDRs Statement om:
EDR’s politik er, at vi vil følge de almindelige sportsorganisationers ageren med hensyn til alle aktiviteter af konkurrencekarakter såsom Contester og rævejagter (ARDF) arrangeret af Den Russiske Føderation og Belarus.
Russiske og hviderussiske radioamatører er derfor i øjeblikket ikke berettigede til at deltage i nogen begivenhed, der er organiseret/sponsoreret af EDR.

EDR’s politik i kommercielle aktiviteter er, at vi vil afholde os fra handel med Den Russiske Føderation og Belarus indtil videre.
Du påkalder dig i din argumentation, at andre skal tage afgørelserne for os. Nu er det en gang sådan, at en lands regering meget nødig skulle tage alle afgørelser for folket. Og i nogle tilfælde kan regeringsindgreb kun gøres gennem ekspropriation. Der er mange erhvervsdrivende, der af egen kraft har trukket sig fra RUS, nogle enkelte har haltet bagefter, og få er der endnu. Der har ikke været et regeringsindgreb, men hvis de erhvervsdrivende ikke havde gjort det, kunne de risikere et omdømmetab.
Kan Regeringen standse for radioamatørernes virke? Det er jeg ikke helt sikker på kan lade sig gøre længere, men man kan iværksætte monitering med det formål at beskytte den danske stat. Og de strafferammer man der har fat i, er i den allerøverste ende. Men det er heller ikke dér, vi er.
Vi er der, hvor jeg synes, at det ville være underligt, hvis vi ikke fulgte idrætsorganisationerne. Det drejer sig om vores omdømme.

Hvorom alting er. Hav et godt valg!
OZ7XF, Allan
Post Reply