Hvad er problemerne i amatørradio i dag?

oz5agk
Posts: 20
Joined: Sat May 21, 2022 10:34 am

Hvad er problemerne i amatørradio i dag?

Post by oz5agk »

Hejsa ...


Jeg er ved at samle lidt info sammen til en artikel til de mere gængse medier herhjemme. Mit ønske er at belyse hvor radioamatør bevægelsen står i dag. Jeg har så ingen ønske om at være politisk men der er områder hvor politik er uundgåeligt. Bla. omkring frekvens beskyttelse.

Følgende spørgsmål kan stilles og hvad mener i ?



Manglende aktivitet i luften ?

Lavt EDR-og lokal afdelingers medlemskab ?

Mangel på teknisk ekspertise ( for mange stik kontakt amatør ) ?

Høj aldre for omfattende ?.

Amatørradioteknologi formår ikke at forny sig ?

Amatørradioteknologi for avanceret for mange amatør ?

Ikke nok tid til hobbyen ?

De høje omkostninger ved amatørradioudstyr ?

Restriktive bolig leje/eje aftaler ?

Er lokal afdelingerne blevet til " liberal borgerlige sammenrend" hvor
anderledes tænkende ikke tolereres ?

Har der bredt sig en forråelse af racisme / homofobi og vrede over folk som står uden for arbejdsmarked, blandt danske amatør ?


73 vy oz5agk / Fleming - Horsens


Ps. jeg har selv personligt mødt vrede og isolering, fordi jeg er aktiv politisk på venstrefløjen, og det også selv om jeg har holdt det ude af min engagement i amatørradioen. Andre af jer der har været udsat for det samme ?
Last edited by oz5agk on Mon Jul 25, 2022 8:26 pm, edited 1 time in total.
User avatar
OZ2I
Posts: 24
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: Hvad er problemerne i amatørradio i dag?

Post by OZ2I »

Hejsa

Dine spørgsmål
a) Manglende aktivitet i luften ?
b) Lavt EDR-og lokal afdelingers medlemskab ?
c) Mangel på teknisk ekspertise ( for mange stik kontakt amatør ) ?
d) Høj aldre for omfattende ?.
e) Amatørradioteknologi formår ikke at forny sig ?
f) Amatørradioteknologi for avanceret for mange amatør ?
g) Ikke nok tid til hobbyen?
h) De høje omkostninger ved amatørradioudstyr ?
i) Restriktive bolig leje/eje aftaler ?
j) Er lokal afdelingerne blevet til " liberal borgerlige sammenrend" hvoranderledes tænkende ikke tolereres ?
k) Har der bredt sig en forråelse af racisme / homofobi og vrede over folk som står uden for arbejdsmarked, blandt danske amatør ?


Mine tanker omkring dine spørgsmål.
a) Når jeg er ”i luften” er der masser af aktivitet. Jeg benytter udelukkende HF båndene.
b) Hvor der er aktivitet kommer der også medlemmer.
c) Der er mange måder at dyrke denne hobby på. Jeg er selv ”Stikkontaktamatør” og nyder godt af andres opfindelser.
d) Høj alder er ikke et problem. Jeg mener at ”Nørder” er ”Nørder” uanset alder. Det er aktiviteten det drejer sig om.
e) Der er masser af nyt udstyr og masser af selvbyggere som udvikler nye ting. Det gælder bare om at SE det og finde interesse for det.
f) Det er noget man selv vælger.
g) Hvis man har en hobby og kan li den så er det der ens energi lægges. Prisen er underordnet.
h) Jeg ser ingen hindring i det. Man finder andre steder at dyrke sin hobby som f.eks. lokalafdelinger eller nogle af de større åbne radiostationer som der er flere af. Hvis man er medlem af EDR findes der også en rigtig god klubstation i Odense.
i) Spørgsmålet er ikke forstået – hvad er ”anderledes tænkende”? Jeg mener at hvis man opfører sig ordentlig overfor andre mennesker vil de også opføre sig ordentlig overfor en selv.
j) Det kan vist ikke siges at have noget specielt med Radioamatører at gøre.

Ps. Her syntes jeg du er lidt selvmodsigende for hvordan kan du møde ”vrede og isolering” pga. dit politiske ståsted, uden at du har blandet det med Amatørradio. Det forstår jeg ikke kan lade sig gøre.

I øvrigt er jeg da spændt på hvad du kan få strikket sammen for en artikel til ”de gængse medier” og hvem af ”de gængse medier” der vil bringe den. Men du kan selvfølgelig altid lave et læserbrev.

Best 73 de OZ2i Henning

-
oz5agk
Posts: 20
Joined: Sat May 21, 2022 10:34 am

Re: Hvad er problemerne i amatørradio i dag?

Post by oz5agk »

Svar til alle.
Det jeg først og fremmest prøver på at finde ud af er om radioamatør standen er værd at bevare.
Her i det midtjyske har vi desværre set flere tidligere kommunal politikere fra borgerlige side dukker op i afdelinger som formænd, osv.
Det medføre desværre at hvis man som tidligere politisk modstander også ønsker at arbejde aktiv i lokal afdelingerne, så sættes man ud på et sidespor. Det er en form for " Verein verboten " til skade for alle amatører herhjemme.
Det vanskeliggør det ret meget at være aktiv, da respekten for en som person, kan ligge på et meget lille sted når man synes positivt om (eks) Mette F . Og sådan noget lure de på bla. FB.
I ville falde bagover hvis jeg virkeligt lukkede op for posen , ang. hvad jeg har måtte ligge øre til i 30 år. I vil blive dybt chokeret.. Det kan komme dertil at jeg skriver uden filter..
Jeg håber alvorligt på at nogen snart griber ind her i området, og får noget fornuft ind i det.
Jeg ved så godt at jeg vil bive udråbt som løgner men alle jer der kender mig personligt, ved godt at det ville være et karaktermord. Jeg er altid ærlig. Og beskyldninger i den retning tager jeg med sindsro.
Men ok ,d et er kun en del af billedet . De andre ? jeg stillede er også alvorlige. Og de er ikke fuldt dækkende.
Som jeg ser det så skal vi starte med at få ryddet op blandt dem som har mast sig ind i de lokal bestyrelserne .
Vil også lige nævne ( for en god ordens skyld ) at mange lokal afdelinger køre ganske fint , hvor medlemmerne bliver behandlet ordenligt.
Så mit vigtigste og først ? er > Er radioamatør regien værd at kæmpe for ? Personligt har jeg min loddekolbe og mange spændene ting at arbejde med. Fællesskab har jeg i forvejen igennem de gamle ( bla google grupper ) tilbage fra Lima og Mobo tiden. Også selvfølgeligt over æteren ud af landet. Jeg kan fint undvære amatørregien herhjemme , men kan i undvære dem som jeg, der har løftet rigtigt meget igennem 3 dekader ? Gælder det så .. Fuck jer, fordi i fylder for meget og skygger for os andre der betaler topskat eller har gjort det ? Og derfor skal du ikke have noget at sige... Kend din plads og hold mund.
Nej , jeg tror sgu. nok at vi bliver nødsaget til at nytænke det... Jeg er bare lidt bange for at de nye afdelinger som oz8tec ender som noget elite noget. Og jeg plejer ikke at lade folket i stikken 😉 Det lader jeg andre om ...
73 vy oz5agk - Flemming
Ps. Og ang. det jeg arbejder på at sætte sammen er der ingen andre der får indflydelse på, med undtagelse af den der er redaktør på det/de medier det bliver sendt til. Og de får ikke lov til at ændre i indholdet. Jeg kender en del af dem i forvejen 😉 og de kender til mig for mit sociale arbejde....
oz5agk
Posts: 20
Joined: Sat May 21, 2022 10:34 am

Re: Hvad er problemerne i amatørradio i dag?

Post by oz5agk »

Svar til Henning.

Tak for dit indslag og det vil jeg helt sikker huske på.

Dog vil jeg lige minde om at amatør folkene just ikke følger de almindelige strømminger i befolkningen.
Hvad der kunne være normalen i en håndbold forening, begøves ikke at være normal i en lokal EDR afd.

73 vy oz5agk Flemming.
User avatar
OZ2I
Posts: 24
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: Hvad er problemerne i amatørradio i dag?

Post by OZ2I »

Hej Flemming
Jeg opfatter dine indlæg som rent personlige dårlige oplevelser for dig og dem kan du på ingen måde tilskrive amatørradioforeningerne og radio amatørerne i hele Danmark.
Men måske det var en idé for dig at undersøge dine påstande rundt omkring i hele det danske foreningsliv og virkelig være upartisk i dine betragtninger af de faktiske forhold rundt omkring i bestyrelserne. Det kræver selvfølgelig en lidt mere professionel tilgang til emnet. Jeg er sikker på at en god artikel med facts og konkrete oplysninger vil blive godt modtaget i "de danske medier".

Alternativt bliver du bare anset som endnu en "Brokkerøv" og vil kunne gøre dig godt på det andet forum - rde forum - hvor kravene til kvalitet og indhold ikke er særligt høje.

Må dine radiobølger være med dig.
oz5agk
Posts: 20
Joined: Sat May 21, 2022 10:34 am

Re: Hvad er problemerne i amatørradio i dag?

Post by oz5agk »

Svar til alle.


Jeg takker for jeres indput og jeg vender tilbage til emnet senere.

Jeg ved godt at jeg røre ved flere upopulærere områder. Og det bliver man ikke populær af . Men ok , dette her er heller ikke en populærheds konkurrence for mig.

Jeg kommer senere med nogle alvorlig mente forslag som måske kunne hjælpe til med at hold liv i amatør-bevægelsen.

Dog er der flere ting der skal vendes .

Bla. kan jeg ikke lide mange af de nye A licenser ...
Den måde som mange har fået den på ved at gennemtæske tidligere prøver og lære udenad, er dybt godnat.

Der burde være en censor med på prøverne som kunne spørge ind til elevens generelle viden. Nogen får på den konto en A licens uden af vide en disse om hvad det drejer sig om.

Sådan noget gør at en A licens i dag ikke skaber respekt og anses for noget alle der gider at bruge tid på at lære udenad kan få den. Og nu kan alle dem der har erhvervet den på den måde jo skriver at jeg tosset og vrøvler ;-)

Så jo, vi har flere ting der skal vendes.


73 vy oz5agk - Flemming
oz5agk
Posts: 20
Joined: Sat May 21, 2022 10:34 am

Re: Hvad er problemerne i amatørradio i dag?

Post by oz5agk »

Så bliver stenene vendt !

Så er formanden for oz6hr på rundtur i grupperne for at få mig smidt ud af dem. det er lykkes i 2 af dem.
Han har også haft fat i BG som slettede mit sidste indlæg.

Desværre kom det mere til at dreje sig om oz6hr men disse lokale afdelingerne er ( efter min mening ) nok det allervigtigste for amatør standen herhjemme.

Men ok... Derved kan han ikke lukke munden på mig . Så er der andre medier der når meget længere ud. Jeg har også nok tid 😉 eks. de næste 10-20 år til dette her. Jeg giver mig ikke før jeg får en undskyldning fra ham og/eller bestyrelsen i oz6hr. Og så har jeg lovet at de ikke høre mere til mig.
73 vy oz5agk - Flemming

Ps. Det er nok kun et ? om tid inden han har haft fat i moderatoren her på EDR,s site også...
oz5agk
Posts: 20
Joined: Sat May 21, 2022 10:34 am

Re: Hvad er problemerne i amatørradio i dag?

Post by oz5agk »

Efter at admins for 2 FB grupper og Hans V. Andersen på brugtgrej har valgt at smide mig ud de nævnet grupper og site,s pga. af min ekskludering af oz6hr ( og kritik deraf ) , ligger jeg ansvaret derfor på oz6hr,s formand og bestyrelse.

Konflikten tager til og desto flere svinsk tiltag han fortager sig mod mig personligt , desto mere målrettet og utilgivende bliver jeg .
Hvis han tror at han kan stoppe mig på den måde tager han alvorlig fejl. Der er så andre medier der rækker meget længere ud.
Han har så ikke lige intellekt nok til at forstå at der ingen vinder bliver i denne sag.

Jeg er udmærket klar over at det er en tabt sag for mig og jeg aldrig får nogen undskyldning, for den personlige svinske behandling han og bestyrelsen i oz6hr, har udsatte mig for.

Og han foresætter med at trække oz6hr med ind i hans personlige kamp mod mig. Alle taber på dette her også ham selv.
Men sådan må det jo så være.

Jeg tydelig gøre snart mit forhold til radioamatør regien fremover , da jeg desværre har måtte sande at moral og etik ikke er i særlig høj kurs på området. Jeg er færdig med at bruge i hundredvis af timer for at mine medamatør, kan få spændene ( non profit ) bygge projekter...

Selvfølgeligt er de amatører der har været i kontakt med mig førhen, stadig velkommen til at skrive ind. Fremover kommer der så ingen åbne projekter og indkøbsrunder herfra. Det bliver kun for mine tætte personlige venner og dem som var med i Lima , osv projekterne . Nå ja , og som har betaltet mig ordenligt. Og for medlemmerne i oz8tec, når vi kommer så langt ( Corona husere her lokalt, og fysisk møde er udsat til jan-feb 2023 ) .

Desværre bliver oz8tec ikke en åben forening, da bøller og amoralske personer bliver afvist. I oz8tec vil vi ikke tolerer hadsk racistisk tale og nedgørelse af syge og ledige. At vi så kun bliver 8-12 medlemmer i den er så i orden. Heller en lille forening, end en stor forening med et dårligt menneskeligt miljø og hadefulde medlemmer der sviner andre til.
73 vy oz5agk - Flemming
oz5agk
Posts: 20
Joined: Sat May 21, 2022 10:34 am

Re: Hvad er problemerne i amatørradio i dag?

Post by oz5agk »

En lille fejl sneg sig ind i teksten.

. Nå ja , og som har betaltet mig ordenligt.

Skulle havde været " . Nå ja , og som har behandlet mig ordenligt.

Pokkers stave kontrol ;-)

73 vy oz5agk / Flemming
Top
OZ0J
Posts: 40
Joined: Thu Jun 10, 2021 2:57 am

Re: Hvad er problemerne i amatørradio i dag?

Post by OZ0J »

oz5agk wrote: Wed Jul 20, 2022 8:17 am Lavt EDR-og lokal afdelingers medlemskab ?
Med dit seneste indlæg, så kommer der sikkert ikke flere medlemmer. Måske du skulle indrykke et læserbrev på https://hsfo.dk/ i stedet?

Jeg bidrager i hvert fald ikke til nogen af dine spørgsmål, det vil være spild af tid og sikkert blive brugt imod mig.

73, Jørgen OZ0J
Post Reply