Lederen i juni OZ - 2023

OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Lederen i juni OZ - 2023

Post by OZ7XF »

Hej Torben

Du berører et ømtåleligt emne, som jeg bevidst har undgået at nævne navnet på i denne tråd. For det vil skabe unødig uro i lænderne i og omkring Vejle. Men selvfølgelig skal lokalafdelingerne på en eller anden måde gives formel indflydelse i landsforeningen. Alt andet vil i min optik være pip. Nuvel bliver organisationensbyrden større, hvis man skal til at have flere parallelle veje til et repræsentantskab, men den individuelle medlemsdel har aldrig været eksisterende, og ethvert forsøg på at iværksætte en organisation i regionerne blev med talt ned af foreningens mangeårige sekretær, OZ5KM. Medlemsmøderne har aldrig været andet end lidt løst snak og når tonerne gik højest lidt skriftlige udtalelser fra dem, der var mødt op. Altså ikke noget, der var bredt funderet af medlemmerne i den enkelte region.
Jeg ved ikke, hvad du lægger i din opfattelse af, at vi opfører os som om, vi er en forening med 10.000+ medlemmer. I det øjenblik domicilet sælges, er det slut med foreningen. Økonomien er ikke til at holde møder, konferencer og drive postkontor andre steder. Landsforeningen har tidligere delt lokaler med lokalafdelingen i København. Det gik ikke godt, da den københavnske afdeling af den grund mente sig berettiget til at have fast medlem af hovedbestyrelsen i landsforeningen. Så det duer heller ikke at tænke i den retning. Og drive foreningen fra kanten af et køkkenbord giver slet ingen mening, hvis man vil inddrage medlemmerne i noget som helst. Med 10.000+ medlemmer ville virket som interesseorganisation på de bonede gulve på Christiansborg givetvis være lettere, men da endnu ingen har optrådt dér, kan det heller ikke være dét, du hentyder til. Selv mindre foreninger end EDR udgiver månedsblade, nogle endda, hver måned. Men, hvis du hentyder til et generelt storhedsvanvid i medicinsk forstand, kan jeg kun give dig ret. Det må den enkelte tage med sin læge.

Jeg ser, at Sekretæren har udgivet EDRs Nyhedsbreve på brugtgrej.dk. I den anledning skriver han blandt andet:
EDR's nyhedsbrev lægges som hovedregel også på EDR.dk hvor det kan hentes. Der mangler dog en tre stykker for øjeblikket, da redaktøren med ansvar for dette job, har været ramt af sygdom.
Og i det sidste Nyhedsbrev kan læses om sygdom i hovedbestyrelsen og et uheld, der har ramt web-masteren.
Jeg må dog fastholde, at problemerne med web-siden og web-shoppen strækker sig længere tilbage i tiden end sydom og uheld kan retfærdiggøre.
Det duer ikke at have organiseret sig på enkeltpersoners bedrifter.
Ref.:
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=96813
Sekretæren kunne jo videreudvikle og genudgive de tabte 2 referater på brugtgrej.dk.
Måske man helt kan nedlægge hjemmesiden, sælge huset og nedlægge foreningen. For det vil ske, hvis man ikke forholder sig til markedsandele og rager alt muligt til sig.

vy 73
OZ7XF, Allan
OZ1JTE
Posts: 1
Joined: Sat Jul 01, 2023 7:36 am

Re: Lederen i juni OZ - 2023

Post by OZ1JTE »

Hej Torben.
Jeg læste din leder i OZ, og da jeg selv mange gange har forsøgt at råbe op til debat i vores egen lille andedam i EDR Ballerup, omkring disse tunge emner, og der ind imellem har været lige vel stille efter sådan et opråb, så vil jeg naturligvis ikke bare lade dig hænge her.
Jeg ville gerne have skrevet før, men havde nogen udfordringer med at oprette mig her i forum, og skulle igennem både et HB medlem og Webmaster, før det lykkedes.
Tror ikke en ung gæst, med en gylden kommentar, havde haft samme tålmodighed. Med siden her.
Ikke fordi jeg føler mig specielt kvalificeret til at drøfte dette emne, men jeg har da fulgt hobbien i mange år, og har i næsten lige så mange haft en vis indflydelse på OZ5BAL, altså EDR Ballerups navigering i tidernes skiftende udfordringer.

Som udgangspunkt ser jeg ikke vores hobby under større pres end mange andre niche interesser i Danmark.
Men under pres er vi naturligvis, da den grundlæggende form for radiokommunikation, for længst er overhalet indenom af den teknologiske udvikling. Det tror jeg vi alle er enige om.
Så at bede en ung mand, eller kvinde, skabe kontakt til en anden 50 Km væk vha. en amatør radio, er en svær øvelse.
Hvis denne interesse skal opstå, skal den listes ind ad bagdøren, via andre tilbud først.
Droneteknik, 3D print, Styrke humanitære civile beredskaber, Cyber-sikkerhed mm., så begynder vi måske at få en smule af deres opmærksomhed.
Hvis man skal opnå at fange en mulig fuldblods radioamatør i en tidlig alder, så tror jeg de stadig skal hentes fra samme sted, som jeg selv og stort set alle andre jeg kender har fået interessen fra, nemlig Walkie hobbyen.
Lokalafdelingerne af EDR kan meget nemt stille lokaler, hjælp og PR til rådighed via en Walkie afdeling med nummer uddeling osv.

Kommer der en enkelt i ny og næ og siger hej i foreningen, så hav evt.
”lånekasser” klar med billige aflagte Baufeng håndstationer, gamle Walkier, og del ud med rund hånd, og lad dem selv rode lidt rundt med dem derhjemme, efter en kort instruktion.
…og lad for guds skyld vær med at snakke amatørcertifikat, Ohms lov, girokort og Fielddays for hurtigt, ligeledes pas på med at fortælle gamle støvede historier om hvordan du købte dit første radiorør hos cykelhandleren lige efter krigen.
SÅ ser I dem ikke igen.:-)

I vores lokalafdeling har vi gjort det politiske ukorrekte og erkendt at de programsatte resurser ikke rækker til mere lige for nu, end at holde vores lokaler og rammer i topform, og antenneparken ligeså.
Vi har fantastiske lokaler, masser af plads til antenner, og er i det hele taget rigtig godt tilfreds med vores rammer.
Vi er ganske bevidste om vi ikke bruger mange resurser på at lokke hverken unge eller for den sags skyld andre til at besøge vores forening, men vores erfaring siger os, vi ikke bliver flere i foreningen af, hverken at deltage i åbenhus arrangementer eller sommerferie aktivering af skolebørn i kommunen.
Vi kunne nok lave et reklame fremstød, som de ting jeg berører her i min tekst, men kom der så nogen forbi, så skal de jo fastholdes, og det er nok her den virkelige opgave ligger, hvis man har lovet dem for meget.

Vi i ledelsen er afklaret med det, og vi vil faktisk hellere bruge vores sparsomme resurser på at forkæle os selv.:-) Omvendt skal der ikke herske tvivl om, vi til en hver tid vil være åbne for nye ideer og gæster med spændende tanker. Det er meget sjældent der bliver sagt nej til noget.
Sådan lidt firkantet sagt, så holder vi huset klar, til den dag de rette dukker op.
Heldigvis er det ikke så slemt som det lyder, og ind imellem lyner vi med fordums kraft.:-) Vi kan sagtens køre en contest, strikke et godt loppemarked sammen, lave måleaftener mm.
Men vi er desværre nok ramt lidt af det faktum, vi alle har været med længe og har prøvet det meste, og så mister man nok lidt af sin skarphed.
Vi kører en masse ”hygge radio”, og bliver tit enige om, vores hobby umuligt kan være under pres, når vi eks. Vis ser 60 stationer blive decodet i en 15 sekunders Periode på FT8.

Når nu scenen er sat, så skal man naturligvis også nå til punktet, ”Hvad gør vi så med det større fællesskab?”.
Ja, den er værre, for selv om vi oplever en meget høj grad af harmoni, og kammeratskab for dem der stadig er med i vores lokale samlingssted, så er fællesskabet i form af ting vi alle gør sammen, noget udfordret.
Det trækker altid godt med sociale arrangementer, sommerfest, Julefrokost, St. Hvededag mm., men kurser med Arduino, Smithchart og PA design osv., det er stort set udfaset.
Sjovt nok roder folk i klubben stadig løs med disse ting, og alle kan fortælle om hjemmelige eksperimenter og nye projekter.
Men folk vil bestemme tempoet selv, og bruger i dag primært vores forening til at spørge andre til råds, og bytte stumper og andre ting.
Et godt eksempel for nylig:
https://www.oz5bal.dk/s-meter-med-led-og-aeduino/
På den måde fungerer det ret godt i foreningen, men gør sig ikke særlig godt på en reklamebanner for vores lokale fællesskab.

Hvis man laver et snapshot af tingene lige nu, så er der nogen der har fundet sammen om at lave en lille QRP weekend i en lejet hytte, en mine DXpedition til Ven i Sveriges smukke Øhav, QRO PA reparation i foreningens værksted, en monster Mag. Loop til 80M skal repareres ligeledes i værkstedet osv.
Så der er masser af ting i gang, men kun med små grupper der finder sammen uden om bestyrelse, opslåede og programsatte ting, og gør disse grupper nemme at starte og ændre osv.
Det har vi intet problem med i vores forening, og ud over det altid fungerer fint, så smider vi altid også lidt økonomi efter projekterne hvis vi bliver spurgt til det, og selvfølgelig forsøger vi at holde os ajour med, hvad der sker i krogene, så vi altid kan henvise til de rette personer, hvis nogen spørger.

Altså er de populære fællesskaber, de, hvor man ikke føler sig for låst af rigide regler, tidspunkter og programsatte møder.
Sådan tror jeg også yngre personer vil have det.

Om de erfaringer vi har fra vores lokalafdeling, i en eller anden form kan overføres til noget for gavn for det landsdækkende fællesskab er svært at sige, men nøgleordene må være noget med:
Frihed, selvstændighed, små dynamiske grupper, vælge fra og til med kort varsel, og sikkert en masse mere.
Desværre rimer disse nøgleord ikke særlig godt på fællesskab, men hvis man kan finde en måse at sætte disse rammer op på, og kombinere det med en måde at gøre sig uundværlig på, og forsøge af være eneste sted man kan nogle bestemte ting, så er man måske godt på vej.
Altså ikke prøve at konkurrerer med Internettet om standard viden, og kun udbyde ting i webshoppen, der ikke allerede kan købes 100 andre steder til billigere priser osv.

Nu har jeg vist malet mig selv op i et hjørne, og det hele vil jo runge lidt hult, hvis jeg ikke kan blive en smule mere konkret.
Men jeg har ikke de gyldne GPS koordinater for fremtidens retning.
Desværre.
Det vil nok for mit vedkomne blive en kombination af lidt brainstorming og egne ønsker.
Jeg syntes det kunne lyde interessant med følgende ting, sorteret efter Målgruppen der forsøges at komme i dialog med.

For de helt unge:
Her mener jeg desværre man næsten må opgive de alleryngste, og sætte barren en smule op, når det kommer til alder. Men prøves kan det da.

-PR ambassadører tager kontakt til Sociale botilbud, Maker-space grupper, Skolers Fysiklærer om gæsteforelæsning, og da de fleste kommuner har tilbud om aktivering af ungdommen i skoleferien, så også her, og fortæller om hobbien og dens muligheder.

For mellemgruppen midt i livet, der søger en beskæftigelse:
-De lokale aviser tager næsten altid mod en redaktionel omtale af en lokal forening. Her kunne der være div. klargjorte artikler at hente hos EDR.
-Mange byer har et form for medborgerhus, eller bibliotek, så sørg for at have godt med information hængende her, evt. spørg om I må lave en lille udstilling der kan stå i et par uger i sommerferien.

For dem der allerede kender hobbyen, men skal lokkes lidt for at dyrke fællesskabet. Her kunne EDR tilbyde:
-Nationalt antennehold der kunne samles og hjælpe med den praktiske opsætning/renovering af antenner.

-Udlejning af lift til medlemmer,

-Fællesindkøb af spændende enheder fra udlandet.
Op til ferier måske QRP radioer, om vinteren SDR dongler mm.
ikke dyre, men specielle ting.
-Teknisk dialog om enhederne på EDR’s hjemmeside evt. med overordnet teknisk support, software mm.

-Teknisk redaktør genindføres og har ”Spørgehjørne” på hjemmesiden.

Her er det vist på tide at stoppe, selv om jeg nok kunne have blevet ved lidt endnu.:-)

Håber det gav mening, og jeg ikke i min iver, kom fra langt væk fra din oprindelige ide med denne debat.

Thomas/OZ1JTE
oz6tw
Posts: 12
Joined: Sat Jun 10, 2023 11:27 am

Re: Lederen i juni OZ - 2023

Post by oz6tw »

Kære I to seneste skribenter her på forum (OZ7XF og OZ1JTE)!!

I har i den grad givet mig en del at tænke over! Tak for det.

Min situation lige nu er den, at jeg er ude af huset i nogle dage, og kan tidligst forsøge mig med nogle returkommentarer i den kommende uge.
Selvom jeg er pensionist, skal der også holdes ferie ind imellem :-)

Jeg vender tilbage, men ville blot lige tilkendegive, at jeg dels er i live, og at jeg tager jeres indlæg alvorligt!

73!!
Torben, OZ6TW
Broager.
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Lederen i juni OZ - 2023

Post by OZ7XF »

oz6tw wrote: Thu Jul 06, 2023 4:05 pm Jeg vender tilbage, men ville blot lige tilkendegive, at jeg dels er i live, og at jeg tager jeres indlæg alvorligt!
Tanker er toldfrie, men jeg gør mig mine på det foreliggende grundlag.

vy 73 Ses ikke på BG
OZ7XF, Allan
oz6tw
Posts: 12
Joined: Sat Jun 10, 2023 11:27 am

Re: Lederen i juni OZ - 2023

Post by oz6tw »

Dr OM, Allan!

Må jeg indledningsvist beklage min lange responstid. Det er naturligvis ikke rimeligt, når du (og andre) har gjort jer umage med et gøre jer tanker og at formulere nogle konstruktive kommentarer! Jeg vil ikke trætte dig med min sygehistorie, men jeg havde åbenbart brug for mere rekreation end først forudset.

Når jeg kom med nogle betragtninger omkring den måde hvorpå foreningen er organiseret på, skyldes det, at jeg mener, at den nuværende form kunne passe på en meget større forening. Jeg oplever, at vi nærmest fungerer med to parallelle ledelser, og at vi i HB skal bruge tid på at få ting godkendt af RM. Det er altså for tungt. Et andet problem har Steffen, OZ8Y på glimrende vis påpeget. Som nyvalgt medlem af RM har også han oplevet, at der (navle-)pilles alt for meget i fortolkninger af foreningens vedtægter. Den disciplin har optaget alt for meget af RMs tid. Jeg er fortsat af den opfattelse, at vi trænger til en kraftig revision af foreningens vedtægter, og at ledelses-hierarkiet skal ændres snarest. Jeg er glad for, at du deler mit synspunkt omkring det at inddrage lokalafdelingsformændene! Og nej, jeg ønsker ikke en tilbagevenden til gamle dages GF. Jeg nåede at opleve et par stykker af slagsen, og det var tåkrummende at opleve, hvordan den samme håndfuld personer betrådte talerstolen for at høre sig selv.

Med hensyn til medlemsmøder gentager vi successen i efteråret. Man kan altid diskutere værdien, men vi forsøger igen. I det hele taget skal dialogen og medlemsinvolveringen intensiveres.

Jeg vil nødig tage stilling til vores domicils fremtid i Odense, men jeg deler til fulde dine betragtninger!

Det var vist det mest "begavede" som jeg kunne fremtrylle i dag :-)

Mange tak for dit engagement!

Lots 73s!

Torben, OZ6TW
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Lederen i juni OZ - 2023

Post by OZ7XF »

Velkommen tilbage, Torben.

To parallelle ledelser, sådan var det næppe ment, da den nye vedtægt blev skrevet. Hovedbestyrelsen har indtil videre stadig initiativet i form af udarbejdelse af aktivitetsplaner og budgetter for det kommende år. Jovist skal repræsentantskabet godkende disse, men det har både rod i historien og er ikke unormalt for en forenings bestyrelse, at få godkendt aktivitetsplan og budget af et repræsentantskab, sendemandsmøde, generalforsamling eller hvad, man nu kalder forbindelsesleddet til medlemmerne. Tilsvarende omkring den nødvendige kontrol- og revisionsfunktion.
For at smidiggøre forretningsgangen indførtes for nogle få år siden mulighed for at inddrage repræsentantskabet elektronisk i enkeltsager. Jeg vil ikke udelukke, at muligheden kan være misbrugt. Hele idégrundlaget var at inddrage repræsentantskabet lidt mere end hidtil og om muligt rekruttere flere soldater derfra til opgaver i udvalg og meget andet. Jeg er ikke sikker på, at det har virket godt nok. Men jeg lagde ud med: "Hovedbestyrelsen har indtil videre stadig initiativet", og netop: "Indtil videre", kan få sin ende, hvis den af RM 2022 nedsatte Tænketank, skal til at overtage initiativet eller en del deraf. Derved bliver hovedbestyrelsen reduceret til noget, der minder om et forretningsudvalg.
At overgå til, at medlemmerne på landsplan valgte en præsident og en direktion vil jo medføre, at den kontrollerende funktion ville mindskes.

Foreningen er en mystisk størrelse. Man vil gerne inddrage medlemmerne til øget aktivitet, men afstanden mellem hovedbestyrelse og medlemmerne er så stor, at jeg ikke kan finde et længdemål, der dækker. Man skal helst som medlem kende nogen i hovedbestyrelsen i forvejen. Og det er absolut ikke alle individuelle medlemmer beskåret. Idégrundlaget i mange foreninger er at skabe netværk. Det er stort set umuligt i EDR, hvis vi ser bort fra lokalafdelingerne, og det er da heller ikke noget EDR praler med i sit formål. Egentlig en skam, at der ikke i formålsparagraffen indgå noget om sammenhængskraft.

Temadage er et af de nyere tiltag. Oprindeligt indført i en sammenhæng med et tema i OZ. For mig er det mindre væsentligt, at der er den sammenhæng eller ej. Jeg ser det som et positive tiltag i forhold til udbyggelse af foreningensfølelsen. Nuvel kan man ikke nå hele vejen rundt til alle medlemmer. Heller ikke hvis man inddrager lokalafdelingerne mere aktivt end tidligere. Men alene det, at man viser viljen og gør forsøget er ofte nok til at aktivere flere. Så jeg vil håbe, at temadagene fortsætter, selvom det lige for tiden er lidt op ad bakke med afviklingen.

Den kommende tid i hovedbestyrelsen vil være præget af forberedelse til RM 2023. Men glem endelig ikke at prioritere hjemmeside og forum højt.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz6tw
Posts: 12
Joined: Sat Jun 10, 2023 11:27 am

Re: Lederen i juni OZ - 2023

Post by oz6tw »

Dr OM OZ1JTE!
Mange tak for dit indlæg, og undskyld for min sendrægtighed. Jeg har skrevet en mail til dig med lidt forklaring.

Jeg mere end "fornemmer", at I hygger jer i Ballerup! Hvad med gennemsnitsalderen i jeres afdeling? 50+? Det er jo vores ultimative problem i foreningen. Gamle folk som hygger sig har ikke meget appel til ungdommen. Men I er så store, at I kan udnævne folk som har forstand på ungdomskulturen, så bare klø på.

I har ressourcerne i de større byer og dermed en del flere potentielle medlemmer som kunne blive tiltrukket af jeres aktiviteter. Det kniber mere herude i "Udkants-dannmark",. hvor vi har meget svært ved at tiltrække nye amatører. I min optik er det netop lokalafdelingerne som skal være
EDRs spydspidser. Det er her, hvor lokalkendskabet til f.eks. spejdergrupper kunne udnyttes proaktivt.

Dine gode råd ang. modtagelse af interesserede er noteret!

Jeg mener fortsat, at vores hobby er under et særligt pres ift. andre fritidsaktiviteter. Det har jeg allerede skrevet noget om i min leder. Jeg mener at have et ret så godt kendskab til ungdomskulturen, så jeg mener faktisk, at en bred indsats rettet imod ungdommen kan være spildte kræfter!

Jeg vil nu studere jeres hjemmesider yderligere, og jeg takker dig mange gange for dit positive indlæg!

Lots 73s!
Torben, OZ6TW
oz6tw
Posts: 12
Joined: Sat Jun 10, 2023 11:27 am

Re: Lederen i juni OZ - 2023

Post by oz6tw »

Dr OM, Allan!
Mange tak for din velkomsthilsen! Den blev jeg glad for.

Ikke mange kommentarer til dit seneste indlæg, men du nævner noget med afstanden imellem HB og medlemmerne! Jeg mener faktisk, at HB primært skal beskæftige sig med den overordnede planlægning, og i den nuværende form for ledelse så jeg hjertens gerne, at RM'erne kom lidt mere "på banen" bl.a. i kontakten til lokalafdelingerne.

Men Allan, det er tungt med lysten til frivilligt arbejde. Jeg har nu været med i HB i et lille års tid, og nogle af de anklager jeg har måttet stå model til har ikke sjældent fået mig til at overveje at opgive og køre lidt radio i stedet.

I øvrigt har jeg flere gange efterlyst personer som ville være med i foreningens antenneudvalg, men uden respons.

Foreningens kæmpe problem pt. er, at vi er for usynlige bl.a. grundet vores hjemmeside som "hænger i bremsen". "Der arbejdes på sagen" ...

Jeg håber, at HBs planer for efterårets aktiviteter vil få opbakning!

Mange tak for dit engagement!!

Lots 73s!
Torben, OZ6TW,
Uee å Brauelaan
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Lederen i juni OZ - 2023

Post by OZ7XF »

Dr Torben

Jovist kan det være tungt med lysten til det frivillige arbejde. Foreningen har været igennem en svær periode, hvor personopgør var den drivende kraft. Jeg har på fornemmelsen, at den periode er ved at være et overstået kapitel.
Midt i al opgivenheden som frivillig glemmes ofte, det, der er gået rigtigt godt og de "sejre", man tros alt har opnået. Redaktionen af OZ har kørt upåklageligt, en af de for foreningen måske vigtigste temadage: “Licens og hvad så” blev afviklet med meget stor succes, overtagelsen af ATF for blot at nævne nogle af højdepunkterne. Formanden, har sammen med et hovedbestyrelsesmedlem været på landevejene rundt til lokalafdelinger, der er blevet afviklet medlemsmåder i regionerne, og den næste omgang er forestående. Kalenderen administreres fornuftigt. Med i positivlisten hører også Sekretærens arbejde med at lave guidelines og føre hele sagsbehandlingsområdet op til ny tid.
Smertensbørnene, hjemmeside, webshop og forum skal nok også komme på plads. Antenneudvalget fortjener nok en særlig opmærksomhed.

Den manglende mulighed for at sætte antenner op er blevet nævnt adskillige gange som årsag til, at nogle ikke vil være medlem af EDR. De skiftende ledelser gennem snart mange år har skreget på et antenneudvalg og det nærmeste man i den nyere tid er stødt på er en idé om at lave en folder til de kommunale sagsbehandlere. Prøv at forestille jer, at være sagsbehandler og få stukket en folder op i næsen om, hvad det er, man skal i gang med at sagsbehandle. Hvis man endelig skulle være af den mening, at en sagsbehandler intet ved om vedkommendes arbejdsområde bør man måske holde det for sig selv eller allerhøjst gennem sin mundtlige fremstilling berøre, hvad antennen skal bruges til og hvorfor det er vigtigt, at den er tæt på operatøren, samt eventuelle delemastproblemer. Man kunne jo også nævne, at helheden for den antennesøgende radioamatør er mere end 3 mill. andre licenserede radioamatører og ikke kun dem indenfor sognets område.
Men hvad skal et antenneudvalg egentlig. Skal man påvirke den lovgivende forsamling kræver det, at Formanden er hovedpersonen. Tilsvarende er det Formanden, der tæller, hvis man vil påvirke de almene boligselskaber, hvor administrationsenhederne er ved at overtage magten.
Hvor stort er problemet med den manglende mulighed for at sætte antenner op? Den kortlægning kan jo glimrende ligge i antenneudvalget. Tilgangsvinklen kan her være en medlemsundersøgelse. Den koster nogle håndører at gennemføre, men jeg vil mene, at pengene er givet godt ud.
Skal et antenneudvalgs medlemmer være bisiddere for de antennesøgende medlemmer, og har vi kapaciteten til det, er jo svært at klarlægge uden medlemsundersøgelsen.
Som jeg læser de sidste to HB referater, er antenneudvalget delvist besat. Dog mangler en fast fra Hovedstanden.

Samlet set vil jeg mene, at der er mere at være tilfreds med end det modsatte.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz6tw
Posts: 12
Joined: Sat Jun 10, 2023 11:27 am

Re: Lederen i juni OZ - 2023

Post by oz6tw »

Dr Allan!

Tak for dit positive indspark!

Det er min klare oplevelse, at indsatsen i HB er i top, men det kniber med synligheden. Det mener jeg, at vi alle erkender. Både formand og
sekretær er i perioder stærkt ramt af det som kaldes "arbejde", og det er jo én af årsagerne til, at det ind imellem kan tage tid at få
informationerne frem. Alternativet er jo, at det kun er vi gamle pensionister, som skal være aktive i HB, og så rammer vi jo os selv i bagdelen ift.
at få yngre kræfter "til fadet".

Forholdene omkring et antenneudvalg er en speget sag. Skiftende ledelser har ikke formået at få et sådant udvalg organiseret, og jeg må fortsat erkende, at det knageme er op ad bakke! Pt. fungerer det på den måde, at medlemmer som henvender sig til kontoret i Odense bliver henvist
til min ringe person, og det er blevet til nogle stykker indenfor det seneste år. Jeg forsøger, efter bedste evne, at rådgive de medlemmer som er kommet i klemme ved at levere div. materialer og gode idéer. Jeg kan ikke påtage mig f.eks. at køre til Hovedstadsområdet for at give
personlig support, så det foregår alt via mails og telefonsamtaler. I al beskedenhed mener jeg, at jeg har kunnet hjælpe nogle stykker i processen.

Du peger bl.a. på en opgaveformulering for et antenneudvalg. Vi skal rådgive og yde support i videst mulig omfang. Vi kan ikke påtage os at levere
praktisk hjælp til bl.a. opsætninger og reparationer, ej heller som bisiddere, her må EDRs lokalafdelinger på banen.

Du spørger til omfanget af antennesager. Det er saftsuseme et godt spørgsmål! :-). I lang tid har jeg efterlyst sådanne sager i forbindelse med Knivsbjerg-repeaterens nyhedsudsendelser. Denne repeater dækker hele Syd- og Sønderjylland og en god del af Fyn. Jeg har til dato ikke hørt fra nogen ..., overhovedet!!

Til sidst vil jeg ikke undlade at nævne, at i forbindelse med udarbejdelsen af en ny kommuneplan for Sønderborg kommune har jeg afgivet et høringssvar hvor i jeg anmoder om en mere lempelig behandling af evt. kommende ansøgninger om opsætning af antenner til radioamatør-formål. Jeg er spændt på forvaltningens svar.

Allan, kan du ha' en go' dag!

Vy 73!
Torben, OZ6TW
Post Reply