Fornyelse af reglerne for HF-fieldday - Lederen i OZ, August 2023

Post Reply
OZ1ETP
Posts: 6
Joined: Sat Sep 02, 2023 8:11 am

Fornyelse af reglerne for HF-fieldday - Lederen i OZ, August 2023

Post by OZ1ETP »

I lederen i OZ, August 2023 lagde jeg op til at få en åben debat om hvordan vi skal holde HF-Fieldday i fremtiden.
Det har trukket lidt ud med at komme igang, hvilket jeg gerne vil undskylde. Der er spildt alt for meget tid i løbet af efteråret

Jeg ønsker at diskussionen bliver så åben som muligt så alle der deltager i Fieldday og har noget reelt at bidrage med kan komme til orde. Det bliver nok ikke muligt at gøre alle tilfredse men kan vi finde en gylden middelvej hvor de fleste vil være med, kommer vi i mål. Sammen med opslaget skriver jeg til afdelingerne og til et samlet RM
De der ikke ønsker at medvirke kan lade være med at reagere. Jeg kan desværre ikke udelade enkelte afdelinger fra afdelingsmaillisten lige nu.
Det følgende er delvist en gentagelse af noget jeg tidligere har skrevet om.

Der er sket mange ændringer i verden siden omkring 1990 hvor de nuværende fielddayregler blev udarbejdet. - Dengang blev Klasse-B introduceret. Joh, der kom en forenkling eller lempelse for nogle få år siden, men den grundlæggende måde vi holder Fieldday på i Danmark er 40 - 50 år gammel, og muligvis også langt ældre.

Tiderne har ændret sig. Vi er blevet ældre og nogle af de afdelinger der tidligere deltog er i dag blevet for små. Desuden er flertallet af medlemmerne kommet op i en alder hvor der ikke er den samme energi som tidligere. Mange tidligere aktive deltagere er desværre også blevet Silent Key.


I det tidlige forår 2023, da jeg meldte mig til arbejdet som Fieldday manager, blev jeg udtrykkelig forklaret at en af opgaverne blev at forny reglerne for Dansk HF-Fieldday. Det er nødvendigt for at puste nyt liv i Fieldday, i stedet for at lade det uddø i løbet af en kortere årrække.

Ønsket er at vi skal tilpasse os de regler/rammer som resten af Europa og Region-1 arbejder efter. Noget med at blive optaget i Region-1's Fieldday contestkalender. Målet er også give så mange som muligt lyst til at deltage i HF-Fieldday og på den måde øge aktiviteten.

De nye regler/rammer vil betyde at Fieldday skal deles op i to weekender som i vores nabolande. (Læs i IARU Region-1)
Den traditionelle Fieldday-weekend, den første hele weekend i September bliver ren SSB-fieldday contest på 80, 40, 20, 15 og 10m båndene, som i vore nabolande og resten af Region-1.
Samtidig indføres en ren CW-fieldday contest i den første hele weekend i Juni på 160, 80, 40, 20, 15 og 10m båndene, og Kun Morsetelegrafi - også ligesom i vore nabolande og resten af Region-1.
Derfra kan vi selv udfylde rammerne.

Vi kan lade os inspirere af hvordan fieldday afholdes i vore nabolande, altså deltagerklasser, uden at vi behøver at kopiere en til en. Vi kan også kigge længere ud, eller prøve at tænke nyt.

Region-1 fraråder "Maskingenererede modulationsarter" (Digimode) til fieldday, altså Fjernskriver, PSK-31 og WSJTx modulationsarter mv. i CW-contesten. Bl.a. er det et ufravigeligt krav at der skal sendes og modtages et serienummer, og det kan FT8 og FT4 ikke, i hvert fald ikke endnu.

Jeg vil meget gerne kende jeres tanker om Fieldday inden der udarbejdes et sæt nye regler. Og jeg har ikke truffet nogen beslutning på forhånd, men vi skal finde et fælles mål.

Men hvilken vej skal vi gå? Det væsentlige er at gøre det attraktivt at stille op med mindre hold, og få en fornøjelig radio-weekend ud af det.

Den opringelige ide med Fieldday er at oprette en station der kan varetage nødtrafik - derfor har kravet om IKKE at være tilsluttet lysnettet altid været der.

Nogle mål:
Vi skal undgå at have mere end en håndfuld klasser - gerne kun en, to eller højst tre klasser, men tingene skal gøres på en anden måde så det bliver en mere jævnbyrdig kamp.

- Skal vi have en klasse for hardcore contest? - i dag har vi klasse A - Evt henvise til deltagelse i Region-1 SSB- og CW-conteststerne.

- Skal vi have en klasse hvor mindre afdelinger kan deltage på lige vilkår, med begrænsninger i stationer og antenner - i dag har vi klasse B

- Skal vi have en klasse med kun en enkelt aktiv station? - klasse C

- Skal vi have en klasse for deltagelse fra en villahave eller sommerhusgrund - med El fra lysnettet? Klasse D?
Tanken om en Sommerhus-klasse er lånt fra de Sydafrikanske regler (Barn-Class).

- Skal vi have en QRP-klasse med en max TX-effekt på 5, 10 eller 20 Watt?

- Hvor mange stationer skal en afdeling kunne deltage med? - efter en bemærkning om at Contest er en deltager-sport frem for en tilskurer-sport.

- Skal andre contestgrupper end EDR-afdelinger kunne deltage? Bør de have deres egen klasse?

- Skal vi inddele klasserne efter enkelt-element antenner og multi-element antenner?

- Skal vi have en klasse eller tilpasse reglerne så ikke licenserede/D-licenserede kan køre Contest under opsyn af kaldesignalets indehaver (A-licens)? - Som det gøres i Norge. Tanken er at animere nye radioamatører til at være med hvor det foregår, nemlig ved radioerne.

- Skal vi droppe ti point for de danske afdelingsstationer og nøjes med at give 5 point for alle Portabel-stationer som i resten af EU?

Eller skal vi bare gøre som vi plejer og lade det hele dø ud i løbet af de næste 5 - 10 år?

Inden vi laver nye klasser skal vi tænke over at vi kun bliver mellem 10 og 50 deltagende stationer så der ikke bliver en klasse til hver enkelt deltager ;)

Digimode - RTTY, PSK31 og HELL-schreiber - blev introduceret som alternativ til CW da vores telemyndigheder frafaldt kravet om Morseprøve. I dag er Morsetelegrafi ved at få en renesaince igennem interessegrupen "CW med Gnister"
FT4 og FT8 er kommet til indenfor de seneste 5 år og er ikke en officiel digimode i Fieldday-sammenhæng - der er bare set igennem fingre med det. Og da FT8 dels ikke overfører serienumre i almindelig modus og dels kan køre automatisk mens operatøren foretager sig andre ting, f.eks deltager i "Fieldday-banquetten", har det efter min bedste overbevisning ikke noget med en contest at gøre.
Skal FT4 og FT8 mm. være tilladt skal det som minimum køres i en contest-mode hvor der udveksles serienumre. OBS! - det skal gælde alle modes som WSJTx og tilsvarende programmer understøtter. Men som skrevet ovenfor fraråder IARU digimode til Fieldday-contesterne.

--------------

Jeg har kigget på de Tyske, Engelske og Norske filddayregler - og for den sags skyld også de Sydafrikanske fielddayregler. Kan jeg finde en oversættelse af reglerne til engelsk ville jeg også gerne se de Franske, Spanske og Italienske fieldday-regler - i region 1 er de allesammen mere eller mindre ens for at kunne være med i Region-1 Fieldday contest. Det er bare Danmark der altid har skilt sig ud, bl.a. ved at køre SSB og CW/Digimode i samme contest.

Her er de engelske regler:
https://www.rsgbcc.org/hf/rules/2023/rnfd.shtml

De Tyske regler:
https://www.darc.de/der-club/referate/c ... day/rules/

De Syd Afrikanske regler:
http://www.sarl.org.za/public/contests/contestrules.asp - 2023 SARL Contest manual V1.1 side 60 og frem

Og de Norske regler - som er deres egne, og mere lig de danske regler:
https://nrrl.no/nyheter/arets-field-day ... september/

---------

Der har været spurgt om kontakt med Russiske og Hvide Russiske stationer efter den Russiske invasion af Urkaine i Februar 2022.
Jeg henviser til den udtalelse der var i OZ i April 2022, og til Region-1 der er meget klare i spyttet om den sag:

Ifølge de Britiske Fielddayregler som efterkommer Region-1 anbefalingerne, vil indsendte logs fra Rusland og Hviderusland blive betragtet som Checklogs. QSO med Russiske og Hviderussiske stationer vil ikke give hverken point eller multiplier.

Forhåbentlig er problemet overstået i løbet af et års tid.


Vy 73 de oz1etp/Lars
Fielddaymanager
OZ9F
Posts: 2
Joined: Mon Jan 08, 2024 7:04 pm

Re: Fornyelse af reglerne for HF-fieldday - Lederen i OZ, August 2023

Post by OZ9F »

Kære Lars

Jeg skriver til dig, som formand for Lokalafdeling Fredericia - OZ1FRD/OZ3PY.

Vi vil gerne tilslutte os en mulighed for at bruge permanent strøm og alligevel deltage i HF Field Day.
Vi vil gerne have denne mulighed af to grunde:
1. Vi er ved at være ældre og skal spare på kræfterne, så arbejdet med en generator (stor eller lille), samt arbejdet med brædstof til samme.
2. Vi er så heldige, at vi har mulighed for at låne en plads, hvor der er masser af 230 volt og ikke at foragte, en kontorkontainer, hvor vi kan oprette et par radiostationer.

Vil vil gerne have mulighed for at bruge simple antenner, men også afprøvning af multiantenner.
Vi er med på, at der ikke må være en permanent mast på pladsen, således at vi bruger medbragte teleskopmaster (TM-15) dem er der fortsat nogle af ude omkring og vi har stadig nogle stykker tilbage til os selv.

Hvordan det skal laves med point følger vi det der bliver besluttet bare vi kan få lov til at deltage i Field Day igen.

Vy 73 de OZ9F - Leif
OZ1ETP
Posts: 6
Joined: Sat Sep 02, 2023 8:11 am

Re: Fornyelse af reglerne for HF-fieldday - Lederen i OZ, August 2023

Post by OZ1ETP »

Hej allesammen,

Må jeg foreslå at vi starter en tråd under Fieldday emnegruppen til at snakke fielddayregler.
Det er dejligt at flere og flere melder sig på forum med skriverettigheder.
Er der nogen der ikke kan få adgang til forum, så skriv til mig om ting relevant for fieldday, så vil jeg poste det på Forum.

Har du ikke adgang til Forum endnu, så ret henvendelse til Webmaster -> OZ1OP.
Kan du ikke få adgang til Forum fordi kun er medlem af en afdeling, men er aktiv fieldday-deltager, så se ovenfor.

Og så vil jeg frabede mig Fnidder-fnadder der kører en sober diskussion af sporet, fordi der bliver postet et forslag der ikke falder i god jord. Der har allerede været tendenser.

Vel mødt
Vy 73 de oz1etp/Lars
Fielddaymanager
Post Reply