Cookies ikke kun til aftenkaffen

OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Cookies ikke kun til aftenkaffen

Post by OZ7XF »

Overalt bliver man mødt med cookies.
Det sker også når man lander på edr.dk, men ikke nok med det, man støder også på dem, når man surfer rundt på sitet. Man bliver erindret om det ved at få dette popup, hvor man skal tage stilling eller blot acceptere:
Screenshot 2023-03-01 at 04-33-43 Forside - Experimenterende Danske Radioamatører.png
Screenshot 2023-03-01 at 04-33-43 Forside - Experimenterende Danske Radioamatører.png (9.19 KiB) Viewed 37673 times
Hvad man egentlig acceptere i standardstillingen er dette:
Screenshot 2023-03-01 at 04-34-27 Forside - Experimenterende Danske Radioamatører.png
Screenshot 2023-03-01 at 04-34-27 Forside - Experimenterende Danske Radioamatører.png (43.72 KiB) Viewed 37673 times
Øverst ses de "nødvendige", men da de ikke kan fravælges er der ikke tale om et valg, og hvorfor tage stilling til det, der ikke kan tages stilling til. Hvad man derimod ikke kan se er, hvad det nødvendige er andet end, at det er det absolut nødvendigste, der skal få sitet til at fungere ordentligt, og at der ikke opbevares personlige informationer i den funktion. Det politiske korrekte overskygger her funktionalismen, og tager brugernes tid.
Næste punkt er det funktionelle. Det må altså være den del, der giver tilladelse til deling af informationer med andre sites.
Sidste punkt på listen er Reklamer. Der fortælles dog ikke, hvad der menes med dette. Standardindstillingen er her: "aktiveret", og det kræver derfor brugerens aktive indsats at fravælge punktet.

Jeg kunne spøgefuldt skrige: "Er der en læge tilstede". Allerhelst en psykiater med kirurgisk tæft. En, der forstår at skære kræftknuderne væk fra sitet . For foreningen site behøver ikke være fyldt med disse unødvendigheder. Det er rigeligt, at der optræder en reklame for brugtgrej.dk. Vel at mærke en reklame, som man ikke kan fravælge at skulle glo på.
Få dog i det mindste selve popup skiltet, der henleder og kræver accept af cookies for at kunne fortsætte, til at gå væk.

vy 73
OZ7XF, Allan
OZ0J
Posts: 40
Joined: Thu Jun 10, 2021 2:57 am

Re: Cookies ikke kun til aftenkaffen

Post by OZ0J »

OZ7XF wrote: Wed Mar 01, 2023 4:24 am Få dog i det mindste selve popup skiltet, der henleder og kræver accept af cookies for at kunne fortsætte, til at gå væk.
Her skal du så henvende dig til EU, som har vedtaget dette.

https://cookieinformation.com/da/hvad-e ... r-cookies/
oz1iky
Posts: 16
Joined: Sat Jan 22, 2022 4:37 pm

Re: Cookies ikke kun til aftenkaffen

Post by oz1iky »

Og jeg tror du skal skynde dig, Allan?

For var det ikke en af Vesteragers hjemmebagte?
Og hun har jo ikke så længe igen, har jeg læst mig til.

Og det bliver helt sikkert ikke mindre af den slags ting.
Du skal helt sikkert også snart udfylde et "Anti-Krænkelses-Formular" inden du får lov til ....
LoL

VY 73's - vi ses i Ringsted imorgen til VVHF dag


Kenneth OZ1IKY
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Cookies ikke kun til aftenkaffen

Post by OZ7XF »

OZ0J wrote: Thu Jan 11, 2024 11:46 am Her skal du så henvende dig til EU, som har vedtaget dette.
https://cookieinformation.com/da/hvad-e ... r-cookies/
Nej, jeg behøver ikke henvende mig til EU. EDR.DK kan lade være med at bruge cookies. Så let er det!

Har du forresten undersøgt i dybden, hvad de anvendte cookies er til for, og hvor oplysningerne går hen, bliver brugt til og opbevaret?

vy 73
OZ7XF, Allan
OZ0J
Posts: 40
Joined: Thu Jun 10, 2021 2:57 am

Re: Cookies ikke kun til aftenkaffen

Post by OZ0J »

OZ7XF wrote: Sat Jan 13, 2024 8:43 am Har du forresten undersøgt i dybden, hvad de anvendte cookies er til for, og hvor oplysningerne går hen, bliver brugt til og opbevaret?
Næ jeg har sat min browser til at slette cookies, når browseren lukkes. Der er grænser for, hvor meget modparten kan bruge det til. Jeg lever med det, for ellers er der ikke ret mange hjemmesider, man kan besøge. Men vi kan jo gå tilbage til pen og fjer og breve på hesteryg :mrgreen:
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Cookies ikke kun til aftenkaffen

Post by OZ7XF »

OZ0J wrote: Sat Jan 13, 2024 5:10 pm Næ jeg har sat min browser til at slette cookies, når browseren lukkes. Der er grænser for, hvor meget modparten kan bruge det til. Jeg lever med det, for ellers er der ikke ret mange hjemmesider, man kan besøge. Men vi kan jo gå tilbage til pen og fjer og breve på hesteryg :mrgreen:
Hej Jørgen

Den popupmekanisme, der giver brugeren nogen valgmulighed om, hvilke typer cookies brugeren vil acceptere, er som standard sat til at acceptere reklamer. Det kræver derfor brugerens aktive indsats at fjerne afkrydsningen. Men hvorfor har EDR valgt, at brugerne skal acceptere reklamer?
Firmaet, der leverer popupmekanismen har tilsyneladende adresse et eller andet sted i England, og er således et land udenfor EU og skal derfor ikke rette sig efter EUs regler. Hvorfor har EDR valgt en partner udenfor EU?
Hvorfor accepterer EDR, at begrebet: "nødvendige" er end del af konceptet, og som ingen ved, hvad der gemmer sig bag?
At du har sat din browser til at slette cookies, når den lukkes forhindrer ikke firmaet, der leverer popupmekanismen til at suge, hvad du laver medens, at du er på den aktuelle hjemmeside.
Mange hjemmesider behøver slet ikke cookies for at fungere. Digitaliseringsstyrelsen har en opfordring i afsnittet: "Ryd op og tag kontrol over dine cookies":
https://digst.dk/sikkerhed/digitale-til ... sideejere/
Nej, vi skal ikke tilbage til pen og fjer, hesteryg eller stude. Men kommer det let, hvis hjemmesideejerne bare gør som alle andre og ikke forholder sig til behov, lovgivningerne og undtagelserne fra lovgivningerne således, at brugerne generes mindst muligt :geek:
Der er ingen grund til at lade stå til, for så ikke blot risikere vi at blive manipuleret, vi bliver andres slaver, lagt i jern, og betaler selv regningen.
Du skal ikke have et informeret samtykke fra brugeren, når du bruger cookies til de helt nødvendige tekniske funktioner på hjemmesiden, fx en loginfunktion på hjemmesiden eller den elektroniske indkøbskurv på din webshop, hvor cookies sikrer, at den elektroniske indkøbskurv husker brugerens varer, mens de handler eller kigger videre på hjemmesiden.
, er lidt af det, der kan læses i Digitaliseringsstyrelsens skrifter.
Og da de statistikker, der kan tilvejebringes ved anvendelse af cookies er fejlbehæftet og kan jammes ganske let, ser jeg ingen årsag til at blive besværet af at skulle give samtykke, når man bruger edr.dk.

Men Jørgen, mine spørgsmål er ikke ment som, at du nødvendigvis skal besvare dem 1:1. Det er nok for mig at undres! Og så kan dem med givet magt dertil, undres det rette sted.

vy 73
OZ7XF, Allan
OZ5WU
Posts: 20
Joined: Wed Jun 09, 2021 11:19 am

Re: Cookies ikke kun til aftenkaffen

Post by OZ5WU »

Hej

Med alvorlig fare for at starte et SHOW! af hyss kommentarer, så driller jeg alligevel "lidt" her også..

ALT der vedrører nuværende EDR hjemmeside og til dels også skalden EDR's shop ligger i, vil der IKKE blive ofret ét eneste sekund på!

Så det vil være spild af skønne kræfter at komme med flere anbringender om de emner. :D

Have a nice day!
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Cookies ikke kun til aftenkaffen

Post by OZ7XF »

OZ5WU wrote: Thu Jan 18, 2024 9:30 am Hej

Med alvorlig fare for at starte et SHOW! af hyss kommentarer, så driller jeg alligevel "lidt" her også..

ALT der vedrører nuværende EDR hjemmeside og til dels også skalden EDR's shop ligger i, vil der IKKE blive ofret ét eneste sekund på!

Så det vil være spild af skønne kræfter at komme med flere anbringender om de emner. :D

Have a nice day!
Hej Michael, OZ5WU

Du kan da ikke mene, at du kan slippe godt fra dit indlæg. Kom i stedet ind i kampen for en bedre hjemmeside og web-shop.
Som hjemmesiden er arrangeret cookies-mæssigt, agter jeg ikke at besøge den. Derved afskriver jeg mig samtidig muligheden for at læse OZ, både gamle og nye. Kontingentet skal jeg nok betale, når beløbene fremgår af web-shoppen. Min betaling bliver dog udført som almindelig bankoverførsel til den tid.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz1iky
Posts: 16
Joined: Sat Jan 22, 2022 4:37 pm

Re: Cookies ikke kun til aftenkaffen

Post by oz1iky »

Hej Allan, OZ7XF

OZ7XF wrote:
Som hjemmesiden er arrangeret cookies-mæssigt, agter jeg ikke at besøge den.
Blot et par små strø-tanker, inden weekendens tur til det Jyske Hovedland.

... hvis der i meget nær fremtid kommer en ny side, og en ny webshop,
ville man så - specielt i en forening baseret næsten udelukkende frivillig ulønnet arbejde - så bruge (spilde) tid på det nuværende?
Man vil helt sikkert, som i en privat virksomhed, ikke bruge tid på meget andet end at holde skidtet i luften til der skiftes?

Og den der "cookie" blup-up har været der i mega lang tid ....
Mig bekendt helt fra begyndelsen af den her ... hjemmeside's fødsel?
(efterhånden er der laaaangt imellem software til 'indernet' som IKKE tvinger en enkelt eller to småkager ind?)


V/ 73 til stort set alle.

Kenneth OZ1IKY
OZ5WU
Posts: 20
Joined: Wed Jun 09, 2021 11:19 am

Re: Cookies ikke kun til aftenkaffen

Post by OZ5WU »

Hej begge,

Tak Kenneth for betragtningerne omkring den nuværende hjemmeside - Jeg har nemlig ikke tiden til at slås med den, for så at skrotte biksen!

@Allan - Det mager sig således at kontingent 2024 opkræves via den gamle C5 og betalingsservice eller IK, så jeg kan ikke efterkomme:
Kontingentet skal jeg nok betale, når beløbene fremgår af web-shoppen.
Medlemsadministrationen bliver ikke en del af nuværende webshop, den funktion vil ske isoleret i medlemsadministrationens (Mentoclob) shopmodul.
Mentoclub erstatter 1:1 C5 funktionen, dog med den finesse at medlemmerne selv kan administrere deres data.

/5WU
Post Reply