Ønsker til hjemmesiden

Post Reply
OZ1OP
Site Admin
Posts: 6
Joined: Fri May 28, 2021 10:15 pm

Ønsker til hjemmesiden

Post by OZ1OP »

Der har været fremsat nogle ønsker til hjemmesiden.
Ønsket har været at få nemmere adgang til loginfunktionen samt en nem tilgængelig "landingpage" for radioamatører.

Jeg har naturligvis lyttet og arbejdet med sagen.
Mit ønske har været, at fastholde hjemmesides nuværende opbygning, samtidig med at imødkomme ønskerne..

Hjemmesiden består af 3 afdelinger (samt et bibliotek). Hver med sin adgang fra forsiden
De 3 afdelinger er:
Gæster
Begynder
Radioamatører.

Alle 3 grupper skal kunne føle sig velkomne på hjemmesides forside. Derfor ser vores forside anderledes ud end mange andre radioamatørforsider, hvor forsiden kun er beregnet for full blown radioamatører, og dermed (synes jeg) skubber gæster og nybegyndere væk.

Fordelen er, at hjemmesiden skal være for alle. Ulempen for Radioamatører er, at det kræver et ekstra klik for at komme videre fra forsiden til afdelingen for radioamatører.

Jeg mener, at fordelen ved, at alle (også gæster og nybegyndere) skal kunne opleve sig velkomne på hjemmesidens forside og føle sig vel servicerede, opvejer ulempen ved, at full blown radioamatører skal udføre ét ekstra klik for at komme til deres afdeling på hjemmesiden

For at imødekomme ønskerne og gøre det nemmere og tydeligere at komme direkte til Nyheder for radioamatører er følgende indført:
Nyheder og aktualiteter er nu samlet på en landingpage ("nyheder og aktuelt for radioamatører")
4 steder på forsiden giver direkte adgang til landingpage.

De 4 adgange er:
  • Der er indført et ekstra punkt på forsidens menu : login. Herfra kan radioamatøren enten gå direkte til landingpage, eller logge ind og gå til OZ.
    Et klik på kassen med henvisning til afdelingen for radioamatører fører direkte til landingpage.
    Under forsidebilledet er der en menubjælke med genveje. Den første genvej føre til: landingpage.
    Anvendelse af hovedmenuen: vælg amatørradio, vælg Nyheder og aktuelt for radioamatører.
Tag et kig på hjemmesiden og se om ændringerne er til det bedre (eller til det værre ?)
Jeg arbejder med hjemmesiden næsten dagligt, - og den er ikke støbt i beton.
Jeg vil gerne fastholde hjemmesidens opbygning med 3 afdelinger og et bibliotek, men er her ud over åben over for et hvert forslag om forbedring. - så giv gerne en tilbagemelding.


Hvordan er vores landingpage ('nyheder og aktuelt for radioamatører') så blevet?
Kvaliteten af 'landingpage og hjemmesiden iøvrigt er helt afhængig af det materiale jeg modtager og de personressourcer som melder sig til at arbejde med hjemmesiden.
Jeg vil benytte lejligheden til at sige tak til de som bidrager. En speciel tak til Lars, OZ1BXM, og Henning OZ2I for værdifuldt indhold og til Bjarne, OZ1BV for teknisk hjælp.
Skal vi løfte hjemmesidens kvalitet yderligere, har vi brug for flere personressourcer. Dette har jeg efterlyst mange gange og mange steder. Foreløbig uden resultat.
Det er ikke en klage, men en konstatering. Jeg fortsætter gerne arbejdet med hjemmesiden - også under de nuværende forhold, men med flere bidrag fra RM og medlemmerne kunne hjemmesiden være langt bedre - det kommer måske hen ad vejen.

Vy 73 de
OZ1OP, Ole Püschl
Webredaktør
OZ0J
Posts: 40
Joined: Thu Jun 10, 2021 2:57 am

Re: Ønsker til hjemmesiden

Post by OZ0J »

Der var desværre nogle personer, der gjorde alt for at skræmme frivillige væk og ødelægge de gode intentioner for EDR. Det kunne man se i 2018 og årene fremover. Der forsvandt også en masse frivillige kræfter, og sporene skræmmer desværre stadig.

Skal EDR have nogle frivillige, så skal der ro på - også på den lange bane. Skiftende ledelse, skiftende hjemmesider, skiftende struktur og en masse diskussioner om en masse, der ikke rigtig interesserer "manden på gulvet" dvs. den almindelige radioamatør giver i hvert fald ikke ildsjæle, der vil foreningen EDR.

Nå men tilbage til det, du efterlyser. Min indsats med at levere noget har længe været for nedadgående. Det skyldes især mangel på tid med for meget arbejde og for lidt fritid. En 6-8 timer mere i døgnet kunne gøre underværker.

Du efterlyser personressourcer. Hvor har du søgt? Jeg ved, at du ikke har søgt i lokalafdelingerne, for som kasserer i EDR Ringsted har jeg intet modtaget. Har du eller andre lavet en efterlysning på Facebook? Det er her, "ungdommen" findes :D

Næste hæmsko er, at man ikke selv kan oprette et indlæg. Jeg har adgang til EDR Ringsted, men det er ligesom kun til indlæg for lokalafdelingen. At mine evt. indlæg skal gennem en censur, minder mig om "gamle dage" - og det er her ikke noget godt.

Og så er der kalenderen, som i min verden p.t. er en parodi. Jeg ved ikke, hvem der opdaterer den, men det burde ikke være muligt, at foredragsholderen skal minde EDRs næstformand om, at ens foredrag ikke findes i kalenderen. Og kalenderen bliver ikke bedre af, at der p.t. er 3 kendte hamevents/radioamarkeder i Danmark og ingen af dem er nævnt i kalenderen. Og ikke at forglemme EDRs HF FD, RM-møde i november (hvis datoen kendes) og ATF i november (datoen er vel kendt, uanset om Corona aflyser den eller el?).

Og ovenstående er ikke en klage :mrgreen: men en konstatering over den aktuelle status i EDR.
OZ1OP
Site Admin
Posts: 6
Joined: Fri May 28, 2021 10:15 pm

Re: Ønsker til hjemmesiden

Post by OZ1OP »

Hej Jørgen

1: Om eftersøgning af ressourcepersoner.
Jeg har søgt ved opslag på hjemmesiden, ved mail til alle RM medlemmer og ved mail til de ca. 250 personer som abonnerer på hjemmesidens nyhedsmail.
Du har helt ret i at alle muligheder for efteresøgning af personer, som har lyst til at bidrage, ikke er udtømt hermed. Jeg har 2 udfordringer i den sammenhæng.
Jeg har ikke indtil nu haft ledige ressourcer til at henvende mig til hver enkelt lokalafdeling.
Den anden udfordring for mig er, at jeg kun har været aktiv i foreningen i en begrænset tid. Derfor har jeg ikke det netværk og personkendskab og det lokalkendskab, som en webredaktør i virkeligheden burde have. Jeg er derfor tildels afhængig af at folk selv dukker op.

2: Om selv at oprette indlæg
Ikke noget problem. Hvis du ønsker det, kan du (og andre) få adgang til selv at lægge indlæg op på hjemmesiden. Det er der flere andre, der har. Hvor og hvordan på hjemmesiden indlæggene skal præsenteres, er noget vi bare kan tale om. Send mig en mail, så får du credentials og en vejledning.

3: om ro på gangene.
Fuldstændig enig. Arbejdet for foreningen skal foregå i ro og gensidig respekt. Det opfylder det nuværende HB til fulde - og det skal vi bare have mere af.

4: Kalenderen.
Igen enig. Kalenderen er mit ansvar. Jeg har ikke ressourcer til at være opsøgende. Alle som henvender sig med en mail med ønske om at få en optagelse, får det.
Alle som ønsker det kan få rettigheder til selv at lægge begivenheder ind på kalenderen

Afslutningsvist:
Der er ingen panik omkring hjemmesiden, kun et udramatisk ønske om at den kan udvikle sig i harmoni med medlemmerne og blive bedre og bedre.

Og sidst, men ikke mindst:
Nobody is perfect. Send mig en mail når der er ønsker, eller noget er gået galt. Jeg vil, inden for mine ressourcers muligheder, gøre alt jeg kan for at hjemmesiden skal være inspirerende, alsidig og informativ.

OZ1OP, Ole Püschl
webredaktør
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Ønsker til hjemmesiden

Post by OZ7XF »

Hej Ole, OZ1OP

Jeg har kikket på hjemmesiden nærligt dagligt siden, at du påtog dig opgaven. Tro mig! Tag min tiltagende tavshed omkring hjemmesiden som et hint om, at hjemmesiden ikke er det, værste, jeg har set. Den fungerer i dag temmelig godt navigationsmæssigt. Dog mangler jeg i Biblioteket en søgefunktion i de gamle OZer. En søgefunktion, som jeg mener, at OZ1BV har beskæftiget sig med tidligere.

OZ0J opfatter Kalenderen som en parodi, grundet mangelfuldt indhold.
Der, hvor jeg tror, at kalenderen kan forbedres er at fjerne støj. Støjen i EDRs internetbaserede kalendere er ikke af nyere dato og skyldes sikkert, at de skiftende hjemmesideredaktører ikke har gjort sig klart, at der må begrænsninger til grundet foreningens mange lokalafdelinger. Støjen er de faste ugentlige indlæg uden indhold. Det er udemærket, at lokalforeningerne på deres egne hjemmesider skriver faste ugentlige møder kl. dit og dat i deres kalender, men det går ikke i landsforeningens hjemmeside. Det vil være langt bedre, at lokalafdelingerne nøjes med at meddele det usædvanlige som f.eks bagagerumsmarked eller jubilærumsfest, hvor alle fra hele landet inviteres. "Det faste ugentlige møde uden specifiseret indhold" kan lokalafdelingerne glimrende annoncere andetsteds end i Kalenderen. F.eks i lokalafdelingsoversigten. Og det er nok her, Ole, at du kommer ind og skal tydeliggøre hvad, der skal være i landsforeningens kalender.

Så er der dette forum.
Det fejler heller ikke noget, hvis man ser på det separat. Der, hvor der mangler noget er samspillet mellem forummet og hjemmesiden. Og her tænker jeg ikke så meget på eventuelt fælles login og al det tekniske bag. Jeg tænker mere på det rent indholdsmæssige og hvor indholdet skal optræde. Og det er nok her, at du, Ole bør lægge hovedet i blød. For det er muligt, at hjemmesiden godt kan optræde mere statisk og være mere ren envejskommunikation end et forum bør være. Det kunne endda tænkes, at Kalenderen bedre kunne have sin plads i forum end på hjemmesiden.

Allerhelst så jeg forummet som en integreret del af hjemmesiden. Men det er en meget stor mundfuld at administrere i WordPress, så det kan jeg ikke anbefale at gå i gang med.

Det går faktisk ret godt for landsforeningen, syntes jeg.

vy 73
oz7xf, Allan
OZ0J
Posts: 40
Joined: Thu Jun 10, 2021 2:57 am

Re: Ønsker til hjemmesiden

Post by OZ0J »

OZ1OP wrote: Sat Jun 19, 2021 10:43 pm 4: Kalenderen.
Igen enig. Kalenderen er mit ansvar. Jeg har ikke ressourcer til at være opsøgende. Alle som henvender sig med en mail med ønske om at få en optagelse, får det.
Alle som ønsker det kan få rettigheder til selv at lægge begivenheder ind på kalenderen
Her vil jeg foreslå, at man finder en begivenhedsredaktør, fx a la det jeg var et par år, da OZ kom 11 gange om året. Hvis der kommer indlæg fra højre og venstre, så bliver kalenderen hurtigt noget uoverskueligt. Og da der ikke rigtig er et alternativ til at samle aktiviteter for danske radioamatører, så mener jeg, at EDRs kalender er en parodi, når der nærmest ikke står noget i den.

Tilbage i tiden var der indlæg i OZ fra diverse lokalafdelinger. De blev sparet væk sammen med juli nummeret af OZ tilbage i 2017. De kom ikke rigtig igen, da lokalafdelingerne fik tilbuddet, og i dag kommer OZ for sjældent til sådanne indlæg. Internettet er her lysår foran i forhold til begivenheder, derfor fx en kalender el.l., så man kan få om ikke alle så mange arrangementer med.

Og jeg kan se, at OZ7XF, Allan er enig i mine betragtninger hvad angår indholdet i kalenderen :D
oz9xu
Posts: 4
Joined: Sat May 29, 2021 3:43 pm

Re: Ønsker til hjemmesiden

Post by oz9xu »

Jeg har tidligere skrevet om følgende emne i et tidligere EDR forum.

Jeg synes, at hjemmesiden virker "misligholdt" når der forefindes indkaldelser/invitationer til eventer, som for længst er afholdt.

Sidst jeg var på siden, var der indkaldelser/invitationer helt tilbage fra maj måned. Disse bør slettes og erstattes med et referat fra eventet. De omtalte forældede emner er typisk fra lokalafdelinger.

Vy 73
Verner, OZ9XU
Post Reply