Kontingentstigning

OZ8XW
Posts: 18
Joined: Sat Jul 03, 2021 8:36 am

Kontingentstigning

Post by OZ8XW »

Nogle bemærkninger til referatet fra HB-mødet d. 18. december 2023

I punkt 5.2 behandlede HB følgevirkningerne af den nye postlov, der bl.a. lægger moms på porto for forsendelse af OZ.
Hverken i dagsordnen, der i øvrigt først blev offentliggjort på hjemmesiden efter mødets afholdelse, eller i referatet er vedhæftet noget bilag til sagen.

Når man læser afsnittet referat i pkt 5.2 står bl. a.:
Citat: Beregninger viser at den korrekte omkostning vil være på 275,-kr incl. moms, i tillæg for at få leveret OZ på papir i Danmark, hvis udgifterne skal udlignes 1:1.
HB vælger at indstille til RM, at medlemmer i 2024 skal betale 250,- incl. moms i tillæg for at få leveret OZ på papir. Citat slut

Under beslutning står i referatet:
Citat: HB anmoder RM om at godkende revideret (simplificeret) kontingent struktur og godkende til i forslag til EDR takster 2024. Citat slut

Jeg formoder, at HB for at kunne tage stilling til de nævnte tal har fået forelagt materiale (bilag), der viser, hvordan tallene fremkommer. Det ville have været ønskeligt at såvel dagsorden som referat havde indeholdt bilag, der redegjorde for udgifterne.
I nedenstående bilag, har jeg forsøgt at beregne de portoudgifter EDR har vedrørende forsendelsen af OZ i 2024.
Resultatet er:
Porto pr. blad 17 kr. inkl. moms. Momsen udgør 3,40 kr.
Med en vis usikkerhed pga. at jeg ikke kender de nøjagtige tal for, hvor mange medlemmer, der modtager OZ på papir, vil jeg sætte moms pr. nummer til ca. 4 kr.
Moms for 6 årlige OZ bliver således ca. 24 kr. pr. medlem.

RM har i november godkendt et kontingent for medlemskab med OZ på papir. Det man nu anmoder RM om er at hæve denne kontingentsats med 50 kr.
Jeg har ingen indvendinger mod, at man pålægger medlemmerne den ekstraudgift momsbetalingen medfører; men hvorfor skal man opkræve dobbelt så meget, som det rent faktisk koster?

Kontingentstigninger har altid medført at foreningen mistede nogle medlemmer. Med mindre HB kan fremføre vægtige grunde til at øge kontingentet med ekstra 25 kr., så vil jeg meget anbefale repræsentantskabsmedlemmerne, at de siger nej til HBs anmodning.


Vy 73

Flemming, OZ8XW

Bilag
Forsendelsen af OZ sker som det Post Nord kalder sorteret magasinpost.
For et antal på indtil 1499 eks. (6 gange årligt) er prisen:
Stykpris 8 kr. samt 13,50 kr. pr kilo.
(Der skal betales for min. 1500 eks. uanset at det faktiske antal er mindre)
Mit regnestykke bliver således, idet et nr. vejer 250 g:
1500 eks. a 8 kr. = 12.000 kr.
Vægttillæg 1500 * 250 g = 375 kg Pris 375 * 13,50 kr. = 5062,5 kr.
(Der foresvæver mig (fra min tid som hovedredaktør) noget om, at man kun dengang skulle betale vægt for de blade man rent faktisk indleverede; men lad os nu holde fast i et vægttillæg på ca. 5000 kr.)
Porto pr. måned bliver så: 12.000 kr. + 5.000 kr. = 17.000 kr.
Hertil skal så som noget nyt lægges moms: 25% af 17.000 kr. = 4.250 kr.
Altså i alt 21.250 kr.
Når jeg sætter antal medlemmer, der får OZ på papir, til 1250, bliver:
Forsendelse OZ pr. blad pr. medlem 17 kr.
Heraf udgør moms 3,40 kr.
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Kontingentstigning

Post by OZ7XF »

Hej Flemming, OZ8XW og forøvrigt tak for dit indlæg.

Jeg tror dog ikke, at du skal forvente svar fra nogen af de ansvarlige. Det virker som om, at der hersker en form for selvcensur fra deres side.
Jeg mener forøvrigt, at antallet af papirløse medlemmer er så lille, at det ingen betydning har i forbindelse med prisberegningen. Tallet 19 siger mig noget, men hvor jeg har det fra fortaber sig i det uvisse.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz8acn
Posts: 22
Joined: Wed Jun 23, 2021 1:48 pm

Re: Kontingentstigning

Post by oz8acn »

God bagjul og godt nytår til jer begge Flemming og Allan.

Nah, Allan vi har jo begge åbne punkter til eftersyn ;), men megen respons her i forum fra ledelsen får man jo ikke, men det har de vel lært af regeringen.

Det undrede mig at kontingentet ikke blev opkrævet på betalingsservice oversigten for januar, så jeg ringede til kontoret og fik forklaret at der var gået kuk i det (opfat det venligst ikke som om jeg smider aben over på Lones skuldre, det kunne aldrig falde mig ind). Men efter jeg læste Flemmings indlæg fik jeg en fæl mistanke om at den sene opkrævning var planlagt, så man lige kunne få stigningen med inden det gik op for medlemmerne at kontingentet steg kr. 50,00.

Til Allans bemærkning om 19 "papirløse" medlemmer; jeg troede de var i flertal i forhold til os der elsker OZ på papir. Jeg får OZ på papir, hader at sidde og læse den slangs på skærmen, elsker også papirmanualer, det er sgu ikke nemt at bruge online hjælp, hvis pc'en er gået ned :lol:

Kan i hygge jer, 73 og alt det der Palle OZ8ACN
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Kontingentstigning

Post by OZ7XF »

Hej Palle

Når kontingentopkrævningen er udeblevet og det, at HB har sendt sit forslag til afstemning i RM, kan svaret bedst gives ved et klip fra det forfærdelige RDE-Forum, hvor OZ0J meget forstandigt skriver således:
Screenshot 2024-01-09 at 20-19-31 RDE vs EDR - RDEforum.png
Screenshot 2024-01-09 at 20-19-31 RDE vs EDR - RDEforum.png (17.07 KiB) Viewed 974 times
Så, nej, der ligger ikke nogen grum planlægning til grunde for den udskudte opkrævning. Men nu får vi se, hvad RM afstemningen viser. Jeg har ikke i skrivende stund rodet rundt efter den på edr.dk. Egentlig så jeg helst, at der var blevet indkaldt til ekstraordinært RM til behandling af spørgsmålet, da foreningens eksistens reelt kan være truet, da der kan skabes en sneboldeffekt på grund af forhøjelsen. Forsvinder 50 medlemmer, stiger produktionsprisen og forsendelsesudgifterne pr. stk. yderligere, hvorfor det må forventes, at endnu flere medlemmer siger fra, og så videre.
Det er vel det, der har kunne forudses, ved i mange år at fastholde foreningen som et forlag.

Lad mig lige benytte lejligheden til at udrydde en misforståelse. Det, der er til afstemning i RM er en kontingentforhøjelse på 250 kr. i 2024 og 275 kr i 2025 for OZ på papir, til dækning af øgede produktionsomkostninger og mere moms.

"Hvis PCen, går ned", så tager jeg eventuelle fejlretninger på mit radioamatørudstyr fra hoften. Det er langt værre, hvis jeg skal til at varme loddekolben på en blæselampe ;-)

vy 73
OZ7XF, Allan
OZ8XW
Posts: 18
Joined: Sat Jul 03, 2021 8:36 am

Re: Kontingentstigning

Post by OZ8XW »

En tilføjelse/opdatering til mit indlæg:

Tak for indlæg fra OZ7XF og OZ8ACN

Da jeg postede mit indlæg i denne tråd, sendte jeg en mail til HB- og repræsentantskabs- medlemmerne, og gjorde opmærksom på tråden.

Det affødte et par svarmails, hvor bl.a. OZ0J oplyste, at ca. 1000 medlemmer i dag får OZ på papir.
Ingen i hverken HB eller RM har anfægtet mine beregninger.
Ifølge referatet fra HB-mødet 18. dec. 2023 har EDR pr. denne dato 1365 aktive medlemmer.
Det vil altså sige at ca. 365 har fravalgt papirudgaven.

Det har ingen betydning for forsendelsesomkostningerne, idet EDR skal betale samme pris uanset antal OZ (indtil 1499 stk.)
Årlige forsendelsesudgifter er således knap 130.000 kr. inklusive moms.
(I øvrigt det beløb, der er afsat i budgettet for 2024)

Der er endnu ikke kommet andet end et beslutningsreferat fra RM 2023; men HB fremlagde et budget og en kontingentliste, der var stort set uændret fra 2023. Hvis ikke HB har haft bemærkninger hertil, kan man ikke bebrejde repræsentantskabet, at de godkendte budget og kontingentliste. Det er jo HB, der sidder inde med de relevante tal.

Jeg ved ikke, hvad HB har bedt RM tage stilling til gennem en elektronisk afstemning; men det er formentligt det udkast, der findes allernederst i referatet fra HB mødet 18. august.

Det er ikke bare en forhøjelse pga. moms på portoen; men nærmest en helt ændret kontingentliste.

Der er indført et grundkontingent og man skal betale et tillæg på 250 kr. for at få OZ på papir.
Udlandsmedlemskab er fjernet
Biblioteks og firmamedlem er fjernet
Der er indført følgende gebyrer:
Registreret adgang til EDR.dk = 50 kr.
BS IK-kort udsendelse = 50 kr.
BS opkrævning pr. gang = 50 kr.

Rettidig omhu havde været at fremsætte disse ændringer til RM i november. Skulle man så nu i januar mene, at den uforudsete - trods alt ret beskedne - udgift til moms på portoen truer EDRs økonomi, så kunne man nøjes med at bede RM godkende en kontingentforhøjelse på 25 kr.

Er det for meget at bede om en redegørelse for HBs handlinger her på EDRs forum?

Vy 73

OZ8XW, Flemming
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Kontingentstigning

Post by OZ7XF »

Hej Flemming, OZ8XW og tak for din hurtige respons.

Fint, at OZ0J kunne oplyse et ca. tal for medlemmer, der i dag får OZ på papir, og det giver jo et andet tal end det, jeg fremkom med for de papirløse. Om det vil ændre noget ved sneboldeffekten, tror jeg ikke.

Ja, det er da rigtigt, at der udestår et referat fra RM2023.

Der må forresten ligge nogle tærskelværdier for, hvornår man skal fravælge magasinpost og overgå til en enden løsning. For ellers kommer de sidste papirlæsere jo til at dele hele gildet for de 1499 stk + den måske variable vægtafgift og moms. Hvis tallet ca. 1000 papirnydere er rigtigt, så betalder de jo allerede for ca. 499 ubenyttede postforsendelser. Snebolden er samlet og klar til at rulle, Æv!

At Biblioteksmedlemskabet er fjernet som type, er forhåbentlig ikke ensbetydende med, at hovedbibliotekerne ikke får bladet. Hvis det skulle være tilfælde afskriver foreningen sig for en god reklame, og selvom det er tre år siden, at jeg har tjekket , at OZ stadig findes på hylden i Silkeborg, kan jeg da berette, at bladet tidligere har båret tydeligt præg af at være brugt flittigt. Jeg vil gå så vidt, at foreningen burde sende bladet gratis til hovedbibliotekerne.

Jeg mener stadig, at der skal indkaldes til ekstraordinært repræsentantskabsmøde.

vy 73
OZ7XF, Allan
OZ0J
Posts: 40
Joined: Thu Jun 10, 2021 2:57 am

Re: Kontingentstigning

Post by OZ0J »

OZ8XW wrote: Wed Jan 10, 2024 10:27 pm Ingen i hverken HB eller RM har anfægtet mine beregninger.
Jeg har kommenteret dem i en e-mail fra 4. januar, hvor jeg bl.a. skriver:
Fra RM pakken 2024 side 22 står der i budget 2024:

Trykning af OZ, DKK 170.000 (det tal er inkl. moms)

OZ Porto, DKK 130.000 (det tal er ekskl. moms)

Hvis man så lægger moms til "OZ porto", så koster 6 numre af OZ i 2024:

170.000 + 130.000 + 32.500 = DKK 332.500

Der er muligvis et mindre beløb i porto, der er momsfri for de OZ, der sendes til udlandet.

Flemming har i sit indlæg anslået, at 1.250 får OZ med posten, det giver DKK 266 pr. modtager

Jeg fik lidt insiderviden fra kontoret i december, og jeg ved, at der sendes 950 til medlemmer og 45 til lokalafdelinger + lidt til andre, altså ca. 1.000.

Med 1.000 giver prisen så DKK 322,50 pr. modtager.

Selv uden moms jf. budget 2024 så giver det DKK 300.000, svarende til mellem DKK 240 og DKK 300 pr. modtager.
OZ8XW wrote: Wed Jan 10, 2024 10:27 pm Årlige forsendelsesudgifter er således knap 130.000 kr. inklusive moms.
(I øvrigt det beløb, der er afsat i budgettet for 2024)
Det er ikke korrekt, da momsen på forsendelsen ikke var vedtaget/kendt, da budgettet blev lavet. Flemming, det fik du oplyst på e-mail 4/1.


Hvis prisen for at trykke og sende OZ rundt er DKK 300 / år, hvorfor skal vi andre medlemmer så være med til at betale for denne difference? Hvad får jeg som medlem til gengæld for den merudgift, som fx Flemming ikke betaler for at få OZ med posten?
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Kontingentstigning

Post by OZ7XF »

Hej Jørgen, OZ0J mf.

Næ, den løsning fra fandt med storbrev, erhverv duede ikke, så derfor slettede jeg den igen. Men man kan noget andet. Reducere vægten til under 100g. Tænk blot på, at det første OZ var på hele 2 sider.

Igen. Jeg mener, at der skal indkaldes til ekstraordinært RM. Der er alt for mange nuancer, der skal kikkes på, at det kan gøres ved en simpel afstemning.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz8acn
Posts: 22
Joined: Wed Jun 23, 2021 1:48 pm

Re: Kontingentstigning

Post by oz8acn »

Så for den, nu brændte min lommeregner sammen. Vil det sige jeg kan riskeret der kommer en regning på over kr. 1000,00 for medlemskab af EDR på næste betalingsservice?

Medlemskab med oz på papir og qsl-kort via klub, adgang til EDR.dk og betaling via betalingsservice; hvad vil det koste krone for krone inkl. alle tillæg og gebyrer?

God weekend og 73
Palle OZ8ACN
OZ0J
Posts: 40
Joined: Thu Jun 10, 2021 2:57 am

Re: Kontingentstigning

Post by OZ0J »

oz8acn wrote: Thu Jan 11, 2024 11:26 pm Medlemskab med oz på papir og qsl-kort via klub, adgang til EDR.dk og betaling via betalingsservice; hvad vil det koste krone for krone inkl. alle tillæg og gebyrer?
medlemskab, DKK 595
oz på papir, DKK 250
gebyr for BS, DKK 15
QSL via OZ5BAL DKK 45

i alt DKK 905.

Priserne er fra takstblad 2024, som er flertal af RM har godkendt. Takstbladet skulle ligge på hjemmesiden, men det er ikke lykkedes mig at finde det.
Post Reply