Hvordan holder man liv i amatør radio regien/klubberne ?

Post Reply
oz5agk
Posts: 20
Joined: Sat May 21, 2022 10:34 am

Hvordan holder man liv i amatør radio regien/klubberne ?

Post by oz5agk »

• Hvordan holder man liv i amatør radio regien/klubberne ?

Linket til videoen fra interviewet fra oz6hr er et godt forsøg. Indsat herunder….
Især hvis man ønsker at fastlåse klubben i tiden og stagnere i en retro verden.

Desværre skal der et helt andet setup til hvis man vi tiltrække yngre mennesker. Formanden siger noget korrekt om manglen på yngre mennesker i klubben.

Nu har jeg jo et stort kendskab til klubben, siden 1993 . Desværre valgte de at ekskludere mig… Hvorfor kommer jeg ikke ind på nu.

Jeg har kørt adskillige projekter i klubben igennem årene og kender godt til hvad der går ind ved både yngre og ældre.

For de middelaldrene var projekter som LIMA sdr,er ( Indbragte mig EDR,s Hamradio spirit 2012 platte for min indsats og hjælp til deltagerne ) et projekt der absolut satte klubben på Danmarks kortet. Og ja , ”TEAM OZ6HR” var min ide`… Jeg tog også initiativ til en ” SDR RADIO KONVENT DAG ” . Absolut også en succes. Dertil startede jeg et loddehold op som deltagerne var glade for. Men ok, jeg fyldte for meget i klubben. Anden medlem tog initiativ til en ”Arduino dag” som også blev en succes.

Nå, men tilbage til videoen. Et godt forsøg men de trækker jo ikke på samme hammel…

Jeg har stor respekt for 3 af deltagerne i videoen og ved at de har gode intentioner på klubbens vegne. Jeg kender dem også som personer der er venlige/empatiske og taler ordentligt til os andre. De har min respekt og sympati.

Men desværre skyder de forbi hvis man vil prøve på at fange yngre ind. Hvis man fastholder klubben i tiden for 20-30 år siden, så ender det hele omkring klubben med at blive dysfunktionelt. Man skal kigge frem ad, hvis man vil appeller til de yngre.

Det kan også blive dysfunktionelt hvis man laver et reklame fremstød for klubben, uden at tænke på at når de nye medlemmer dukker op, så skal man havde sat noget op i klubben der fanger dem.

Jeg havde for ca. 5-6 år siden (mens jeg var næsteformand i klubben) kontakt til Esbjerg afdelingen (en meget positiv og aktiv afdeling) og havde fået en aftale i stand om at låne deres promotion trailer. Selvfølgeligt mod en meget rimelig betaling til brændstof osv, for at få den kørt op til gågaden i Horsens. Opsætning til den med ny spændende teknologi, CW, phone , osv. med div. plancher var klar .. Jeg bakkede så ud af det og stoppede det, for jeg blev klar over at medlemmerne/bestyrelsen i klubben, ikke var klar til at medvirke når der dukkede nye medlemmer op på en klubaften. Jeg erindrer en gang hvor døren gik op og der kom 2 medamatører ind i klubben. De var interesseret i et medlemskab ved os. Nå men formanden kigge lige op fra sin pc og forsatte med det han havde gang i … 2 andre bestyrelses medlemmer forsatte med deres samtale. De ignorere dem der lige havde trådt indenfor.

Jeg gik så hen og præsenterede mig og viste dem rundt i klubben. På det tidspunkt var jeg ikke i bestyrelsen men alm. høflighed bød mig at gå hen til dem. Bare at lade dem stå inden for døren, var en opførsel jeg ikke kunne acceptere. Jeg har siden hen talt med en af dem og de kom aldrig igen i klubben.

Kære venner og med amatører, se selv videoen og læs artiklen, dan derefter jeres egen mening.

73 vy oz5agk / Flemming – Horsens.

Link til videoen fra TV2-S

https://www.tvsyd.dk/nyheder/25-10-2023 ... cde3d5a33c

• Link til artiklen.
https://www.tvsyd.dk/horsens/de-snakker ... braende-ud


Ps. Tiltag der følger med tiden..

AI integreret i vores radioer. Flere udgaver af vores selvbyg sdr radioer har cpu tid/kraft nok til det. Både med Linux og win.

Konstruktion af interface til nettet .. Bla., sol tal, vejr og udbredelse forhold. Dertil Blitzortung , styring af rotor. Og meget meget andet….

AI med stemme styring og personlig assistent funktion. Hvis du lover en anden amatør på både phone/digimode at være qrv en anden aften og det falder i med tante Odas fødselsdag, så går din assistent ind og gør dig opmærksomt på det.

AI kan hjælpe en med at finde hen på de bånd der er åbne… med de bedste forhold, osv.

Radio astronomi .

Grafisk / visuel ( bla. 3d. ) af frekvens spektumet. Og signalerne.

Helt nye protokoller for målinger og fejlsøgning. Også delvis AI baseret.

Nød radio , især efter de tiltagende vejr problemer. Det der er nu dutter ikke. Det skal være en simpel protokol.. event. phone eller pakket (ax25) netværk.

Nogen vil så mene at myndighedernes SINE system slår fint til . Jo , for myndighederne. Og SINE er et godt system…

Men hvis alt er nede så har myndighederne nok ikke lige tid til ”bedste Maren på Falster” , der gerne vil høre om sit barnebarn der læser i Århus, har det godt. Og der kan være andre huller hvor vi kan yde en indsats… Vi har set at amatører har kunnet hjælpe til i andre lande.

Og meget meget andet ……
Post Reply