Løvfald, ikke kun i skoven.

Post Reply
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Løvfald, ikke kun i skoven.

Post by OZ7XF »

Gengivet fra mit indlæg på RDEforum:
https://rdeforum.dk/viewtopic.php?p=11067#p11067
Det er tydeligt, at foreningen ikke magter en normal web-shop. Den har nu ligget brak i nærved et år, og et muligt angreb af en virus, har ikke ført til, at en ny er oprettet på et helt nyt og selvstændigt domæne, så vidt jeg har kunnet orientere mig i det sparsomme materiale på området. End ikke en passiv billedgalleriløsning er taget i anvendelse i tiden inden en ny kan se dagens lys.

Det er efterhånden også ret tydeligt, at foreningen ikke magter en større anlagt hjemmeside. Den nuværende er noget juks grundet, at der ikke er valgt et udvalg til løsningen, men man har baseret den på en enkelt nøgleperson, der af forskellige årsager ikke har magtet eller ønsket andres inddragelse i opbygning og vedligeholdelse af arkitekturen. Selve det redaktionelle indhold har været nogle enkelte udvalgte beskåret og det i forhold til særområder. Har der skulle redigeres på tværs har det ikke været muligt af andre end nøglepersonen og muligvis en enkelt til, hvis tid ikke altid er til rådighed eller iøvrigt alle bekendt.

Rygterne går på, at løsninger er på vej. Men hvorfor skal jeg som medlem og mulig ressourceperson finde mig i rygter, og hvorfor skriver hovedbestyrelsen ikke lidt løbende om udviklingen på sine primære medier, OZ, hjemmesiden og forum.

Vi nærmer os snart løvfaldstid og den vedtægtsmæssige pligtige efterårsmanøvre i repræsentantskabet. Jeg vil mene, at er løsningerne ikke på plads til den tid må hovedbestyrelsen trække sig som følge af et år er spildt. Kedeligt, ærgerligt og også noget skidt. For der er i den nuværende hovedbestyrelse, hvad jeg vil betragte som nogle ret gode og fornuftige folk, men noget har ikke fungeret.
Jeg er ret bange for, at det ikke kun bliver løvfaldstid for skovens træer. Måske den tidligere hovedredaktør OZ8XW får ret i hans påstand, at internettet er en døgnflue. I hvert tilfælde for foreningen. Skulle det vise sig sandsynligt er jeg ikke sikker på, at løvfaldet stopper der. Det er hele foreningens eksistens, der er på spil. Kan medlemmerne rykke længere sammen og få løst foreningens primære problem er jeg ikke længere helt sikker på. Viljen, åbenheden dertil syntes ikke til stede i hovedbestyrelsen.

Jeg er tit blevet skudt i skoene, at det ikke hjælper at skrive her. Derfor er denne tekst gengivet på foreningens forum. Det plejer nu heller ikke at hjælpe. Og mine personlige henvendelser til formand og et hovedbestyrelsesmedlem med tilbud om hjælp har heller ikke båret frugt. Jeg har fuld forståelse for, at jeg kan betragtes som en rebel, men at jeg ligefrem er uønsket skuffer mig en del. Jeg er nu ikke til sinds at opgive foreningen af den årsag.
vy 73
OZ7XF, Allan
User avatar
OZ2I
Posts: 24
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: Løvfald, ikke kun i skoven.

Post by OZ2I »

Hej Allan
Du sætter fingeren på et ømt punkt og vi kan hurtigt blive enige om at den stort anlagte hjemmeside "EDR.DK" ikke fungerer optimalt og at den, på forunderlig vis har været "udsat" for nedbrud og omorganisering. Kort sagt; Den er ikke go.

Og hvad kan man gøre ved det?
Foreningens RM har nedsat en såkaldt "Tænketank" tilbage i november 2022 hvor det vist er meningen at de skal finde frem til en god måde at drive forening på. Og på edr.dk kan du læse:
EDR’s tænketank er nu en realitet
Tænketanken er vedtaget af repræsentantskabet på det ordinære møde i november 2022, for at hjælpe RM med at formulere og vedtage en politik for EDR’s overordnede udvikling.
Foreløbig består tænketanken af følgende deltagere:
OZ5MU Erik Trudsø Jespersen
OZ3MC Martin Mortensen
OZ5RB Hans Bonnesen
OZ1OP Ole Puschl
OZ3QY Jan Anderschou
Der er ikke vedtaget en formel rollefordeling, så som initiativtager er det indtil videre OZ3QY, der står som koordinator i det videre forløb.

https://www.edr.dk/rm-taenketank/

Så vi kan nok se frem til en god samlet fremadrettet plan for foreningen til det ordinære RM i november.
Om det så også indeholder en plan for hjemmesiden, ja det ved jeg ikke.
Men mit bud på en god stabil hjemmeside vil være "OutSourcing" - altså betale nogle eksperter for at få det til at fungere (og med "det" mener jeg at der skal opbygges et helt nyt professionelt koncept).

Omkring dig og om dit eventuelle bidrag er ønsket eller ej skal jeg ikke tage stilling til, men hvis du har evnerne til at drive en så stor og kompleks hjemmeside vil jeg da helt klart opfordre dig til at kontakte "Tænketanken".

Best 73 de OZ2I Henning
Image
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Løvfald, ikke kun i skoven.

Post by OZ7XF »

Hej Henning

Jeg vil tvivle meget stærkt på, at der er midler til at smide efter et troværdigt eksterne firma. At kontrahere med et baggårdsfirma på 4. sal giver slet ingen mening.
Det er heller ikke et spørgsmål om jeg kan, men om at samle nogle medlemmer, der kan, i et udvalg. Og i sådant et udvalg kunne jeg godt se mig selv, og det var det mit tilbud gik på.

Med hensyn til, at jeg skulle kontakte Tænketanken, kommer det ikke til at ske. Selve forslaget, som RM 2022 vedtog, er i sin grundstands ment som, at en del af det vedtægtsbestemte initiativ skal tages fra hovedbestyrelsen. Det er efter min opfattelse den helt forkerte vej at gå. Foreningens udvikling må ligge i hænderne på den gruppe, der arbejder til dagligt og ikke på nogen, der mødes en gang om året. Jeg mangler ikke ord for den misgerning, der skete, men jeg holder dem for mig selv. Det er muligt, at vi på et tidspunkt finder på at slå repræsentantskab og hovedbestyrelse sammen, men der er vi vist ikke endnu.
Ud af de af medlemmerne valgte opstillede kandidater er valgt formand og hovedbestyrelsesmedlemmer. Disse er og vil altid være den absolutte elite til ledelse af foreningen. Dermed ikke sagt, at den ikke vil lave fejl eller, at jeg og for den sags skyld alle andre medlemmer skal holde kæft.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz8acn
Posts: 22
Joined: Wed Jun 23, 2021 1:48 pm

Re: Løvfald, ikke kun i skoven.

Post by oz8acn »

Uden at stjæle tråden vil jeg gerne minde om dette indlæg:
oz8acn wrote: Thu Apr 06, 2023 9:55 am Det er en skændsel at man stadig mødes med nedenstående på EDR WEBshop side:
Man skulle tro det var helt andre steder der var VIRUS, eller at nogen bare ikke synes webshoppen skal op igen?????

God Påske, Palle Randløv
Tråden er stadig ubesvaret......

Palle Randløv
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Løvfald, ikke kun i skoven.

Post by OZ7XF »

Hej Palle

Ud af Referat HB-møde 17. april og 15. maj 2023 kan hentes:
Screenshot 2023-08-04 at 23-08-21 Referat-HB-moede-17.-april-og-15.-maj-2023-2.pdf.png
Screenshot 2023-08-04 at 23-08-21 Referat-HB-moede-17.-april-og-15.-maj-2023-2.pdf.png (71.9 KiB) Viewed 20869 times
Screenshot 2023-08-04 at 23-09-59 Referat-HB-moede-17.-april-og-15.-maj-2023-2.pdf.png
Screenshot 2023-08-04 at 23-09-59 Referat-HB-moede-17.-april-og-15.-maj-2023-2.pdf.png (58.96 KiB) Viewed 20869 times
ref.: https://usercontent.one/wp/www.edr.dk/w ... 1667436611

Så vidt jeg kan se i Kalenderen, er der HB-møde den 14. august 2023. Mon ikke vi til den tid ved lidt mere. Men vi må nok regne med, at når HB er færdig med at skabe fremtid, vil den begynde at se på nutiden og det er jo i høj grad at få stablet Efterårsmanøvren i Repræsentantskabet på benene.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz8acn
Posts: 22
Joined: Wed Jun 23, 2021 1:48 pm

Re: Løvfald, ikke kun i skoven.

Post by oz8acn »

Tak for linket Allen.
Den anden linje i min reference er ment helt og aldeles ironisk.
Jeg har dog også snakket med Lone i mellemtiden om noget helt andet, men også webshop, men jeg kunne ikke dy mig for lige at pege hen i retning af min tråd, og jeg er dog fortrystningsfuld om at man finder en løsning.

Jeg undskylder evt. stavefejl. det blæser en halv pelikan, så jeg må bruge den ene hånd til at holde fast med. Det er dog heldigvis ved at aftage, sørme godt man ikke tilhører søens folk mere :lol:
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: Løvfald, ikke kun i skoven.

Post by OZ7XF »

Hej Palle

Her på hundevagten, hvor roen har lagt sig, giver det rig mulighed for at fundere. Også jer er fortrøstningsfuld om, at man finder en løsning på webshop, hjemmeside og forum. Men jeg har ikke meget at have det i. For jeg oplever ikke nogen villighed til at informere om nogen fremdrift i projekterne.
Min generelle opfattelse er, at der stiles så højt, at det bliver for kompliceret eller så elitært, at selv foreningens førende ekspert har svært ved at holde fødderne på jorden og få noget fra hånden.

Webshoppen. Den blev taget ud af drift grundet en påstået virus. Derudover var der en direkte vævefejl i webshoppen, der gjorde, at de økonomiske transaktioner blev ført i åbenhed på internettet. Handelsudvalget har fået stillet midler til rådighed for at skabe en ny webshop og har været i gang tæt på et år. Der arbejdes med en løsning, hvor nogle af ordrerne falder igennem til en underleverandør, der så direkte leverer ordren. Metoden er kendt og anvendes af ret mange internetvirksomheder. Det er således ikke noget nyt, der skal opfindes, endsige udvikles. Jeg tvivler dog stærk på, at foreningen kan matche den økonomiske udfordring, der ligger i at drive den form for webshop, hvorfor min anbefaling er at lade være. I stedet kan anvendes noget meget mere simpelt. Endda så simpelt, at man næppe kan kalde det for en webshop, da det ikke involverer automatiserede kontotræk. I øverigt mener jeg, at tiden måske er til helt at afvikle salgsdelen. Den tærer jo også op foreningens beskedne humane ressourcer. Vedtægtsmæssigt mener jeg ikke, at det er et problem at lukke den ned, allerede i dag. Skulle et medlem på et tidspunkt få besvær med at finde et egnet coax-stik, kan vedkommende jo spørge her på dette forum om hjælp.

Hjemmesiden. Den har jeg vist prædiket om i nogen tid og jeg gentager gerne. Få nu skabt et lille udvalg, der kan strikke hjemmesider. Det nytter intet, at man fortsat har en enkelt webmaster, der end ikke tillader andre end dem af ham udvalgte at skrive på foreningens hjemmeside. Det er holdninger bag, der ligger til grund for den manglende succes. Holdningerne i hovedbestyrelsen og de tidligere hovedbestyrelse, der gennem overspringshandlinger ikke har leveret.

Foreningens forum er en skandale. En skandale da det er et egnet medie for medlemmerne til at kommunikere indbyrdes og så ikke bliver brugt. Og med til den kommunikation hører som en selvfølgelig deltagelse af foreningens ledende elementer. Formanden direkte brillerer ved sit fravær. Og som fatter gør, gør resten af hovedbestyrelsen. Jeg vil vove den påstand, at det kan man ikke fortænke dem i.

Vi får se, vi får se. Om det bliver til noget. Eller det blot er luftkasteller. Tiden nærmer sig. Efterårsmanøvren står for døren!

Af kalenderen fremgår det, at der på mandag er HB-møde på Teams.
Screenshot 2023-08-12 at 04-36-50 HB-møde på Teams - Experimenterende Danske Radioamatører.png
Screenshot 2023-08-12 at 04-36-50 HB-møde på Teams - Experimenterende Danske Radioamatører.png (28.63 KiB) Viewed 20731 times
I skrivende stund er dagsordenen ikke lagt op på hjemmesiden på det anviste sted.

Det blev så lidt udover hundevagten, håber ikke det gør noget.

vy 73
OZ7XF, Allan
Post Reply