EDR's politik vedrørende Ukraine

oz8acn
Posts: 22
Joined: Wed Jun 23, 2021 1:48 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by oz8acn »

Hej Allan, oz7xf.

Jeg udtrykte mig sådan rent radioamatøragtig, set ud fra at jeg faktisk er medlem af EDR, hvis jeg ikke var ville jeg næppe læse EDR forum og derfor heller ikke vide hvad EDR's holdning angående situationen i Ukraine. Kenneth bad om min holdning og den gav jeg udtryk for.
Hvad de ukrainske radioamatører angår fik jeg ikke med at, det også gælder deres egen sikkerhed at jeg ikke kommunikerer med dem, landet er trods alt i krig, men jeg lytter med.
Jeg har en lidt ambivalent holdning til ikke at kommunikere med radioamatører fra enkelte lande set ud fra de har gjort dit eller dat. I tiderne med det hvide apartheid styre i Syd Afrika havde mange lande ingen kulturel eller sportslig samkvem med landet. Meen, set ud fra det religiøse apartheid styre i Israel er der ingen der har skrupler med at have kulturel eller sportslig samkvem med dem, og da slet ikke Europa, hvor skulle vi ellers få Jaffa appelsiner fra og de deltager jo også i melodi grand prix.

Det var min holdning til den ting, resten står i første indlæg og det holder jeg mig til.

Venlig hilsen
Palle oz8acn
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ7XF »

Hej Palle, oz8acn

Når Kenneth skriver således:
Hvad er DIN holdning til EDR's politik vedrørende Ukraine. Det efterlyser jeg da ret kraftigt.
og jeg i mit forrige indlæg delte EDRs Statement op i afsnit, var det for mig udover at præcisere, hvad EDR kan og ikke kan også et udtryk for, at få dig til at forholde dig til selve EDRs politik på området. Altså i langt højere grad end at udtrykke din egen omsorg for tilstanden i Ukraine og egen kommunikation med radioamatører på den modsatte side af jerntæppet og andre konfliktramte områder, udtrykke dig om, at det var i orden, at EDR gik ud med et statement, og herunder udtrykke:
Russiske og hviderussiske radioamatører er derfor i øjeblikket ikke berettigede til at deltage i nogen begivenhed, der er organiseret/sponsoreret af EDR.
EDR’s politik i kommercielle aktiviteter er, at vi vil afholde os fra handel med Den Russiske Føderation og Belarus indtil videre.
Misforstå mig ikke. Dine to kommentarer er vigtige som argumenter, men det bliver ret hurtigt til lidt gætteri i forhold til EDRs udtrykte politik.
Med andre ord om EDRs Statement er i orden eller EDR er på en selvmordsaktion med denne holdning? Eller kort og godt: Lever EDR op til dine forventninger på området?

vy 73
OZ7XF, Allan
oz8acn
Posts: 22
Joined: Wed Jun 23, 2021 1:48 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by oz8acn »

Hej Allan oz7xf og Kenneth oz1iky.

Jeg så Kennets og dit input fra en anden vinkel, men ved at læse hele opgaven en gang til, fangede jeg den.
Det startede måske også lidt skævt i forhold til min bemærkning til Kenneth, og ikke så meget i forhold til EDR's statement. Nu har jeg læst lidt på lektien og hvis mit forrige lød lidt stramt, var det ikke hensigten.
Men at EDR udelukker russiske og hviderussiske radioamatører fra tests EDR sponsorerer/arrangerer, er for så vidt ok, som situationen er nu. Det er også ok at man eksempelvis ikke sælger fra webshop til russiske og hviderussiske radioamatører.
Jeg er radiooperatør på museums fregatten Peder Skram (OZ1RDN) og var på vagt lørdag og kunne høre der var en test i gang og da jeg inden jeg svarede forrige gang, lige ville se hvad det var for en test i EDR kalender, fandt jeg ikke svaret. Det undrede mig lidt men igen: læs hele opgaven. Det er også ok at tests og arrangementer for de 2 områder er udeladt i kalenderen. Jeg ser som sådan ikke noget forkert i at gøre det på den måde så længe EDR er sig bevidst at ikke alle medlemmer synes det er ok. Jeg ser det heller ikke som et brud på det at være "en upolitisk organisation", men jeg håber man måske samler lidt "data" sammen, så man ved hvordan man skal sno sig næste gang, hvilket der forhåbentlig ikke bliver, men man ved jo aldrig om andre despoter får "gode" ideer!
Så tror jeg opgaven er besvaret korrekt ;)

Og til jer der sidder og tænker hvem trolden i æsken er, så fik jeg licens i 1983 som oz1jsz, det er senere skiftet ud med oz8acn og ou2pr. Inden da var jeg meget aktiv som lytteramatør oz-dr2044. Uddannet radiotelegrafist i Søværnet og pensioneret fra Forsvaret 2017.
Og som skrevet radiooperatør på Peder Skram. Kom forbi mit skiw, det er et besøg værd og kommer i en weekend så besøg også OXA.

Med venlig hilsen
Palle oz8acn
Last edited by oz8acn on Tue May 31, 2022 1:16 pm, edited 1 time in total.
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ7XF »

oz8acn wrote: Tue May 17, 2022 3:20 pm Så tror jeg opgaven er besvaret korrekt ;)
Så afgjort :D

vy 73
OZ7XF, Allan
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ7XF »

OZ2I wrote: Sat Mar 19, 2022 11:10 pm Hej Allan
Tak for dit synspunkt - som jeg på ingen måde kan modsige.
Dog tror du jeg har misforstået hvordan jeg opfatter "Fremme dialogen...."
Jeg mener at det hænger sammen med hele formålsparagraffen og dermed gælder alle på hele vores jord - ikke kun dialog mellem danske amatører som den vi har her på dette forum.
Det er den internationale dialog som EDR opfordrer til med formålsparagraffen, men som nu er sat ud af kraft fordi foreningen har sat nogle i "skammekrogen". Det er dét jeg mener når jeg skriver at radioamatørverdenen er ved at begå samlet selvmord.
I folkeskolen holdt man op med at sætte børn i skammekrogen for mange år siden fordi man fandt ud af at det blev børnene ikke bedre af - nærmest det modsatte.
Hej Henning

Jeg har fuld forståelse for, at du til stadighed forsøger at ændre EDRs politik på området og fortsætter din argumenteren for at invitere russiske og belarusiske radioamatører inden for igen, men jeg så gerne, at du tog dialogen her forinden, at du bar dit aktstykke for hovedbestyrelsen.

Er der mon sket så meget siden den russiske invasion af Ukraine og den russiske generelle trussel mod Vesten, deriblandt Danmark og vore naboer i Norden, de baltiske lande og det meste af Europa, der kunne retfærdiggøre en normalisering af området. Ikke som jeg ser det. Der er måske endda sket en yderligere trussel fra den russiske side, hvor papegøjen i Belarus for ganske nyligt har gentaget, at Belarus har modtaget russiske atomvåben.
Det er derimod intet nyt i, at den russiske præsident har gode relationer til stater og præstesammenrend, vi normalt ikke associere os med i den vestlige verden, men det er nyt, at Israel er angrebet af disses militser, der i den initierende førstedagsfase dræbte 1200 intetanende ubevæbnede civile.

Den olympiske komite har forsøgt at røre rundt i suppen, men Dansk Idræts Forbund er stadig af samme opfattelse som tidligere. At russiske og belarusiske idrætsfolk ikke skal have adgang til at føre nationalt flag for på den måde at repræsentere deres respektive nationer, Rusland og Belarus.
Jeg ser gerne, at EDR som minimum følger Dansk Idræts Forbunds politik på området og bevarer det oprindelige statements intentioner.
https://www.dif.dk/om-dif/udvalg-og-nae ... t-mener-vi

vy 73
OZ7XF, Allan
User avatar
OZ2I
Posts: 24
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ2I »

Hej Allan
Jeg har lige nu modtaget notifikation om at du har dette indlæg - derfor den laaaaange ventetid - sorry.

Til din henvisning til DIF, så er det da godt at ikke kun DIF afgør det - syns jeg.

Hvis du ser i amatørradioregi har der været afholdt HST, IARU High Speed Telegraphy verdensmesterskaber i Serbien i 2022 hvor alle, jeg gentager alle nationer var inviteret og så mange som 73 deltagere var mødt op fra 13 forskellige lande:
BY Belarus - RO Romania - RU Russian Federation - AL Albania - - HU Hungary - AT Austria - BG Bulgaria - CZ Czech Republic - DK Denmark - RS Serbia - ES Spain - MD Republic of Moldova - NO Norway
Iøvrigt vandt Danmark hele to medaljer ved den begivenhed, een sølv og een bronze.
Det samme verdensmesterskab i 2023 havde 17 deltagende lande: Albania - Austria - Belarus - Bulgaria - Croatia - Czechia - Germany - Hungary - Italy - Japan - Mongolia - North Macedonia - Poland - Romania - Russian Federation - Serbia - Switzerland.
Og i 2024 kommer der sikkert også dansk deltagelse.

I 2023 afholdt IARU verdensmesterskaber i hold-contest, WRTC-2022, med deltagelse fra lande i hele verden, inklusiv Rusland og Belarus (og Israel og USA og Kina og og...), og alle i hele verden kontaktede hinanden på kryds og tværs. 62 hold fra hele verden var samlet i Italien og havde et fællesskab omkring vores hobby.

Nu varer det heller ikke længe inden vi kan møde venner og bekendte i Friedrichshafen - inklusive Russere og Hviderussere.


Men det har sikkert også en begrænset levetid - her i disse oprustningstider.
Jeg syntes stadig at det er en skam at EDR støtter op omkring et så politisk emne - ØV.
Men heldigvis er jeg så priviligeret at jeg kan gøre som jeg vil, så det....

73 de OZ2I Henning
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ7XF »

Hej Henning

"Bedre sent end aldrig", siger man jo. Og jeg er da glad for din respons samt, at du fastholder dit synspunkt. For det burde være sådan, at alle kunne mødes og deltage i fri leg. Men sådan er det ikke længere. Legen er ikke fri længere. Legen ophørte den 24. februar 2022, da russiske styrker angreb Ukraine i et forsøg på at indtage landet.
"Man ligger, som man har redt", siger man jo også. Vi har nok redt op i al for lang tid. Været naive og har ladet os lulle i søvn. Glemt, hvorfor vi samledes os i 1949.

Du skriver:
Men heldigvis er jeg så priviligeret at jeg kan gøre som jeg vil, så det....
Ja, vi er privilegerede og kan gøre som vi vil, men kan aggressorens radioamatører det? Det ville jo være ekstremt!

vy 73
OZ7XF, Allan
Post Reply