EDR's politik vedrørende Ukraine

OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ7XF »

Hej Henning og tak for svaret.

Men, nej. Du er ikke færdig med at debatere emnet. Dertil er dine synspunkter alt for vigtige.

Med vores udvidelser, er vel så meget sagt. Det var og er befolkningerne i de områder, der valgte det, og ikke gennem vores krig eller særlig militær operation.
Der, hvor vi i øjeblikket er, at Rus har invaderet Ukraine, og truer den vestlige verden. Tiden er ikke til filosofiske overvejelser. Og slet ikke i den retning, hvor historien har vist, at der et langt fra filosofien over dens udrulning til virkeligheden.

Du skriver, at du er ked af, at foreningen går i en for dig gal retning. Det kan jeg udmærket følge, og går så sandelig også ind for at udbrede dialogen og dermed freden. Men vi står i den nuværende situation overfor en russisk ledelse, der ikke vil dialogen, men har valgt krigen. Vi må derfor handle anderledes end tidligere med mindre, at vi vil underkastes det regime.

Og netop det, at udbrede dialogen, viden og tollerencen er det, der står i foreningens vedtægt. Men i samme pind, står der også fremme. Og det er det, der er hulens vigtigt at lægge mærke til. For prøv engang at smage på ordet: "fremme". Det vil jo sige, at vi ikke er der endnu, men at det er en process, der på sin vis aldrig slutter. En læring om man vil.
Der, hvor filmen knækker er, at nogen sammenligner EDRs hensigtserklæring med den form for hamspirit, der tilsiger, netop ingen dialog omkring det, der knevres mest om, når mennesker mødes. Det, der kan fremme tollerencen.
Det vil skal lære er dialogen, og jeg synes egentlig, at vi er godt på vej.

Uanset udfaldet af krigen forestår et stort arbejde med at samle stumperne. Hvis Rus får succes med deres særlige militære operation er jeg ikke helt sikker på, at vi kan medvirke til noget som helst.

Vi ældes over tid. Fra at være ret filosofisk orienteret i ungdommen over årene, hvor vi er mere paraktisk anlagt til at ende op som sure gamle mænd.
Der er også nogen mænd, der tæver og slår deres koner ihjel, i stedet for en fredelig skilsmisse.

Kan du nu holde dig munter. Det er stadig lys forude, selvom tunge sorte skyer synes at skygge for vort ellers så lyse sind.

På gensyn, og alt det der.
OZ7XF, Allan
oz1iky
Posts: 16
Joined: Sat Jan 22, 2022 4:37 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by oz1iky »

Mojn Henning

Jeg tror det er på tide at du læser lidt op på den Sønderjyske historie?

Dernæst...
Man kan ikke fremme noget, ved at man ikke har en holdning.
Man er nødt til at have en holdning, til det der sker - også selv om det ikke er rart og endda ubehageligt.
Men hvis ikke man giver udtryk for sine holdninger, så bliver man kørt over - på den grimmeste måde.
Man kan ikke være 'venner' med alle i verden.

Og det jeg - måske misforstår dig i - er at du frivilligt lader dig kører over?

Jeg tillader mig at linke til Højskolesangbogen!!
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbog ... gen-regnet
... Du er Sønderjyde ikke?

Og da vi nu har gang i den verden...
Var der ikke noget med at "kamp må der til ..."
Og et eller andet med at Frihed dog er det bedste Guld?

Henning!
Tag det fra en der har hørt den der lille uhyggelige grimme lyd, det der knald-bang,
og har set nogen til højre eller venstre for mig, som ikke var der mere...

Det her er ikke kun et spørgsmål om Ukraine og Rusland - det er nok lidt større end det jeg desværre fornemmer at du tror det "kun" er?
Du skal måske se lidt på hvad Frihed og Demokrati i sin grundlæggende betydning er for et par størrelser.

Og når du så har gjort det - for det tror jeg sagtens du kan - så se lige hvad der sker i det "afgrænsede" område, kaldet Ukraine.

Men lad mig dog som "Eksil-Sønderjyde" slutte af med Kaalunds fantastiske sang fra Højskolesangbogen ...
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbog ... ede-verden

Specielt vil jeg henlede opmærksomehden på vers 5!
Kamp må der til, skal livet gro,
ej kamp blot for dagligt brød,
men kamp for frihed i liv og tro -
thi evig stilstand er død!
Men vi kan mødes der, hvor vi kan tale sammen - og ikke pege finger og sværd af hver andre - som der desværre sker lige nu!
Når forskellige meninger mødes - åbent og ærligt - så fremmes ...

VY 73 - til alle, uanset om de bruger 7.62 mm eller 5.65 mm patroner.
En fluesmækker kan vel også bruges i en snæver vending?


Kenneth OZ1IKY

(som vist nok Platon sagde; Only the dead have seen peace...)
User avatar
OZ2I
Posts: 24
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ2I »

Hej Allan
Tak for dit synspunkt - som jeg på ingen måde kan modsige.
Dog tror du jeg har misforstået hvordan jeg opfatter "Fremme dialogen...."
Jeg mener at det hænger sammen med hele formålsparagraffen og dermed gælder alle på hele vores jord - ikke kun dialog mellem danske amatører som den vi har her på dette forum.
Det er den internationale dialog som EDR opfordrer til med formålsparagraffen, men som nu er sat ud af kraft fordi foreningen har sat nogle i "skammekrogen". Det er dét jeg mener når jeg skriver at radioamatørverdenen er ved at begå samlet selvmord.
I folkeskolen holdt man op med at sætte børn i skammekrogen for mange år siden fordi man fandt ud af at det blev børnene ikke bedre af - nærmest det modsatte.

Hej Kenneth
Jeg har skam en holdning - jeg går ind for fri dialog og jeg er imod enhver krig.
Faktisk kan jeg ikke forstå dig når du nu har oplevet "det der knald-bang" og stadig mener at krig kan løse nogle problemer.
Jeg mener ikke at krisen holder sig til Rusland og Ukraine, men det er dér den er brudt ud i lys lue. Hvad der ligger foran krigen, med ledernes fejlslagne politik, kan ikke laves om nu. Men jeg tror vi kun forlænger lidelserne for Ukraine ved at forsyne dem med en masse våben etc. Vi bør forsyne dem med humanitær hjælp og ikke andet.
Det er så de samme politikere med deres fejlslagne politik som skal prøve at få det stoppet igen - det håber jeg de kan gennem dialog.
Måske er jeg sønderjyde på en anden måde end dig Kenneth, for jeg kan ikke forstå sammenligningen med Sønderjylland og Ukraine.
Frihed og demokrati - det er nogle underlige størrelser som ikke nødvendigvis hænger sammen. Det ene er på ingen måde garant for det andet. Jeg vil faktisk hellere udskifte demokrati med humanisme og respekt for andre mennesker.
Du henviser til højskolesangbogen med bl.a. "Kamp må der til . . . . ."
Den kan tolkes som man vil, men kan opfattes som en advarsel imod patentløsninger – politiske eller religiøse – og som en hyldest til livets egenværdi og storhed. En kamp behøver ikke foregå med våben.

Best 73 de OZ2I Henning
oz1iky
Posts: 16
Joined: Sat Jan 22, 2022 4:37 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by oz1iky »

Mojn henning
En kamp behøver ikke foregå med våben.
Det gør den så desværre lige nu!
Og det er det jeg forholder mig til. Og derfor jeg skriver som jeg gør.
Fejlslagen politik føres stort set alle vegne og hele tiden (uanset 'farve' på parti eller kontinent).

Jeg synes IKKE EDR's HB skal trække noget tilbage. Tværtimod!
For de bør have en holdning, en mening, og give udtryk for den.
Og er man ikke enige med dem, så er det jo et valgår i år til EDR's RM.
Heldigvis har vi i Danmark frie valg (til at stemme på dem der gider stiller op ...) !

VY 73, uden brug af krudt og kugler - God og forhåbentlig fredelig søndag

Kenneth OZ1IKY
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ7XF »

Hej Henning og tak for dit fyldige svar.

På et enkelt punkt har jeg en divergerende opfattelse. Det er omkring skammekrogen.
Rus har ved sin maltrakteren af en ellers anstændig filosofi og sine gentagen militære angreb på selvstændige stater sat sig selv udenfor døren.
Det EDR og andre individuelt gør er noget helt andet:

Skriget i sin ypperste form
Denne larmende stilhed mødte jeg første gang som knægt i 1960, da Københavns Rådhusplads den 9. april gik i stå kl 1200 for i 2 minutter at mindes frihedskampens ofre. Jeg var på en alt for stor cykel, kunne ikke nå jorden, men blev holdt i ballance af mig far med et greb i nakken. De næste gange var som regimentets trompeter i Ryvangen, ved monomentet, Vore Faldre lige udenfor Kastellet og ved andre og lignende kransenedlæggelser. Ikke som en fanfare, men skrøbeligt og nervøst, og afløst af Skriget, denne ypperste stilhed, som vi kan mestre virkningsfuldt, når vi er mange nok. Langt mere virksomt og til mere eftertanke end nogen demonstration og optøjer, som jeg har været med eller tilskuer til, kan.
Vi taler med stilhed, ikke med tavshed.

Vi har ikke pædagogens muligheder overfor Rus. Et hvert tilbud om kurophold på Bakkegården vil blive afvist.

Med hensyn til dine sidste kommentarer til Kenneth vil jeg ikke for nuværende kommentere dem nærmere.

vy 73
OZ7XF, Allan
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ7XF »

Hej Henning

Omkring kommentaren til Kenneth, der så overhovedet intet har med EDRs politik på området at gøre:
Men jeg tror vi kun forlænger lidelserne for Ukraine ved at forsyne dem med en masse våben etc
synes jeg at ane din accept af den stærkestes ret til undertrykkelse af de svageste.
Jeg ville være glad, hvis du holdt dig hele putinens koncept for krigen for øje. Beklager den helt ekstraordinære dårlige smag i munden, det måtte give. Antallet af våben, der tilflydes Ukraine er helt uden betydning i den henseende.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz1iky
Posts: 16
Joined: Sat Jan 22, 2022 4:37 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by oz1iky »

Halløjsa Alle Sammen ...
Og jeg mener faktisk alle sammen.

Måske vi skal lade en lille, men god og positiv tanke, gå til de stakkels mennesker som står/sidder midt i alt det her?
Om deres lille mærke på skuldrene er blå og gul eller hvid, blå og rød ...

Vi har så let ved at ..
Ja hvad har vi lige?

Som jeg skrev tidligere, når man har hørt den der uhyggelige og grimme lyd - det der lille grimme 'knald'..
Og set den til højre eller venstre ...
Så har man et lidt andet perspektiv til det der sker lige nu.

Jeg vil give Henning ret, så langt som til at vi skal have et åbent sind, være opmærksom og ikke lade 'hadet' tage over.
Men når det så er sagt, så mener jeg stadig at vi skal vise vores afstand (jeg bruger med vilje ikke afsky!) til det der sker.
Afsky er der hvor ens sind lukker ned. Det er nok lige nu farligt. Men et åbent sind er også lige nu sårbart...

Så mon ikke vi efterhånden skal til at "parkerer den"? At vi skal tænke mere i at hjælpe dem der har behov for det,
end at vi der ikke er en del af den "Specielle Operation" som jævner byer med jorden,
skal kaste os ud i holdninger og meninger som vi ikke har valide data på?
(eller sagt på en anden måde - My guess about how many buildings still are standing in Mariupol, is as good as yours)


.. som Sting jo rigtigt nok sang i "Russians" - I hope the russians love their children too
https://www.youtube.com/watch?v=wHylQRVN2Qs

Så skal vi ikke bare tage den her fra, og håbe at der er et par på de der kanter som kan regnes for at være "voksne" og tager over?

VY 73 - og igen uden krudt og kugler, det har jeg nemlig set så rigelig nok af i ægte rigtig brug!

Kenneth OZ1IKY
User avatar
OZ2I
Posts: 24
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ2I »

Hejsa
Så er jeg her igen.

Nu er jeg ikke så stærk ud i kristne citater mm, men jeg kan huske noget med at der var én som prædikede at "man skal vende den anden kind til". Det er slet ikke så dumt sagt. At bruge våben kan ikke redde Ukraine fra, at de igen bliver en vasalstat til Rusland - kun forlænge pinen en smule.

Tilbage til EDR's statement - jeg syntes stadig det er forkert, men det må jeg så leve med :|
Jeg kender en radioamatør som virkelig har gjort noget meget fornuftigt og rigtigt. Det er vor unge ven OZ7AM Alex, som simpelthen er kørt til den Ukrainske grænse for at hjælpe flygtningene - DET ER STÆRKT og det giver mening. Jeg håber det går rigtig godt for ham!

Her er en side med lidt af hvert: http://www.hand.dk
Best 73 de OZ2I Henning
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ7XF »

Hej Henning, og godt at du er her endnu!

Jeg om nogen ved, at det er svært. Svært i følelsesladede situationer at holde tungen lige i munden og tingene adskilt. For vi vil så gerne det hele, og meget gerne på en gang.
Det vi kan gøre som radioamatører, er den stille protest. Og det, som bl.a EDR gør, ligger tæt derpå.
Jeg mener, at Alex´s indlæg #46 i tråden:
http://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode=thread&obj=91077
, hvor han melder ud:
Den kommende Russian DX Contest bliver også uden min ellers lovede deltagelse -- ikke fordi jeg nærer nogen form for had til den almindelige russer, tværtom, -- og ikke fordi jeg nærer nogen illusion om at det vil blive bemærket -- men fordi jeg simpelthen ikke kan læne mig tilbage og lade som ingenting for en smule pile-up's skyld.

er så sigende for hans vilje og høje kodex, at det fortjener sin plads her:
Screenshot 2022-03-21 at 02-35-41 Brugtgrej - Storpolitik og hamradio.png
Screenshot 2022-03-21 at 02-35-41 Brugtgrej - Storpolitik og hamradio.png (70.62 KiB) Viewed 29500 times
og man ved jo aldrig med det dersens brugtgrej, hvornår der kommer en smagsdommer forbi og rydder tavlen. Så nu er det her.

Og nu hører jeg så fra dig, at Alex er kørt til Ukraines grænse for at hjælpe flygtninge, hvorfor mine tanker og bedste ønsker går den vej.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz1iky
Posts: 16
Joined: Sat Jan 22, 2022 4:37 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by oz1iky »

Mojn Henning
OZ1BII wrote;
..men jeg kan huske noget med at der var én som prædikede at "man skal vende den anden kind til"
Jeg tror det er et alt for ofte løsrevet citat!
Det er fra den famøse Bjergprædikenen, Matthæus evangeliet kapitel 5 til 7.

Og det er taget ud af en helt anden sammenhæng - som dog passer meget godt ind i både diskussionen og Krigen/invasionen i Ukraine.
Men nok ikke som mange går rundt og tror der er ment?
(Så! Nu står jeg til op til 15 år i spjældet, i Rusland for at kalde det en krig - en invasion?)

For dem der ikke lige har en Bibel på litteraturhylden...
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibel ... ine/matt/5

Nede ved "Gengældelse" - 5.38 til 5.42 !
Men læse det nu i sin hele sammenhæng og helhed.

Så kan man på bl.a. Kristlig Dagblad læse en Dr.Theol og kirkehistoriker Carsten Breengaard skrive følgende;
Hvis jeg skal prøve at svare helt enkelt, så kan man sige, at vi altid skal skelne mellem overgreb på en selv og så overgreb på andre.
I det første tilfælde må jeg jo gøre op med mig selv, om jeg vil vende den anden kind til i situationen,
også selv om det eventuelt er med livet som indsats. Men i relation til terror, hvor flere kan blive ramt,
så træder den anden forpligtelse til. Her betyder hensynet til næsten, at jeg skal sikre, at ondskaben ikke går ud over andre.
Resten af artiklen er også interessant og læseværdi.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/ide-t ... din-naeste

Den er skrevet ud fra en terror vinkel - men i min optik, så er der ikke langt fra terror til det jeg ser ske i Ukraine.
Og det helt oprindelige fra Biblen, er jo lige netop en diskussion omkring det med gengældelse og hævn,
samt hvornår det er et forsvar af sig selv og sin næste.

Jeg håber at Tolstojs Война́ и мир / Vojná i mir (Krig og Fred) ikke skal omdøbes til "Special Operations Indsats og Fred" i fremtiden.
Og at de gamle russiske klassikere, også musik, stadig vil være der. For det er vel det større kulturelle og smukke vi bagefter skal og kan overleve på?


VY 73, for en afvekslings skyld, til Alle !

Kenneth OZ1IKY

... And I still hope the russians love their children too!
Post Reply