EDR's politik vedrørende Ukraine

User avatar
OZ2I
Posts: 22
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ2I »

Jeg vil gerne høre om EDR har en officiel holdning i forbindelse med krigen i Ukraine.
Er det sådan at foreningen forholder sig upolitisk ligesom IARU eller opfordrer EDR til restriktioner i lighed med de som er indført af RSGB i forhold til Contester.

Best 73 de OZ2I Henning

ps. FYI - Jeg har modtaget denne e-mail som jeg ikke har tænkt mig at følge:
Dear Henning!
Russian athletes have been advocating for doping abuse for several years without the state flag.
What is the punishment for killing children and women? For bombing peaceful cities?
Radio is a hobby. Among the Nazis were many great athletes, doctors, musicians.
But they did not cease to be fascists.
Against the background of the war, putin's ratings in russia are rising.
The minimum price for the murders is the total isolation of russian radioamateurs,
a ban on participating in competitions and receiving awards.
Thanks for understanding!
73! Petro UW3WF
OZ5WU
Posts: 20
Joined: Wed Jun 09, 2021 11:19 am

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ5WU »

Hej Henning
Der kommer et officielt statement på EDR.dk
Men essensen er at i den aktuelle konflikt følges størstedelen af sportsverdenen og f.eks. RSGB.
Det vil sige at foreningen ikke vil pleje omgang med repræsentanter fra Rusland eller Belarus, så længe der er krig.

Vy 73 de OZ5WU Michael, Sekretær i EDR's HB
User avatar
OZ2I
Posts: 22
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ2I »

Jeg har læst HB's udtalelse med undren, ja faktisk blev jeg ked af det.
Det er da helt hen i vejret at følge RSGB - jeg mener at RSGB og EDR er på en selvmordsaktion med denne holdning.
Hvordan har radioamatørsamfundet tænkt sig genopstå ?
Og hvornår ?

Som Thorfinn Olsen så fint skriver i indlæg 83 på BG [http://www.brugtgrej.dk/user_show.php?User_Id=39431]
"Jeg kunne ikke drømme om at blande hobby og politik sammen.
I det øjeblik vi nægter at tale med hinanden er det først det går rigtig galt."


Der er ingen forskel på det her og så den krise EDR foreningen lige har været igennem. Trængslerne begynder når man ikke kan tale sammen.

ØV siger jeg bare. ØV ØV

73 de OZ2I Henning
oz1iky
Posts: 16
Joined: Sat Jan 22, 2022 4:37 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by oz1iky »

Mojn Henning

2 spørgsmål

1) Hvornår er radioamatør samfundet død?
2) har du tænkt dig at deltage i f.eks, Russian DX Contest, om en uges tid eller to?

Som jeg læser det både RSGB og EDR har formuleret, så står det stadig den enkelte amatør frit?
Frit at vælge om man vil eller ikke vil, deltage i f.eks. en russisk contest, eller kører en QSO med en russisk radioamatør.
(og en belarusser og hans contest - hvis de har sådan en - for den sags skyld(

I samme tråd vil jeg tillade mig at pege på Allan OZ7XF's indlæg (#115)
https://ham.brugtgrej.dk/forum.php?mode ... &obj=91077
AB skrev;
IARU statement af 28 FEB 2022:

“IARU is an apolitical organization focused on promoting and defending amateur radio and the amateur radio services. The amateur radio service is about self-instruction in communications and friendship between people.”.

Udover, at meget er ændret siden, kan jeg på ingen måde opfatte nogen, der med våben truer min og andres eksistens, som mine venner.

vy 73
OZ7XF, Allan
VY 73

Kenneth OZ1IKY
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ7XF »

For mig ville det have været naturligt, at IARU havde fuldt Europarådet og suspenderet Rus.
Netop fordi Europarådet blev oprettet i 1949 af 10 vesteuropæiske lande, herunder Danmark, for at sikre fred og internationalt samarbejde efter 2. verdenskrig. Europarådet bygger på centrale principper om fremme af demokrati, menneskerettigheder og retsstaten (”rule of law”).

Derudover sker der vist mere netop nu. Og det drejer sig om muligheden for at indføre dødsstraf:
http://www.berlingske.dk/internationalt ... -udvisning

vy 73
OZ7XF, Allan
User avatar
OZ2I
Posts: 22
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ2I »

@OZ1IKY
1) Hvornår er radioamatør samfundet død?
2) har du tænkt dig at deltage i f.eks, Russian DX Contest, om en uges tid eller to?

1= Hele fundamentet og alle gode intentioner er forsvundet ved at udelukke nogle radioamatører bare fordi de tilfældigvis bor i et andet land med en politik som "vi" ikke kan li.
2= Selvfølgelig ville jeg da deltage - det er jo en international test som er lavet for alle radioamatører i verden og Union of Radioamateurs of Russia har ikke udelukket nogen.
--- --- --- --- --- --- --- ---
@OZ7XF
".....Derudover sker der vist mere netop nu. Og det drejer sig om muligheden for at indføre dødsstraf:"

Sikke noget at trække frem som en mulighed - ligesom at det har de tænkt sig.
En del af vores "venner" har allerede dødsstraf på deres dagsorden - hvad med dem ?
--- --- --- --- --- --- --- ---

Verden er ikke så sort/hvid som den er fremstillet: Enten står du bagved eller foran vores kanon ?
73 de OZ2I Henning
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ7XF »

OZ2I wrote: Thu Mar 17, 2022 1:42 pm Sikke noget at trække frem som en mulighed - ligesom at det har de tænkt sig.
Det fremgår vist ikke lige af mit indlæg, hvad de har tænkt sig.
En del af vores "venner" har allerede dødsstraf på deres dagsorden - hvad med dem ?
Hvad andre har er uden betydning for den russiske trussel mod andre lande.
--- --- --- --- --- --- --- ---
Verden er ikke så sort/hvid som den er fremstillet: Enten står du bagved eller foran vores kanon ?
Er det et spørgsmål eller en konstatering?
Er det iøvrigt ikke rigeligt, at vi forsøger at forholde os til problematikkerne i disse to spor. EDRs handel og contestservicering. Og det andet spor er den enkeltes ret til selv at bestemme, hvem man vil have QSO med.

vy 73
OZ7XF, Allan
oz1iky
Posts: 16
Joined: Sat Jan 22, 2022 4:37 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by oz1iky »

God morgen

Blot til info!
https://www.dx-world.net/cqww-cqwpx-rus ... ss-region/

https://cqnewsroom.blogspot.com/2022/03 ... on-by.html

Alle stationer fra Rusland, Belarus og piraterne med D1 calls, tæller ikke i CQ WPX og CQ WW.

VY 73

Kenneth OZ1IKY
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ7XF »

Hej Henning

Efter at have trukket vod efter dig på et andet forum, kan jeg konstatere, at det er hverken er et spørgsmål eller en konstatering, når du skriver sådan:
Verden er ikke så sort/hvid som den er fremstillet: Enten står du bagved eller foran vores kanon ?
For mig rækker det at konstatere, at Rus truer mig og andre, og så forholder jeg mig til det og handler derefter. Jeg er ked af, at det falder dig så meget for brystet, at du ikke søger dialogen, hvilket normalt er den måde, at man kan opnå en større forståelse indbyrdes. Ikke alt er jo sort/hvidt.

vy 73
OZ7XF, Allan
User avatar
OZ2I
Posts: 22
Joined: Tue Jun 01, 2021 9:16 pm

Re: EDR's politik vedrørende Ukraine

Post by OZ2I »

Hej Allan
Undskyld mit sene svar.

Her skriver du at jeg ikke søger dialogen - hvad du udleder det af forstår jeg ikke.

Det jeg mener er, at Vesten og NATO har frembragt en situation med vores udvidelser østpå og nu er Ukraine kommet i klemme i den situation fordi Rusland har sagt stop. Det har Rusland sagt i mange år, men nu er de så begyndt at bruge militærmagt for at vise at de mener det.
Næste skridt er så at Vesten "hjælper" Ukraine i krigen mod russerne ved at sende flere våben og ammunition hvilket jo ikke kan andet end eskalere krigen. Anvendelse af militærmagt er politik i sin yderste konsekvens - når dialogen ikke længere rækker.

"Enten står du bagved eller foran vores kanon" - "Enten er du med os og ellers er du imod os"
Det er den stemning der lige nu er fremherskende og den breder sig desværre. Det er simpel propaganda (som vi her i vesten kalder oplysning).
Det har gjort mig ked af det, at nu også min forening, min radioamatør forening, er gået med på den. Og at det spreder sig i radioamatørforeninger rundt omkring i verden. Det syntes jeg er øv for jeg har altid ment at vi radioamatører gik foran med at udbrede dialogen og dermed freden.

EDR formålsparagraf 2 stk. 1 pkt. 3
"At fremme forståelse, viden og tolerance gennem radiokommunikation på tværs af landegrænser, politik og religion".
Jeg ved ikke hvordan du mener det kan fortolkes, men jeg kan forstå det lige nøjagtig som det står.
Bemærk ordene "forståelse" og "tolerance", og bemærk "på tværs af landegrænser".

Når nu Ukraine taber den krig og Rusland får indsat sin nye leder i landet, så bliver der et kæmpe efterarbejde med at samle alle stumper. Hvor ville det have været rart hvis radioamatørerne kunne have gået foran i det arbejde ved allerede at være venner.

Nå, men nu er jeg færdig med at debattere emnet, for hvad der sker vil ske - så det...

Best 73 de OZ2I Henning


"At slå et andet menneske ihjel er svært, men at slå en ven ihjel er næsten umuligt".
Post Reply