EDRs fremtid

OZ8XW
Posts: 18
Joined: Sat Jul 03, 2021 8:36 am

Re: EDRs fremtid

Post by OZ8XW »

Hej Jørgen, OZ0J
Du har måske ret i at EDRs medlemmer ikke repræsenterer flertallet af danske radioamatører; men det skal EDR heller ikke.
Prøv lige at læse formålsparagraffen igen.
Formålet er at samle danske amatørradiointeresserede og arbejde for forbedring af deres (altså dem der bliver medlem) arbejdsvilkår.
EDR skal repræsentere medlemmerne over for myndigheder, offentlighed og andre organisationer.
EDR repræsenterer altså ikke radioamatørerne i Danmark, men de, der er medlem af EDR.
I mange tilfælde vil medlemmernes interesser være sammenfaldende med ikke medlemmers interesser; men det er en anden historie

Du svarer ved hele tiden at stille nye spørgsmål. Skulle vi nu ikke prøve at komme med løsningsmuligheder frem for spørgsmål.

I denne tråd er der fremsat nogle tanker om, hvordan ledelsen/EDR kan medvirke til at medlemmerne får lyst til at beskæftige sig med, hvad der sker i deres forening.
Det ville være ønskeligt, hvis ledelsen (HB og RM) og nogle medlemmer ville kommentere disse tanker og måske komme med andre ideer til at øge medlemmernes interesse.

Dine spørgsmål:
”Hvordan får EDR flere medlemmer?” og ”Hvordan får EDR yngre medlemmer?” kan vel egentligt besvares ganske kort: Ved at tilbyde ”nogle varer”, som er attraktive.

Brandtaler i OZ, hvor man skælder ud på tidligere tiders ledelse, og vedtagelse af diverse mere eller mindre tåbelige guidelines er næppe attraktive varer.
I min optik har nuværende HB gjort et fint stykke arbejde med at administrere foreningen. Der kommer et OZ, QSL-centralen fungerer fint, og vi har en hjemmeside med en mængde informationer. Diverse managere arbejder godt.
Tak for det.

Udadrettede initiativer er det lidt mere småt med.
Tiltag omkring antennetilladelser har eksempelvis, som jeg ser det, indskrænket sig til, at man har opnået høringsret i forbindelse med ændring af bygningsreglementet.
Det er skam et fint resultat; men hvad med et aktivt antenneudvalg.
Det kunne f.eks. udgive en oversigt over de mange regler og bestemmelser, der gælder for opsætning af antenner.
Lave en vejledning til, hvordan man bør gribe sagen an, når man vil ansøge om antennetilladelse, herunder tilbyde hjælp - konsulentbistand - til udformning af eventuelle skrivelser, forhandlinger med teknisk forvaltning, boligselskab, udlejere mv.
Fremdrage positive oplevelser med antennetilladelser.
Samme udvalg kunne i samarbejde med informationsudvalget lave en oplysningskampagne, der på forskellig vis har til formål at gøre offentligheden opmærksom på, hvad amatørradio er.
Den kreditforening, som jeg skylder penge, udsender flere gange om året et flot magasin til alle medlemmer. Det samme gør nok andre. Mon ikke boligforeningerne og deres organisationer har tilsvarende publikationer.
Her var det oplagt at søge at få optaget artikler om amatørradio.
Ugeaviser, ugeblade og lignende kunne måske også tilbydes noget materiale om vores hobby.

Jeg forestiller mig, at den slags tiltag i højere grad tiltrækker nye medlemmer.


Vy 73


Flemming, OZ8XW
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDRs fremtid

Post by OZ7XF »

BL
http://bl.dk/
, der er en interesse- og brancheorganisation for de almene boligorganisationer og den ene million mennesker, der bor i almene hjem, udgav tidligere et blad, Bo Godt, der omdeltes til alle husstande i de tilsluttede almene boligorganisationer. Bladet gik ind september 2019. Men det vil nok være muligt, at få fortalt om amatørradio og EDRs lokalafdelinger på deres hjemmeside (herunder), og måske i deres nyhedsbrev, der udkommer hver fjortende dag.
http://bogodt-bl.dk/

Jeg har dog ikke længere føling med BL og ved ikke noget om, hvor tit deres hjemmeside er søgt og af hvem, ligesom jeg heller ikke ved, hvor mange, der er tilmeldt deres nyhedsbrev.

vy 73
OZ7XF, Allan
Post Reply