EDRs fremtid

OZ8XW
Posts: 18
Joined: Sat Jul 03, 2021 8:36 am

EDRs fremtid

Post by OZ8XW »

Nogle kommentarer i anledning af lederen i OZ december ”Fremtiden banker på !” og tråden på brugtgrej: "Fremtiden banker på" - tanker om hvordan EDR bliver 100år+

Det er ret uoverskueligt at tage fat på alt på en gang. Jeg vælger at starte med det, der kan kaldes

Medlemspleje.
Medlemstallet er vigende, når der ses bort fra det nyligt afsluttede meget billige introtilbud. Der kommer meget få til medlemsmøderne, der er ikke et fuldtalligt repræsentantskab og man hører ofte, at der mangler hænder til løsning af opgaverne.

Jeg tror ikke, det er almindeligt at melde sig ind i en forening som EDR, for at ”hjælpe til. Når man tegner medlemskab, er det snarere, fordi foreningen har noget at byde på. Mange gamle medlemmer meldte sig sikkert lige som jeg selv ind for at få OZ.

Lysten til at engagere sig i foreningsarbejde og følelsen af at være med i et fællesskab kommer hen ad vejen og følger med, hvis man får indsigt og indflydelse.

Orientering af medlemmerne er et område, som nuværende HB ikke har dyrket særligt.
HB-møderne bliver ikke annonceret i kalenderen på hjemmesiden og dagsordner og referater er godt skjult på hjemmesiden. RM her i november var ikke nævnt med et ord i OZ. Jeg tror faktisk, at en stor del af medlemmerne slet ikke opdagede, at der var Repræsentantskabsmøde.

En styrket indsats vil kræve mange ressourcer; men jeg er ret sikker på, at det vil lønne sig på sigt.

Udsendelse af et nyhedsbrev hver måned.
OZ kommer ”for sjældent” og skal suppleres med f.eks. nyhedsbreve.
(Systemet findes allerede, idet man på hjemmesiden jo kan tilmelde sig nyhedsbreve. Problemet er, at der aldrig kommer nogle.)
Nyhedsbrevet bør omtale HBs arbejde og tanker/ideer og supplere de officielle referater, med en bredere beskrivelse af sager og beslutninger.
(Det officielle referat er sikkert velegnet for HB; men ret uoverskueligt for det ”almindelige” medlem.)
I et nyhedsbrev kan der gøres opmærksom på forskellige arrangementer i såvel lokalafdelinger som landsforening, bringes nyt fra diverse udvalg og reklameres for HB-møder. HB-medlemmer og repræsentantskabsmedlemmer kan præsentere deres tanker og holdninger. Der kan laves henvisninger til omtaler og nye ting på hjemmesiden, siges velkommen til nye medlemmer osv. osv.
Jeg forestiller mig ikke, at det første nyhedsbrev rummer alle de nævnte emner; men at det udvikles over tid.
Nyhedsbrevet skal selvfølgelig reklameres ”alle steder” og kan passende sendes til alle de medlemmer, som EDR har mailadresser på.

Radioforum/nyhedsudsendelser
Vi betjener os af radio til kommunikation. For et lille års tid siden var der kommet godt gang i et radioforum hver lørdag på 80 m.
Hvorfor nedlagde HB det radioforum?

Et stort antal repeatere på 2 m kan i dag bindes sammen.
Her er der en oplagt mulighed for en nyhedsudsendelse med f.eks. ugentlige udsendelser til en stor del af medlemmerne.

Radioforums og nyhedsbreve behøver ikke være styret af EDRs ledelse eller udelukkende afspejle EDRs holdning; men der skal være en kontakt, således at man f.eks. kan få kommentarer fra ledelsen og svar på rejste spørgsmål.

Forum på hjemmesiden
Det kunne formentligt tåle, at blive reduceret til færre emneoverskrifter; men først og fremmest bør ledelsen – både HB og RM - være synlige her og deltage i eventuelle debatter.
I det hele taget ville det være gavnligt, hvis medlemmerne får mulighed for at lære deres ledelse at kende, lige som ledelsen må være interesseret i at kende de forskellige meninger, som medlemmerne måtte have om EDR.

Uden medlemmer – interesserede medlemmer – ingen forening.
I håb om at dette oplæg kan starte en debat, og at EDRs HB vil deltage og kommentere her på forum.

Flemming, OZ8XW
Medlem nr. 8737
OZ0J
Posts: 39
Joined: Thu Jun 10, 2021 2:57 am

Re: EDRs fremtid

Post by OZ0J »

OZ8XW wrote: Sat Dec 18, 2021 11:31 am HB-møderne bliver ikke annonceret i kalenderen på hjemmesiden
Som frivillig begivenhedsredaktør siden sidst i juli vil jeg gerne vide, hvilken kalender, du har kigget i?
medlemsmøder.PNG
medlemsmøder.PNG (42.71 KiB) Viewed 29013 times
Billedet her er fra kalenderen på EDRs hjemmeside www.edr.dk, og kalenderen findes på https://www.edr.dk/kalender-full/

Under https://www.edr.dk/nyheder/ har der også været vist medlemsmøder i højre side frem til datoen for hvert medlemsmøde. Jeg har personligt oprettet og tjekket, at de løbende er blevet vist.

https://www.edr.dk/nyheder/ har der også været vist en liste over medlemsmøderne som "fremhævede begivenheder" så JO medlemsmøderne har været annonceret på EDRs hjemmeside og i EDRs kalender. De "fremhævede begivenheder" fjernes, når de ikke længere er aktuelle. I kalenderen forbliver de.
OZ8XW wrote: Sat Dec 18, 2021 11:31 am Vi betjener os af radio til kommunikation. For et lille års tid siden var der kommet godt gang i et radioforum hver lørdag på 80 m.
Hvorfor nedlagde HB det radioforum?
Hvorfor skal de foregå på 80 meter, hvor alle ikke har certifikat dertil?
Og hvor meget aktivitet var der, senest der var radioforum? De få gange, jeg lyttede med, var aktiviteten under 5 min.

Flemming, hvor meget af det, du efterlyser, giver flere medlemmer? Og ikke mindst yngre medlemmer?

Jørgen, OZ0J
Medlem af EDR, DDXG, ARRL m.fl.
OZ8XW
Posts: 18
Joined: Sat Jul 03, 2021 8:36 am

Re: EDRs fremtid

Post by OZ8XW »

Hej Jørgen
Du tager fejl.
Jeg skrev HB-møderne (Hovedbestyrelsesmøderne).
De optræder ikke i kalenderen.

Mit skøn/gæt er, at Radioforum havde over 50 lyttere/deltagere hver lørdag, da det sluttede.
Efter min mening skal information om EDR skal foregå alle steder, hvor der "færdes" radioamatører. 80 m er blot en af mulighederne.

Hvis du læser mit indlæg, så er formålet ikke primært at få nye medlemmer; men at skabe interesse for foreningen.
"Din" kalender" skaffer vel heller ikke primært nye medlemmer; men ethvert tiltag og enhver oplysning om hvad EDR laver er nødvendig/gavnlig.

Vy 73

Flemming.

PS. Du har endnu ikke svaret på mit spørgsmål til dig i tråden på brugtgrej!
OZ0J
Posts: 39
Joined: Thu Jun 10, 2021 2:57 am

Re: EDRs fremtid

Post by OZ0J »

OZ8XW wrote: Sun Dec 19, 2021 8:02 am Jeg skrev HB-møderne (Hovedbestyrelsesmøderne).
De optræder ikke i kalenderen.
Nu er der andre, der har svaret på en anden planform, så jeg vil henvise til https://rdeforum.dk/viewtopic.php?p=9178#p9178

Og jeg kan ikke lægge noget i kalenderen, jeg ikke får information om. Der har i øvrigt været masser af information om RM-pakken og RM-mødet, omend det ikke har været i OZ. Her valgte det tidligere HB at lave OZ levering om, så det kun kom 6 gange om året. Deadline til OZ oktober var 1. september, hvilket er en dum dato i forhold til RM i november. Som statsministeren siger "lev med det" - eller kom med et forslag til at lave det om.
OZ8XW wrote: Sun Dec 19, 2021 8:02 am PS. Du har endnu ikke svaret på mit spørgsmål til dig i tråden på brugtgrej!
Jeg går ud fra, at det er nedenstående. Hvis ikke må du gerne gentage spørgsmålet.
OZ8XW
Synes du Kjeld og du Jørgen, at det er i orden, at EDRs sekretær nedgør tidligere tiders ledelser, den måde andre bruger amatørradio og truer de, der mener noget andet end OZ5WU, med eksklusion.
(Jeg håber også at OZ5WU snarest får tid til at svare påde spørgsmål flere har stillet til ham.)
Flemming kan du ikke citerer fra OZ5WUs artikel om, hvor der ordret trues med eksklusion?
OZ8XW:
Jeg skal snarest på EDRs forum – der vel er det rette sted til at debattere EDR – fremkomme med mine tanker og ideer til, hvordan EDR skal udvikles.
Her venter vi spændt på dine tanker og ideer.
OZ8XW wrote: Sun Dec 19, 2021 8:02 am Mit skøn/gæt er, at Radioforum havde over 50 lyttere/deltagere hver lørdag, da det sluttede.
Det kan så undre, at det max tog 5 min, så var det overstået. Hvem oprettede i øvrigt dette forum? Og hvem nedlagde det? Og hvor kan man som medlem finde en beslutning herom?

Og når vi nu er ved de manglende svar, så er her et spørgsmål på bruggrej fra mig til dig:
OZ0J
Og hvor er det ellers, at HB skal lytte til medlemmerne?
Her har jeg ikke fundet et svar fra dig.

Og til slut:
OZ8XW
Der er aldrig kommet noget konstruktivt ud af at true og tale nedsættende om andre.
Helt enig, det så vi resultatet af i starten af 2018 samt en masse debat efterfølgende på EDRs daværende hjemmeside. Kom der noget godt ud af det?


73, Jørgen OZ0J
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDRs fremtid

Post by OZ7XF »

Jeg har andet steds kæftet op om at fokusere mere på hvordan end hvorfor, og udsætter jeg trådstarters indlæg for den metode, kan jeg koge indlægget ind til følgende punkter:

1. OZ op i gear med hensyn antal om året
2. E-mail baseret nyhedsbrev, hver måned
3. Foreningsaktivitet på båndene
4. HB skal gøre sig synlig

Lad mig kommentere lidt på disse punkter.

1. OZ.
OZ er som sikkert bekendt den største enkeltstående økonomiske byrde for foreningen, og sammenholdt med tidligere tiders ofte udokumenterede udsagn om, at en del af medlemsflugten skyldtes det dengang høje kontingent, finder jeg ikke anledning til at skyde flere penge efter bladet. Flere udgivelser om året vil sikkert også udløse behov for yderligere menneskelige ressourcer end for nuværende, med mindre indholdet i det enkelte nummer mindskes. Flere udgivelser om året betyder også flere penge til distributøren af bladet.

2. E-mail baseret nyhedsbrev, hver måned.
For så vidt et udmærket værktøj for Hovedbestyrelsen at benytte, men det må bero på det enkelte medlems frivillige tilmelding, og nyhedsbrevet skal tillige være tilgængeligt på hjemmesiden som en artikel.

3. Foreningsaktivitet på båndene.
Egentlig også et af mine smertensbørn. Men skal det udelukkende være "foreningsnyt og dito brok", vi kunne jo også tage Radiodoktoren op igen.

4. HB skal gøre sig synlig.
Det hænger jo i høj grad sammen med udgivelse af nyhedsbreve og ikke mindst vise sig på foreningens forum.

Til ovenstående liste vil jeg tilføje et af mine helt store smertensbørn, hjemmesiden.

5. Hjemmesiden kan anvendes til meget andet end det, som den gør for nuværende. Det er faktisk prøvet før, endda med stor succes og som naturlig konkurrent til OZ.
Derfor, lad medlemmerne komme til, altså uden det helt store filter og optagelse i fortegnelsen over redaktører. Og nu bliver jeg nødt til at bryde mit princip og skrive om, hvorfor. At skrive på bladet, og skrive på foreningens hjemmeside er en attraktion for både skribent og læser. Det er det, der er skaber forening. Hvad venter I på. Sæt i gang.

vy 73
OZ7XF, 10827, Allan
OZ8XW
Posts: 18
Joined: Sat Jul 03, 2021 8:36 am

Re: EDRs fremtid

Post by OZ8XW »

Hej Jørgen
Jeg synes at alle dine spørgsmål og kommentarer fjerner fokus fra det det drejer sig om, nemlig EDRs fremtid.
Men lad mig nu for en god ordens skyld svare dig:
Tredjemands kommentarer i et andet forum vil jeg ikke besvare. Folk må skrive her i tråden, hvis de vil deltage i debatten.
Selvfølgelig kan du ikke lægge noget i kalenderen uden information; men HB møderne bør bringes i kalenderen – dem alle, og det savnes. Ansvaret er HBs.

Angående mit spørgsmål til dig:
Du henviser til det rigtige spørgsmål.
Når OZ5WU skriver, at det er at betragte som foreningsskadelig virksomhed, at have en anden mening end ham, så tolker jeg det sådan, at han truer med vedtægternes § 16 der siger, at personer der…”handler til skade for EDR” – ”kan ekskluderes”
(Du kan bare besvare spørgsmålet i tråden på Brugtgrej. Det er vel der, svaret hører hjemme.)

Mine tanker om EDR
Mit indlæg i denne tråd er faktisk nogle af de tanker jeg gør mig om EDR. Der skal nok komme flere.

Angående radioforum på 80 m.
Hvor HB har berettet om sin beslutning om lukning; det må du spørge dem om.
Fakta er, at da OZ0APT meddelte, at han trak sig som ordstyrer, så skrev jeg til HB og tilbød (sammen med en anden amatør) at fortsætte som ordstyrer. Jeg tillod mig at foreslå, at ordstyreren skulle have mulighed for enugentlig kontakt med HB, for at kunne få seneste nyt og evt. kommentarer til spørgsmål rejst af deltagerne på 80 m.
Det ønskede man ikke at tage imod.

Hvor skal HB lytte
Dit spørgsmål til mig om, hvor HB skal lytte til medlemmerne, synes jeg hele mit oplæg giver klart svar på:
Alle mulige steder, hvor medlemmer og HB kan mødes i ”offentligheden”


Til slut:
Skulle vi så ikke være enige om at kigge fremad og holde os til intentionen med denne tråd:
Hvordan får vi flere medlemmer til at interessere sig for EDR?
Det vil jeg gerne høre din og andres mening om

Vy 73

Flemming, OZ8XW
OZ8XW
Posts: 18
Joined: Sat Jul 03, 2021 8:36 am

Re: EDRs fremtid

Post by OZ8XW »

Hej OZ7XF, Allan
Tak for en fin opsumering af mit indlæg.
På et enkelt punkt har jeg nok udtrykt mig lidt uklart.
Selv om jeg gerne ser OZ komme hver måned, så var det ikke det jeg hentydede til; men at med den udgivelsesfrekvens man har med OZ kun hver anden måned, så er der behov for mere og hurtigere information. Altså nogle af de foreslåede tiltag.

Ellers har du helt tydeligt beskrevet, hvad jeg mener.
Det utvivlsomt store arbejde med sådanne tiltag, er jeg helt sikker på medfører flere engagerede medlemmer til gavn for EDR.
Måske der ligefrem er flere, der vil melde sig til at gøre en indsats i ledelsen, i udvalg eller andre steder.

Vy 73

Flemming, OZ8XW
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDRs fremtid

Post by OZ7XF »

Vi bliver også nødt til at forholde os til en ny verden med anvendelse af videokonferencer og andre digitale samarbejdsværktøjer til alt lige fra HB møder til medlemsmøderne i regionerne. OZ5WU har ved sin leder åbnet ballet. Jeg bliver dog i den forbindelse nødt til at bemærke, at der findes mange andre og billigere muligheder end lige netop produkterne fra Microsoft. Det må være en oplagt opgave for hovedbestyrelsen at undersøge og implementere.
Så igen. Hvad venter I på. Sæt i gang.

http://global.techradar.com/da-dk/best/ ... videomoder

vy 73
OZ7XF, Allan
OZ0J
Posts: 39
Joined: Thu Jun 10, 2021 2:57 am

Re: EDRs fremtid

Post by OZ0J »

OZ8XW wrote: Mon Dec 20, 2021 4:12 pm Hvordan får vi flere medlemmer til at interessere sig for EDR?
EDRs medlemmer repræsenterer formentlig ikke flertallet af danske radioamatører, uanset hvor meget/lidt aktive de er.

Og så vi så kigger på EDRs formålsparagraf, så skal EDR samle danske radioamatører ikke kun EDRs medlemmer. Det sidste har vist sig at være svært nok i sig selv.

Jeg vil i stedet stille spørgsmålene:
Hvordan får EDR flere medlemmer?
Hvordan får EDR yngre medlemmer?
Som landsformanden sagde på Amatør Træf Fyn, måske ikke ordret, men vi er efterhånden blevet både gråhårede og tyndhårede. Der skal yngre kræfter til.
OZ7XF
Posts: 93
Joined: Fri Jun 04, 2021 3:30 pm

Re: EDRs fremtid

Post by OZ7XF »

OZ8XW wrote: Mon Dec 20, 2021 4:12 pm Hvordan får vi flere medlemmer til at interessere sig for EDR?
Det vil jeg gerne høre din og andres mening om
Allerførst skal den enkelte acceptere tingenes tilstand, og at det ikke er forfærdeligt at være gammel, men naturligt.
Jeg er træt, træt , træt af den evindelige snak om, at der i foreningen skal yngre kræfter til. Alene den snak, skal nok holde dem væk. Allerede inden det store opsving i medlemstallet for snart mere end 30 år siden, var EDR en gammelmandsforening.
Accepter tingenes tilstand, men accepter ikke, at andre løber med initiativet. Det er her, der kan strammes op. EDR må og skal være stedet, hvor nørderne samles. Så kommer de yngre kræfter helt af sig selv. Vi skal med andre ord gøre os interessante og repræsentere det specielle, men vi skal gøre det i tiden og ikke som dengang vi var unge. For den samfundsskabte virkelighed har ændret sig ikke så lidt siden.
Skal vi så ikke lave nogle nye foldere og nye plakater i tiden farver. Jo, hvis målet er at fylde klæderen op på Klokkestøbervej. For tidsskrifthylderne er væk på de steder, hvor de yngre kræfter er. Hver enkelt unge har sin egen tidsskrifthylde, men den er i bukselommen i form af en smartphone eller en staveplade. Så for at komme i bukserne på dem, må vi analysere signalvejene og mase os på med vores budskab om hobbyen og foreningen.

vel mødt
OZ7XF, Allan
Post Reply