6 meter båndet

Post Reply
OZ1OP
Site Admin
Posts: 6
Joined: Fri May 28, 2021 10:15 pm

6 meter båndet

Post by OZ1OP »

Jeg overvejer at supplere min sation med en 6-meter antenne.
Er der nogen som vil dele sine erfaringer med os om 6-meter båndet ? Hordan er forholdene og hvordan er trafikken ?
Hvilken antenne bruger I.

OZ1OP, Ole Püschl
oz9xu
Posts: 4
Joined: Sat May 29, 2021 3:43 pm

Re: 6 meter båndet

Post by oz9xu »

Hej Ole

Ikke fordi jeg bruger meget tid på 6m, men båndet findes på min trcv og jeg har den ide, at intet bånd på mit udstyr må være ubenyttet :D .

Jeg har for mange år siden "arvet" en 2m GP, hvor elementerne var knækket. De er nu erstattet af nye elementer i messingrør, overtrukket med krympeflex, og afstemt til 50,1 MHz, der hvor der er mest CW trafik. Den virker udmærket, men er ikke det optimale.

Min QTH er blot 7 meter over DVR og antennen ca. 15 meter over DVR. På den ene side 100 meter høje skrænter/klipper, så rækkevidden vest og sydvest er ikke den bedste, men har da for et par år siden kørt Kuwait på 6m CW. På den anden side 500 km fladt havvand, men ikke rigtig nogen trafik fra øst.

Forholdene skifter meget. Man skal være hurtig, for blinker man med øjnene, så er forholdene væk. Når forholdene er gode er der en del trafik på CW, mest EU. Trafikken på digi og phone ved jeg ikke så meget om.

Men det er et sjovt bånd.

Vy 73
OZ9XU, Verner
OZ1OP
Site Admin
Posts: 6
Joined: Fri May 28, 2021 10:15 pm

Re: 6 meter båndet

Post by OZ1OP »

Hej Verner

Tak for et inspirerende svar.
Jeg har nu laver en 6 m antenne: efter anvisning fra https://vk2zoi.com/articles/half-wave-flower-pot/
En 6 meter flowerpot antene, idet jeg dog har brugt det noget berdre Belden H155 i stedet for RG 58.
Antennen dykker fint til SWR 1.05 til 1.6 i området 50 - 52 MHz med et tilsvarende Return Loss på 38 dB. Hvor meget af RL der skyldes forskellige tab og hvor meget der kommer til udstråling, kan jeg jo ikke vide.
Konstruktion af spolen er kritisk kritisk. Hos mig blev det til 9 vindinger på en 55 mm spoleform, hvilket gav et transmission loss på - 47 dB ( indstillet efter en miniVNA )

- Men ellers er antennen bygget på ½ time af "en pind" og et stykke coaxcabel ! Målene på tegningen virker naturligvis ikke med det kabel jeg har brugt som har en anden elektrisk længde end RG58, og skal derfor justeres passende.

Jeg har ikke hørt nogen trafik endnu, men det kommer forhåbentligt.

Er der nogen som vil tilbyde sig med en sked, så jeg kan konstatere om antennen ikke bare har et godt SWR, men måske også udstråler energi ?

Vy 73
OZ1OP / Ole Püschl



flowerpot.jpg
flowerpot.jpg (29.97 KiB) Viewed 29996 times
OZ0J
Posts: 40
Joined: Thu Jun 10, 2021 2:57 am

Re: 6 meter båndet

Post by OZ0J »

Uden at være den store mester på 6M / 50 MHz, så vil 50.313 været et godt sted at starte for modtagelse.

50.313 er den internationale FT8 frekvens, og det er nok her, der sker mest. Det anbefales, at man har en station, der kan sættes op med lydkort og WSJT/JTDX som modtage program. Lytter man kun, så vil der "bare" være en masse hyletoner.

Og skal man have lidt DX ud af 6M, så er der nok ingen vej uden om en vandret beam med en rotor under. Og et PA-trin på 500-800 watt til FT8 er også at foretrække. Der er i dag kørt QSO mellem JA og OZ, så lidt liv er der på 6M.

Sæsonen er i sommerhalvåret dvs. frem til slut august. Der kan dog komme vinteråbninger, bl.a. havde jeg en sidst i december 2018, og det er så mest til EU.
OZ1OP
Site Admin
Posts: 6
Joined: Fri May 28, 2021 10:15 pm

Re: 6 meter båndet

Post by OZ1OP »

Hej Jørgen.
Så kom der hul igennem på FT8 til eu.
Post Reply