Spil Design for Contestere - Del 4: Følelser
Brooke Allen, N2BA
Tilrettet og oversat af OZ1BII Henning Andresen

 
 
Hvad er vores hobby præcist, og hvad er den godt for?
 
Behandling af dårlige forhold
I college havde jeg et forhold til en pige som startede godt, men snart gik ned ad bakke. Jeg var et dårligt menneske, alle vores problemer var helt min skyld, og det lod hun mig vide. Hvis jeg gjorde noget rart for andre, spurgte hun "Hvad med mig?". Hvis jeg gjorde noget rart for hende, spurgte hun "Hvorfor kan du ikke være sådan hele tiden?"
Jeg ville aldrig have været hende utro, men jeg blev interesseret i amatørradio igen. Til sidst kasserede hun mig og sagde, at min hobby ikke syntes at efterlade nogen plads i mit liv til hende.
Så hvad kunne amatør radio give mig som min kæreste ikke kunne?
Først og fremmest havde hun det synspunkt, at jeg havde den forkerte indstilling (til hende i det mindste). Mere specifikt havde jeg ikke den rette Lusory attitude, en betegnelse som spildesignere bruger for den psykiske tilstand en person har brug for at komme ind i, for at spille et spil. Begrebet blev opfundet af filosoffen Bernard Suits, som definerede afspilning af et spil som "Et frivillig forsøg på at overvinde unødvendige hindringer."
At opholde sig op mod 48 timer i en Contest for at få meningsløse 6 sekunder korte samtaler med folk over hele verden er helt unødvendigt, men jeg elsker at gøre det. Min kæreste kunne ikke se, hvordan det på nogen måde kunne være mere vigtigt for mig end hendes lykke. At gøre hende glad var en ufravigelig regel i hendes spil og det var lige netop den regel som tog alt det sjove ud af det. I en Contest, selvom jeg scorede dårligt, følte jeg stadig at jeg var kompetent til noget fordi det var regler jeg kunne acceptere, mens hendes klager over mig gjorde at jeg følte mig inkompetent til alt i hendes spil.
 
Vi elsker at være kompetente til ting, vi selv vælger at gøre og vi hader at være inkompetente til ting vi er tvunget til at gøre.

Ekskæresten beskyldte mig for at "spille spil" med hendes følelser. Faktisk tror jeg, ​​at folk bør spille spil med hinandens følelser og tænke over om det er gode spil med gode regler, om de trådte frivilligt ind i spillet og endelig, noget af det vigtigste; fører det til gode følelser?
Hvis du vil overbevise nogen om værdien af ​​amatør radio er du nødt til at vide, hvad vores hobby følelsesmæssig er godt for.

Meddelelsen er Magien er Mediet
For et par år siden besluttede en kollega og jeg at tage vores teenager sønner til American Association for Avancement of Sciences årlige konference. Vores samtale om planlægning af turen gik nogenlunde som dette:
Han: "Lad os tage min bil. Den er helt ny. Jeg har et iPod-stik, en satellitradio, en GPS, en cd- afspiller med kvadrofoni lyd og håndfri cellulære indbygget i bilen."
Mig: "Lad os tage min 10-årige tæppebanker. Jeg har en kassettebåndspiller vi ikke vil bruge, en AM / FM-radio som vi heller ikke vil bruge, og jeg har kun papirkort fra Krak. Men jeg har til gengæld en amatørradiostation i bilen."
"Hvad godt er der ved det?"
"Vi kan tale med folk over hele verden."
"Jeg kan tale med folk over hele verden også."
"Men vi kan tale gratis."
"Men jeg kan også tale gratis. Jeg har en VoIP."
"Ja, men vi vil tale med fuldstændig fremmede."
"Hvorfor ville du ønske at tale med folk du ikke kender, og hvad ville du tale om? "
"Se, du ved hvordan din mobiltelefon virker? "
Det gjorde han og han forklarede hele analog-til-digital konverteringen frem og tilbage – trods alt er han jo firmaets tekniske leder.
"Det er godt" sagde jeg, "min amatørradio bruger FM".
"Mener du frekvensskiftmodulation? Fordi det ved jeg også hvad er for noget."
"Nej, jeg mener Friggin' Magi. "
"Forklar". Han kiggede skeptisk på mig.
"Mit udstyr er en magisk boks, der vil tage energi fra vores bilbatteri, modulere energien med min stemme, og dirigere den til en kort metal pind på taget af bilen på en sådan måde, at magien, de usynlige bølge-lignende partikler, vil koge og blive spredt ud i alle retninger. Nogle af disse partikler vil gå ud i rummet, men de fleste af dem vil blive absorberet af noget som f.eks. husene, skyerne, træerne og lignende ting. Et par vil prelle af på ting såsom den øvre atmosfære, jorden og havene før de med tiden absorberes. Et par vil prelle af mere end én gang.
 

  Figur 1 - Det er magi, og ingen andre ord giver det retfærdighed.

"Så vil en anden tryllekunstner som mig, i Italien eller Rusland eller Argentina eller Japan, have et stykke metal tilsluttet hans magiske kasse. Et ubestemt antal magiske partikler vil ramme hans stykke metal med alle former for kilder - menneskeskabte, naturlige og overjordiske. Prøv at sammenligne tværsnitsarealerne af vores to stykker metal i forhold til hele universet, og prøv at sammenligne magtfulde ting som lyn, stjerner og Big Bang med mine udsendte 100 Watt, og du vil indse, at kun en forsvindende brøkdel af de magiske partikler han fanger, vil være kommet fra os.
Men han vil indstille sin magiske boks for at vælge netop de få magiske partikler fra mig og bruge dem til at rekonstruere min stemme, og han vil svare mig. Det vil være som om jeg blinker med mine forlygter og nogen i Europa ser det og blinker tilbage. Den anden tryllekunstner og jeg har sandsynligvis ikke noget til fælles, bortset fra at vi begge er tryllekunstnere, og det vil give os masser at tale om. Det hele er magi, og der er ingen andre ord for det".
Han var målløs, men da vi skulle af sted sagde han, "Cool. Lad os tage din bil."
Vi talte med folk i Firenze, Moskva og Buenos Aires. Turen til konferencen var ganske lang, men den var ikke lang nok, for 20 meter var stadig åben da vi ankom, og jeg manglede stadig at kontakte Japan.
 
Magien i meddelelsen
De fleste lærere indenfor videnskab griber undervisningen forkert an. Kan du forestille dig en tryllekunstner som først lærer dig hvordan et trick skal gøres og så laver tricket for dig?  Det ville ikke være sjovt. Hvorfor gide lære at lave den tryllekunst hvis du aldrig selv kommer til at opleve magien ved den.
På samme måde, forklarer de fleste radioamatører deres hobby helt forkert. I stedet for at starte med at fortælle om teorien, så fortæl om magien ved radiobølgerne, og derefter luk op for radioen og se hvad der sker. Teorien kommer i sidste ende.

 
Man kan ikke vinde en radio contest helt alene. Du kan kun vinde, hvis du hjælper dine konkurrenter som forsøger at slå dig, ligesom de hjælper dig og du forsøger at slå dem.


I det mindste vil du ikke dø klokken 0000 Zulu
Jeg har haft mange samtaler som denne:
Hun: "Radio konkurrencer giver ikke nogen mening for mig her i Internet tidsalderen ".
Mig: "Forstår du, hvorfor folk løber maraton? "
"Selvfølgelig."
"Men, hvorfor i alverden skulle man løbe 26 miles og 385 yards i dag, bare fordi en legende siger at der, for to og et halvt årtusinder siden, var en fyr som løb denne afstand og han derefter faldt død om? Hvis du ønsker at komme et sted hen kan du jo bare hoppe i din bil."
"Folk løber maraton, fordi de syntes det er sjovt."
"Amatør konkurrencer er sjove på samme måde, som maratonløb er sjove. Med én stor forskel"
"Hvad er det? "
"Man kan løbe en maraton helt selv. Men man kan ikke vinde en radio contest helt selv. Du kan kun vinde, hvis du hjælper dine konkurrenter som forsøger at slå dig, ligesom de hjælper dig og du forsøger at slå dem. Det er da fedt”.
Brug min tilgang, næste gang du nødt til at forklare en Contest for nogen. Det virker.

Venner Faktisk
Ham radio er ikke familie for mig, og næsten ingen af ​​jer er mine venner. Vi er et fællesskab, og ofte er det den eneste grund til at vi er til hjælp for hinanden.
Måske du har hørt om "Farmville”. Det er et spil, som blev oprettet på 5 uger, lanceret den 19. juni 2009 og den 19. februar 2010 havde det næsten 81 millioner spillere.
Farmville er ikke min kop te, men jeg spurgte en uhelbredeligt syg af mine venner, hvad det betød for hende, og hun fortalte mig hvor taknemmelig hun var, at have så mange venner over hele verden, der er forbundet med hende gennem et spil og, som stod ved hende i hendes hårde tider. Så hendes venner begyndte også at oversvømme mig med hjertevarmende og dramatiske historier om, hvordan spillet påvirkede deres liv. Og dog, ingen af ​​disse historier var om selve spillet. Hvad fortæller det dig?

Skriv ikke et manuscript. Byg en motor
Biografier læses som historier, men det kan narre dig til at tro du har brug for at skrive en opskrift til at have et godt liv. Det er præcis det modsatte, en sådan opskrift forsøger at blinde dig og ikke at se muligheder i dit liv. Film uden scripts går ofte over budgettet, og er sjældent interessante at se, men dit liv er ikke som en film, det er ligesom et spil.
Spil er ikke film, eller romaner eller skuespil. De er historie-genererende motorer. Skak har været en generator af historier i 1000 år, og sidder i dag i midten af en episk kamp som rejser spørgsmålet om, hvad det vil sige at være menneske.
Ligeledes har vores hobby en fantastisk samling af ufortalte historier. Folk har risikeret deres liv, og nogle er endda døde, bare for at få en "ny entity" i luften.
Men hvem kender til os eller vores historier?

Vi burde eje spilindustrien
Telegrafister skabte de første teknologi-baserede sociale netværk allerede før nogen af os var født. Det amerikanske Radio Relay League blev oprettet i 1915 for at organisere packet switching  og i 1928 organiserede de det første store multi-player on-air spil - International Relay Party, i dag er det kendt som ARRL International DX Contest.

Det er aldrig for sent
I del 3 i denne serie nævnte jeg, at vi kunne lave Contests som ikke-amatører kan spille på internettet og derigennem blive ført til at bestå licensprøve og blive Radioamatør.
Mange moderne computerspil har en opdigtet historie, der etablerer en indstilling, og giver spillerne en følelse af, at de er begyndt et episk eventyr. Spiludgivere arbejder hårdt for at danne et fællesskab omkring deres spil.
Vi amatører er allerede et veletableret samfund med en rig historie, der er fyldt med episke historier om romantik, drama, skønhed, intriger, eventyr og magi. Vi er bare ikke gode til at udtrykke vores følelser.
Passagerskibe var på tilbagetog i forhold til lystsejlads og industrien var hurtigt ved at synke og gå nedenom og hjem. Det ændrede sig den 24. september 1977, hvor ”The Love Boat” første gang blev sendt på ABC Television. Var ordene "kærlighed" og "båd" ikke blevet svejset sammen i folks bevidsthed, tvivler jeg på krydstogtindustrien ville eksistere i dag.
 
Lidt at tænke over:
Hvad kan vi forbinde med amatør radio og som, på samme måde kan give gode relationer? Hvordan med kærlighed, romantik, og eventyr?



 
 
Efterskrift.
Dette er den sidste artikel i serien.
Jeg fandt disse artikler spændende læsning og jeg syntes der er mange gode guldkorn iblandt som kan give stof til eftertanke.
Der er ideer som kan bruges og måske der kan komme nogle nye radioamatører som vil syntes at vores hobby er spændende og magisk.
 
Jeg takker N2BA Brooke Allen for tilladelsen til at oversætte og bruge hans artikel.
 
Så håber jeg at du også syntes læsningen har været interessant.
Best 73 de OZ1BII Henning Andresen
 

 

Afstemning

Total votes: 422

Din gode positive kommentar